Betalbolaget Dibs tar varje år temperaturen på den svenska e-handelsmarknaden genom att intervjua 2 000 internetanvändare. Årets undersökning visar att fyra av tio svenskar har handlat i en utländsk webbutik det senaste åren. Det är en uppgång med några procentenheter jämfört med de senaste åren.
Men sannolikt e-handlar ännu fler svenskar från utlandet, menar Dibs, eftersom utländska webbutiker som exempelvis tyska Zalando och kinesiska Aliexpress är duktiga på att se svenska ut.
62 procent av svenskarna som handlar i utländska webbutiker gör det enligt Dibs undersökning för att priserna är lägre. Hälften anger som anledning att varan inte gick att köpa i Sverige.
Dibs vd Daniel Larsson ser inte utvecklingen som odelat positiv:
”Det handlar troligtvis om flera miljarder som försvinner utomlands i form av utebliven moms, skatteintäkter och svenska webbutiker och arbetstillfällen. Den utvecklingen kommer sannolikt fortsätta och den stora frågan för Sverige är hur väl svenska webbutiker lyckas med att attrahera konsumenter från andra länder", kommenterar han rapporten.
Mest populära landet att handla på från nätet är Kina, följt av Storbritannien, Tyskland och USA, enligt Postnords undersökning E-handeln i Norden 2017.
Det vanligaste skälen som får svenskarna att avstå från att handla från utlandet är enligt Dibs undersökning en osäkerhet kring rättigheter som konsument. 38 procent anger det som anledning.
Här ser Daniel Larsson på Dibs en konkurrensfördel för svenska e-handlare:
"Svenska butiker har lättare att leverera snabbt, och att vara tydlig med villkoren som gäller för öppet köp och andra konsumenträttigheter påverkar också var konsumenten handlar", säger han.
Läs även: ”Butikshandeln har peakat”
Varukategorier svenskarna oftast köper från utländska webbutiker:
Bil, båt och MC: 45 procent
Kläder, skor och accessorer: 40 procent
Erotik: 39 procent
Sport och fritid: 35 procent