Hoppa till innehållet

Utmanarbolaget vill damma av byggbranschen

Byggbranschen är en av de sista branscherna som ännu inte digitaliserats. Ett bolag som vill ändra på det är Fieldly, som på torsdagen deltar i finalen av Di Digital Startup Tour .

 

Fieldlys grundare, Daniel Krusenstråhle, vd, och Sven Paulin, marknadschef.
Fieldlys grundare, Daniel Krusenstråhle, vd, och Sven Paulin, marknadschef.Bild: Fredrik Norrlid

Bolaget drog igång våren 2014. Den ena medgrundaren, Daniel Krusenstråhle, hade vänner som drev byggbolag. Alla hade samma problem: administrationen och pappersarbetet fick dem att slita sitt hår.

”Att samla in löne- och fakturaunderlag tog väldigt mycket tid. Det kunde ta månader innan ett byggbolag fick betalt, en anledning till att flera byggbolag går i konkurs”, säger Sven Paulin, marknadschef och medgrundare av Fieldly.

Läs mer: Fieldy prisades på Startup Tour i Malmö

Efter att Daniel Krusenstråhle hade jobbat med Fieldly ett par månader insåg han att han behövde någon som var duktig på sälj och marknadsföring. Via en gemensam vän på en inkubator träffade han Sven Paulin, som direkt hoppade på tåget.

”Vi började utveckla bolaget och tjänsten. Kort därefter vann vi två pitchtävlingar vilket gjorde att vi kunde ta in kapital från LU Innovation System, Lunds universitets investeringsbolag”, säger Sven Paulin.

Efter utvecklingsarbete kunde de lansera sin tjänst vintern 2015.

”Vi såg direkt att vi hade löst ett riktigt problem. Kunder ville betala och feedbacken var riktigt positiv”, säger Sven Paulin.

Läs mer: Här är Stockholmsbolagen som tävlar i Startup Tour

Det gjorde att de kunde ta in nytt kapital. I juli 2015 rapporterade Di Digital att Fieldly tagit in 5,3 miljoner kronor från affärsängeln Lars Dahlén.

Sven Paulin berättar att bolaget numera växer med 20 procent varje månad och att de har 7 000 användare.

”Vårt fokus har legat på Sverige, men vi har betalande kunder i fem olika länder. Nu håller vi på att förbereda oss för en mer organiserad expansion i Europa”, säger Sven Paulin.

Enligt honom står byggbranschen inför ett enormt digitalt paradigmskifte.

”Våra kundundersökningar visar att vi halverar administrationstiden för våra kunder. Hantverkare som använder tjänsten spara en timme per dag. Det finns enorma besparingar för bolag att göra”, säger Sven Paulin.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera