Vaimo grundades 2008 i syfte att hjälpa bolag att bygga effektiva nätbutiker. Nio år senare har bolaget cirka 350 anställda, varav cirka 80 i Stockholm och Göteborg. Man har även kontor i övriga Norden, Storbritannien, Estland, Ukraina, Sydafrika, Japan och Dubai.
Bolaget använder sig av Magento-plattformen för att hjälpa företag att bygga och driva nätbutik, samt att knyta samman nätet med de fysiska butikerna. Ovanpå detta har man även egen mjukvara.
Det blir antingen en börsnotering, eller en kapitalanskaffning.
Bland kunderna kan nämnas Filippa K, Björn Borg, Bauhaus och L’Oreal.
Under 2016 växte bolagets omsättning med 50 procent till 193 miljoner kronor. Resultatet uppgick till 15,7 Mkr.
Men trots den goda vinstmarginalen söker Vaimo just nu kapital. Bland annat vill man kunna förvärva mindre konkurrenter.
”Det sker en konsolidering på marknaden just nu. Vi vill växa geografiskt, bli större och fortsätta attrahera stora kunder. Och då måste vi göra en del förvärv och etablera oss på en del nya marknader”, säger David Holender, vd och medgrundare på Vaimo.
Hur mycket kapital hoppas ni ta in?
”Mellan 50 och 70 miljoner kronor ungefär. Vi bör bli klara med detta inom ett halvår.”
Hur ska ni ta in kapitalet?
”Det hänger på vilken väg vi går. Men det blir antingen en börsnotering, eller en kapitalanskaffning från befintliga och nya ägare.”
Läs mer: De ska utmana Vaimo inom e-handeln
Merparten av Vaimo ägs idag av grundarna och vissa nyckelmedarbetare. Knappt 30 procent ägs av den japanska konsultjätten Transcosmos.