Annons

Anyfin kallar rivalerna ”lånehajar” – nu utreds de själva

Klipp från Anyfins reklamfilmer, som kritiseras av Konsumentverket, och Mikael Hussain, vd och medgrundare.
Klipp från Anyfins reklamfilmer, som kritiseras av Konsumentverket, och Mikael Hussain, vd och medgrundare. Foto: Christoffer Skogsmo och skärmdumpar från Anyfins reklam. Kollage.
Låneappen Anyfin har sågat konkurrenterna och försökt profilera sig som en snällare motpol. Men nu får bolaget hård kritik av Konsumentverket för att försköna skuldsättning. Myndigheten vill också se bevis för att låneappen faktiskt är ”schysstare” än rivalerna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan starten 2017 har låneuppstickaren Anyfin nischat in sig på att köpa delbetalningar och privatlån som kunderna har hos andra kreditbolag och försöka sänka räntorna på dessa.

Med hjälp av drygt 130 miljoner kronor i riskkapital har man spridit reklamfilmer där budskapet har varit att Anyfin – vars maskot är en animerad delfin – är schysstare än konkurrenterna som istället pekas ut som ”lånehajar” som ”fiskar efter höga räntor”.

Den 16 oktober nåddes kulmen på marknadsföringsoperationen. 

På Instagram sjösatte Anyfin då 100 betalda samarbeten med olika influencers. Samtidigt satte man upp fysiska skyltar utanför konkurrenterna Klarna, Qliro och Remembers huvudkontor i Stockholm som varnade allmänheten för ”lånehajar”. 

Bolaget har också köpt annonser i anslutning till Di Digitals granskande artiklar om kreditbranschen och satsat på sökordsannonsering på Google. Anyfins hemsida presenterades ett tag först när man till exempel sökte på ”Klarna kontakt”.

Den 17 oktober – alltså dagen efter kampanjen med ”varningsskyltarna” i Stockholm – kom baksmällan.

Då öppnade nämligen Konsumentverket ett tillsynsärende mot Anyfin. Bland annat vill myndigheten se bevis för bolagets påståenden om att man har ”schysstare villkor” än konkurrenterna.

Därmed gör Anyfin sällskap med Bynk i skaran av riskkapitalfinansierade och hårt reklamsatsande låneappar som i höst har blivit tillrättavisade av Konsumentverket.

Läs även: Ilskan växer mot låneappen Bynks enorma reklamkampanj – anmälningarna haglar 

I fallet med Anyfins reklamfilmer menar myndigheten att de skulle kunna locka kunderna att fatta oöverlagda beslut.

Även om kunden inte tar nya lån genom Anyfin kan deras marknadsföring ändå bidra till att ”försköna bilden av skuldsättning” genom att det framställs som enkelt att sänka sina kreditkostnader, resonerar myndigheten.

Kritiken riktas bland annat mot en reklamfilm – som är producerad av reklambyrån Acne – därför att den påstås utmåla krediter som en ”helt bekymmersfri lösning på konsumentens eventuella ekonomiska problem”.

I filmen – som den 22 oktober fortfarande låg uppe på Anyfins Facebook-sida – står bolagets delfinmaskot och tittar på ett akvarium där en stor haj simmar omkring. 

”Du är precis där du ska vara. A-a-a-anyfin! - håller lånehajar långt borta från oss och sänker dina kreditkostnader på nolltid”, säger delfinen varpå den tar upp en mobil med Anyfins app där det står att ”Du sparar 2 424 kronor”.

Mikael Hussain, som är Anyfins vd och medgrundare, säger till Di Digital att bolagets reklamkampanjer generellt har tagits emot väl.

Ni framställer er som annorlunda jämfört med lånehajarna – hur rimmar tillsynsärendet med det?

”I grunden är vi och Konsumentverket på samma sida här. Vår ambition sedan vi grundade bolaget har varit att att göra branschen mer transparent, förbättra villkoren och sänka räntorna.”

Men ni och Konsumentverket verkar åtminstone ha olika syn på de här reklamfilmerna?

”Vi kan inte ge några specifika svar gällande det här ärendet eftersom det gäller ett pågående ärende.”

Hur påverkar det er trovärdighet att ni kritiserar ”lånehajar” och sedan får kritik från Konsumentverket?

”Det är svårt att kunna kommentera specifikt kring det här i och med att det är en pågående dialog. Vi vill alltid bli bättre och vi ser fram emot att föra en konstruktiv dialog om hur vi eventuellt kan förbättra oss. I grunden har vi en produkt som är på konsumenternas sida.”

Ska ni ta bort filmerna?

”Det jag kan säga är att vi alltid vill bli bättre och vi ser fram emot att föra en konstruktiv dialog om hur vi kan förbättra vår kommunikation.”

Hur påverkar det här er marknadsföring framåt?

”Kunskapen generellt sett kring konsumentkrediter är ganska låg och vi behöver kommunicera och öka kännedomen kring hur dyrt det kan vara. Det kommer vi att fortsätta göra.”

Nästa steg i tillsynsärendet är att Anyfin senast den 31 oktober ska inkomma med ett yttrande till Konsumentverket.

Anyfin grundades 2017 av Mikael Hussain, Filip Polhem och Sven Perkmann som har en bakgrund från fintechbolag som Klarna och Izettle. Till investerarna hör bland annat Northzone och Accel.

Läs även: Anyfin tar in 80 miljoner kronor  

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer