Hoppa till innehållet

Utvecklare från 43 länder sökte till Stugan

Programmerare från 43 länder har sökt till årets upplaga av spelinkubatorn Stugan, med spelgurun Tommy Palm i spetsen. Totalt har man tagit in dubbelt så många ansökningar som i fjol.

Nya "Stugan" - är mycket riktigt en stuga, belägen i Bjursås i Falun. Projektet leds av Jana Karlikova.
Nya "Stugan" - är mycket riktigt en stuga, belägen i Bjursås i Falun. Projektet leds av Jana Karlikova.Foto: Stugan

Spelinkubatorn Stugan fick i fjol stor uppmärksamt i internationella medier. Bland annat besöktes den av Wall Street Journal, som rapporterade från skogen vid sjön utanför Falun.

Då samlades 23 unga spelutvecklare från hela världen i en stuga för två månader av intensivt kodande. I februari släpptes det första spelet från Stugan, pusselspelet Prism för Ipad, i skarp version.

Vi fick dubbelt så många ansökningar som förra året.

Nu är det dags igen. Under onsdagen gick arrangörerna ut och berättade att den nya stugan ligger i Bjursås i Falun, inte långt från den förra. Vintertid är Bjursås är en populär skidort. Under sommarhalvåret är området främst känt för sitt vackra landskap och sjön Bjursen, som den nya spelinkubatorn får utsikt över.

Ansökningar har kommit in från 43 länder i hela världen till årets program som löper under sju veckor mellan den 8 juli och den 27 augusti.

”Vi fick dubbelt så många ansökningar som förra året, med en aldrig tidigare skådad nivå av kvalitet. Vi går nu noggrant igenom ansökningarna för att välja de sista deltagarna", säger Jana Karlikova, som är chef för Stugan, parallellt med sitt jobb på Sting, Stockholm Innovation & Growth.

Läs mer: Spelinkubatorn Stugan gör comeback med Minecraft-chefen som partner

I likhet med i fjol ska 20 spelutvecklare samlas för att under sju veckor ta fram spel. Gruppen arbetar inledningsvis i små team på 1–3 personer, enligt Karlikova. Alla utgifter är betalda och programmerarna får stöd i form av gästföreläsare, workshops och mentorer.

Tre av projektets eldsjälar är Oskar Burman, chef på Rovio Stockholm, Tommy Palm, vd och grundare på Resolution Games och Karl Magnus Troedsson, strategichef på Dice moderbolag Electronic Arts (EA)

Tre mentorer: Tommy Palm, Karl Magnus Troedsson och Oskar Burman.

”Tommy och Oscar grundade Stugan och är engagerade både som sponsorer och mentorer. De kommer att vara på plats vid flera tillfällen i sommar och ge feedback till de olika teamen. Även Karl Magnus Troedsson är sponsor och mentor. Han var med i tre dagar i fjol”, säger Jana Karlikova, som är den enda person som är anställd för att jobba med projektet.

Läs mer: Därför älskar riskkapitalbolagen Tommy Palm

Även andra nyckelpersoner från spelbolagen DICE, Good Bye Kansas, Mojang, Resolution Games, Avalanche Studios, Snowprint Studios, med mera, ska besöka spelinkubatorn för att föreläsa och hålla workshops kring sina respektive fokusområden.

Stugan är en icke-vinstdrivande organisation som fungerar som ett årligt återkommande acceleratorprogram för unga programmerare. Namnet anspelar på Sveriges första kommersiella datorspel som lanserades 1978.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera