Hoppa till innehållet

Vägskäl för svenska miljardbolaget – kan gå till USA-börsen

Svenska Snow Software, som hjälper företag att hantera sina mjukvarulicenser, omsätter i dag över 1 miljard kronor. Enligt analytiker som Di varit i kontakt med lär en notering eller försäljning i USA vara på agendan under det närmsta året. ”Vi har absolut blivit tillräckligt stora för att en börsnotering ska vara ett tänkbart alternativ”, säger vd:n Vishal Rao.

Snow Softwares vd Vishal Rao och bolagets grundare Axel Kling.
Snow Softwares vd Vishal Rao och bolagets grundare Axel Kling.Foto: Press och Claes-Göran Flinck (Di).

Det svenska bolaget Snow Softwares affärsidé kretsar kring att bringa ordning i företags alla olika tekniklicenser. Tanken är att optimera användningen av externa program och hjälpa kundföretagen att enbart betala för det som faktiskt används. Snow Software grundades för över 20 år sedan av Axel Kling och har i dag fler än 4.000 företag och organisationer på kundlistan globalt.

”Snow Software har länge varit den tydliga marknadsledaren inom mjukvaruhantering, men under de senaste åren har vi gått igenom en stor transformation och börjat applicera våra kunskaper på alla teknologier: allt från hårdvara till mjukvara till molntjänster. Vi vill bygga en enda bildskärm som ger företagen en djup överblick av hela sitt it-landskap”, säger vd:n Vishal Rao i en intervju med Di.

Under 2019, bolagets senast redovisade räkenskapsår, uppgick omsättningen till nästan 1,2 miljarder kronor medan minusresultatet på sista raden skrevs till 198 miljoner kronor. Bolaget har successivt börjat ställa om sin affärsmodell från engångsförsäljning till en prenumerationsmodell, vilket ger mer återkommande intäkter, och blev i fjol även lönsamt enligt vd:n. 

”Vi står på en mycket stark finansiell grund. Jag är glad att vi överträffade våra lönsamhets- och kassaflödesmål i fjol. I vår bransch är det väldigt ovanligt att företag klarar av att kombinera tillväxt med lönsamhet. Vår produkt passade bra in på marknaden i fjol, eftersom företag behövde ta ännu mer kontroll över sina kostnader och investeringar i teknik på grund av coronapandemin”, säger Vishal Rao.

Största ägare i Snow Software är i dag det europeiska riskkapitalbolaget Vitruvian med 26,5 procent av aktierna, följt av grundaren Axel Kling samt Sumeru Equity Partners och Ontario Pension Board. Under 2019 säkrade bolaget även en fast kredit om ungefär 765 Mkr hos amerikanska Blackrock, världens största kapitalförvaltare, enligt dokument som Di tagit del av. Det ersatte en tidigare lånefinansiering från Silicon Valley Bank.

”I år har vi aggressiva planer att investera i vår teknikutveckling. Tanken var att göra den här satsningen redan i fjol, men vi omvärderade strategin när coronapandemin bröt ut. Men vi har en väldigt stöttande investerargrupp och det finns goda möjligheter att få tillgång till extra kapital”, säger Vishal Rao.

Snow Softwares plattform ska framöver rent tekniskt föras över helt till molnet, enligt den populära ”Saas-modellen”. I slutet av 2019 köpte det svenska bolaget upp sin kanadensiska branschkollega Embotics. Köpesumman uppgick till nästan exakt en halv miljard kronor, enligt handlingar som Di tagit del av. 

Redan 2015 talade grundaren Axel Kling om en internationell börsnotering för Snow Software inom tre år. Men det blev inte av, i stället tog bolaget in nästan 1,1 miljarder kronor i nytt kapital på den privata marknaden under 2017. Nu pekar dock en del på att en ägarförändring kan vara på gång. 

Andreas von Buchwald är grundare och vd på analysbyrån Nordic Knowledge Partners med bas i Köpenhamn.

”Vi har ingen vetskap om att en process har inletts. Men några av våra källor nära Vitruvian har sagt att en börsnotering under 2021 eller 2022 är ett hett ämne”‚ säger han till Di.

Men ett annat, kanske ännu hetare alternativ, är en försäljning. Det är troligt att ägarna jobbar utifrån parallella spår.

”I mars pekade en av våra källor ut en amerikansk strategisk köpare som den mest logiska vägen till exit för Vitruvian. Snow Software har en stark kundbas och mycket tillväxtpotential i USA”, säger Andreas von Buchwald.

Det är oklart vilken värdering som ägarna skulle begära vid en potentiell börsnotering eller försäljning. Vid den senaste nyemissionen 2017 värderades Snow Software till 4,2 miljarder kronor, med det nya kapitaltillskottet inräknat.

Kommer ni att gå till börsen under det närmsta året?

”Med årligen återkommande intäkter över 100 miljoner dollar och en lönsam affär, har vi absolut blivit tillräckligt stora för att en börsnotering ska vara ett tänkbart alternativ. Internt har jag dock varit väldigt tydlig med att en börsnotering inte är ett mål, utan bara en milstolpe, om det nu skulle ske. Våra investerare är också väldigt tålmodiga och trycker inte på för en exit”, säger Vishal Rao.

Men samtidigt är aptiten på för mjukvaruföretag väldigt stor just nu på börsen, lockar det inte att ta chansen?

”Jag har varit verksam i den här branschen i över 20 år och olika cykler kommer alltid avlösa varandra. Min åsikt är att man bara bör fatta beslut om en börsnotering, och tidpunkten för den, baserat på vad som är bäst för bolaget. För stunden fokuserar vi på att bygga vår affär”, säger Vishal Rao.

Jag antar att en notering i USA ligger närmast, om ni väljer att ta klivet?

”Om och när vi bestämmer oss för en notering så erbjuder den amerikanska kapitalmarknaden attraktiva möjligheter. Men samtidigt stänger vi inga dörrar till andra kapitalmarknaden”, säger han.

Det pågår en konsolidering på mjukvarumarknaden. Hur nära tillhands är en försäljning av bolaget i stället?

”Vi är övertygade om att vi kan bygga ett väldigt stort företag. Därför lägger jag min energi och mitt fokus på att exekvera mot vår strategi, tillsammans med alla anställda. Så nej, vi letar inte efter möjligheter att förvärvas”, säger Vishal Rao.

Snow Software har i dag över 700 anställda globalt, med sitt svenska kontor i Solna utanför Stockholm, och har inte behövt göra några neddragningar under coronapandemin.

”Vi är ett globalt bolag, men våra rötter är svenska och vi ska fortsätta ha en stark närvaro i Sverige på lång sikt. Vi växte upp i Europa och har en stark kundbas där som fortfarande står för en stor del av våra intäkter, men ser samtidigt enorma tillväxtmöjligheter i USA som ju är världens största it-marknad”, säger Vishal Rao.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera