Hoppa till innehållet

Våg av ”GDPR-brev” spås skölja över storbolagen

Fredagen den 25 maj införs dataskyddsförordningen GDPR i hela EU.
”Många grupper väntat länge på den här möjligheten”, säger Egil Bergenlind, vd på GDPR-konsulten Dporganizer.

Egil Bergenlind, vd på GDPR-konsulten Dporganizer.
Egil Bergenlind, vd på GDPR-konsulten Dporganizer.

Endast timmar återstår. Vid midnatt, natten till fredag, lanseras dataskyddsförordningen GDPR i hela EU. I ett slag stärks då skyddet för cirka 510 miljoner EU-medborgare vid hantering av personuppgifter. 

Exakt hur GDPR kommer tillämpas är fortfarande en öppen fråga. Men i ett nötskal tvingas företagen bland annat informera oss medborgare om hur de använder vår persondata. I många fall måste de få vårt samtycke - och ge oss rätten att få vår information raderad.

”Många privacy-organisationer, jurister och privatpersoner som värnar den personliga integriteten har väntat länge på detta. De sitter redo att skicka personliga brev där de säger: berätta för mig, visa för mig, hur ni använder den data ni har om mig”, säger Egil Bergenlind, vd på dataskyddsbolaget Dporganizer.

Läs mer: Dporganizer tar in 30 miljoner – ska skydda privatpersoners data

Bolaget grundades 2015 med målet att hjälpa företag och organisationer hantera utmaningar inom dataskydd med hjälp av mjukvara. Idag har man 50 medarbetare och man riktar in sig på företag som måste hantera EU:s nya dataskyddsdirektiv GDPR.

Reglerna är komplexa och böterna höga om man inte följer dem. Men Egil Bergenlind menar att den stora kostnaden för många bolag uppstår om man är oförberedd och inte kan ge tydliga svar när konsumenter utövar sina rättigheter.

”Reglerna blir ju tydligare i samband med GDPR. Som privatperson har du rätt att få veta exakt vilka uppgifter ett företag har om dig, vart de kommer ifrån, vad som ger dem rätt att använda dem, hur de hanteras och om de delas med någon annan. Du har rätt få ut informationen. Och du kan ha rätt att få dina uppgifter raderade eller flyttade”, säger Egil Bergenlind, som är jurist i botten.

Han menar att företag som baserar en del av sin affär på andras persondata måste försäkra sig om att den inhämtats på ett sätt som är tillåtet.

De senaste månaderna har varit bråda dagar för den växande mjukvaruleverantören. Dporganizer har fått kunder inte bara från Europa, men från hela världen. De är stora som små och den gemensamma nämnaren är endast de behandlar data kopplat till individer inom EU.

”Den största ovissheten är väl hur myndigheterna tillämpar GDPR. Och de ska bli spännande att se vad som händer. Kommer Datainspektionen att agera i ett utbildande syfte? Ska de testa regelefterlevnaden, granska bolagen hårt och börja bötesfälla tidigt?" säger Egil Bergenlind.

Hans stalltips är att Datainspektionen går fram relativt försiktigt. 

”Jag gissar att man inledningsvis vill se till att företagen tänkt till kring dataskydd och jobbar åt rätt håll. Det kommer vara svårt att vara 100 procent complient, eftersom man måste jobba aktivt med sin utvärdering hela tiden”, säger han.

Vilka är vinnarna på GDPR?

”Alla konsumenter, inte minst vi som tar tillfället i akt och läser de nya avtal de skriver på. Det här är ett tillfälle att få ner mängden skräppost och antalet ovälkomna annonser som följer en på Facebook.”

”Andra vinnare är de företag som lyckas få sina kunders förtroende genom att vara schysta och relevanta.”

”En tredje kategori vinnare är de bolag som är duktiga på att förhandla om sina avtal med samarbetspartners med anledning av GDPR. Målet är att föra över ansvar på andra - om något går fel. Här har ju stora, starka bolag en fördel mot mindre partners och underleverantörer av tjänster som datalagring, dataanalys och annat.” 

Vilka är förlorarna på GDPR?

”De som tror att detta är som millenniebuggen, något som bara berör storbolag och som går över. GDPR berör alla och går inte över. Är man inte förberädd kommer man belastas med mänger av frågor som kan skada affären.”

”Särskilt jobbigt blir det ju för företag som byggt upp hela sin kunddatabas på information som de inte är säkra på att de får använda. man ska veta varifrån datan kommer och hur den insamlats. Och man han behöva rensa i gamla databaser och listor.”

Läs mer: Så ska Facebook skydda persondata under GDPR

”Man vill inte hamna i en situation där det visar sig att man köpt data från ett bolag som Cambridge Analytica som samlat den från ovetande Facebookanvändare genom ett personlighetstest. Cambridge Analytica samlade ju in information om de som tog testet, men även om alla deras kontakter, i en enorm databas som sen användes för helt andra ändamål.”


FAKTA: GDPR stärker dina rättigheter

GDPR står för General Data Protection Regulation och är en europeisk förordning som stärker och harmonisera skyddet för EU-medborgare vid hantering av personuppgifter.

För dig som privatperson innebär GDPR följande:

  • Du har rätt att bli informerad på förhand om hur dina personuppgifter kommer bli behandlade av ett företag.

  • Du har rätt att få veta vilka personuppgifter ett företag behandlar om dig, hur de används och vilka de delas med. Begäran är gratis och företaget måste återkomma inom en månad.

  • Du har rätt att rätta felaktiga personuppgifter, i vissa fall har du också rätt att få dina personuppgifter raderade eller flyttade till ett annat företag.

  • Om dina personuppgifter har behandlats på ett inkorrekt sätt, kan du klaga till Datainspektionen och även ha rätt till skadestånd.


För företag innebär de nya reglerna följande:

  • Företaget måste få ett godkännande från varje individ vars personuppgifter man sparar och använder. Man måste tydligt be om lov, berätta vilken typ av uppgifter som sparas och vad dessa ska användas till.

  • Företagen måste i vissa fall utse ett dataskyddsombud, om dess verksamhet hanterar en stor mängd persondata, som ser till att GDPR följs genom kontroller.

  • Vid ett dataintrång måste företaget rapportera till Datainspektionen och inom 72 timmar informera berörda privatpersoner om att deras uppgifter läckt ut.

  • Om företaget missköter sin behandling av personuppgifter har Datainspektionen rätt att besluta om sanktionsavgifter på uppemot 200 miljoner kronor eller fyra procent av omsättningen.

Lyssna på vår specialpodd om GDPR här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/jarnkollpagdpr-alltdubehovervetaomlagensomingetbolagkommerundan

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera