Annons

Utmanaren Bolts vd: Ubers elände gynnar oss

Markus Villig, grundare av Bolt.
Markus Villig, grundare av Bolt. Foto: Josefine Stenersen (Di).
Ubers kräftgång på börsen gynnar utmanaren Bolt, enligt taxitjänstens grundare Markus Villig, som nu kan vara på väg att ta in pengar från den kritiserade fonden Softbank. ”Investerarna har ändrat sitt tankesätt”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Helsingfors) Den 25-årige estländaren Markus Villig är grundare av taxiappen Bolt, som tidigare i år lanserade sin tjänst i Stockholm och som nyligen också äntrat Göteborg. 

Sedan starten 2013 har Bolt växt till att ha över 25 miljoner användare i 35 olika länder, medan den stora konkurrenten Uber har 110 miljoner kunder världen över.

Både Uber och Lyft, som bara har verksamhet i Nordamerika, har i år noterats i USA. Sedan börsdebuterna har aktierna fallit med 31 respektive 47 procent. 

Deras elände har gynnat Bolt, säger Markus Villig i en intervju med Di Digital.

”Investerarna har ändrat sitt tankesätt. De vill inte längre se förluster på flera miljarder dollar, utan en tydlig plan för att nå lönsamhet. Det gynnar oss”, säger han.

Förra året ökade Bolt, som har över 1 000 anställda, sina förluster kraftigt till motsvarande 655 miljoner kronor. Men det är ändå ett blygsamt minusresultat i jämförelse med Uber som gick back hela 19 miljarder kronor under 2018.

”På en mer rationell marknad, där riskkapitalet inte längre subventionerar Uber, kommer vinnaren bli det bolag som är mest kostnadseffektivt. Och det är vi”, säger Markus Villig.

Läs mer: 25-åringens taxiapp värderas till 14 miljarder – utmanar Uber 

En aktör som drivit på den kritiserade utvecklingen med skyhöga, riskkapitaldopade värderingar är den japanska jättefonden Softbank. 

De är storägare i både konkurrenten Uber och kontorshotellet Wework, som tidigare i år tvingades ställa in sin planerade börsnotering.

Överraskande nog avslöjade Markus Villig nyligen, i en intervju med Sifted, att han nu fört diskussioner med just Softbank om en investering i Bolt. 

”Genom åren har vi förmodligen pratat med hundratals potentiella investerare och Softbank är en av dem”, säger Markus Villig.

Är det fortfarande aktuellt? 

”Det är för tidigt att uttala sig om”, säger han, och svarar svävande på en fråga om hur han värderar Softbank efter den senaste tidens kritik mot fonden.

Markus Villig räknar däremot med att bolaget kan stänga en kapitalrunda inom sex månader. Det kommer förmodligen handla om ett kapitaltillskott på ungefär 600 miljoner kronor, i likhet med bolagets senaste runda.

Sedan starten har Bolt tagit in uppemot 2,4 miljarder kronor i externt kapital från ägare som fordonsjätten Daimler och den kinesiska taxiappen Didi Chuxing. Men det är bara en bråkdel av de 300 miljarder som Uber lyckades säkra på riskkapitalmarknaden. 

Grundarna Markus Villig, Martin Villig och Oliver Leisalu äger dock fortfarande runt 40 procent av bolaget.

Under 2018 omsatte Bolt nästan 80 miljoner euro, motsvarande drygt 850 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut. Det var fyra gånger högre än året innan.

”Vår kärnaffär, det vill säga taxitjänsten, kommer att fördubbla sina intäkter i år och troligtvis även under 2020”, säger Markus Villig.

En detalj som fått vissa att höja på ögonbrynen är att förare ofta är uppkopplade både mot Uber och Bolt samtidigt. Så har det till exempel varit i Sverige efter lanseringen. 

Vem som helst kan köpa in tusentals elscootrar och rulla ut dem i städerna.

Markus Villig menar dock att det är naturligt och okontroversiellt.

”Det är rimligt eftersom att Uber haft monopol på marknaden i så många år. Men i takt med att vi bevisar att vi ger mer tillbaka till förarna, och samtidigt kan erbjuda ett billigare pris, kommer det att förändras. Det har vi sett i andra länder”, säger han.

Bolt har adderat två andra tjänster till sin portfölj. Det handlar om matleveranstjänster – och elscootrar. 

Själv är dock Markus Villig inte särskilt såld på idén med elsparkcyklar. Han menar att det är svårt att sticka ut i konkurrensen – och att trösklarna att ge sig in på marknaden är låg eftersom tekniken är inköpt.

Bara i Stockholm finns det i dagsläget ett tiotal olika varumärken.

”Vem som helst kan köpa in tusentals elscootrar och rulla ut dem i städerna. Det finns inte mycket som bolagen kan göra för att åtskilja sig från varandra”, säger Markus Villig.

Han har också svårt att se hur siffrorna ska gå ihop på sista raden, eftersom hållbarheten av fordonen generellt är låg. 

”Vi behöver inte tjäna pengar på elscootrarna, men det är viktigt för oss att kunna erbjuda det i appen”, säger Markus Villig.

Varför då? 

”Eftersom elscootrar kommer att vara en naturlig del av transporsystemet i städerna. Det är något kunderna efterfrågar. Jag tror att vi har potential att lyckas bäst inom segmentet, eftersom vi har en existerande kundbas att koppla samman tjänsten med”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer