Hoppa till innehållet

Vaimo laddar för uppköp – sneglar på börsen

Svenska e-handelskonsulten Vaimo växer snabbt och går med vinst. Nu söker man kapital och krattar för en börsnotering.

David Holender, vd och medgrundare på Vaimo, som bygger nätbutiker åt kunder som Filippa K, Björn Borg, Bauhaus och L’Oreal.
David Holender, vd och medgrundare på Vaimo, som bygger nätbutiker åt kunder som Filippa K, Björn Borg, Bauhaus och L’Oreal.

Vaimo grundades 2008 i syfte att hjälpa bolag att bygga effektiva nätbutiker. Nio år senare har bolaget cirka 350 anställda, varav cirka 80 i Stockholm och Göteborg. Man har även kontor i övriga Norden, Storbritannien, Estland, Ukraina, Sydafrika, Japan och Dubai.

Bolaget använder sig av Magento-plattformen för att hjälpa företag att bygga och driva nätbutik, samt att knyta samman nätet med de fysiska butikerna. Ovanpå detta har man även egen mjukvara.

Det blir antingen en börsnotering, eller en kapitalanskaffning.

Bland kunderna kan nämnas Filippa K, Björn Borg, Bauhaus och L’Oreal.

Under 2016 växte bolagets omsättning med 50 procent till 193 miljoner kronor. Resultatet uppgick till 15,7 Mkr.

Men trots den goda vinstmarginalen söker Vaimo just nu kapital. Bland annat vill man kunna förvärva mindre konkurrenter. 

”Det sker en konsolidering på marknaden just nu. Vi vill växa geografiskt, bli större och fortsätta attrahera stora kunder. Och då måste vi göra en del förvärv och etablera oss på en del nya marknader”, säger David Holender, vd och medgrundare på Vaimo.

Hur mycket kapital hoppas ni ta in?

”Mellan 50 och 70 miljoner kronor ungefär. Vi bör bli klara med detta inom ett halvår.”

Hur ska ni ta in kapitalet?

”Det hänger på vilken väg vi går. Men det blir antingen en börsnotering, eller en kapitalanskaffning från befintliga och nya ägare.”

Läs mer: De ska utmana Vaimo inom e-handeln

Merparten av Vaimo ägs idag av grundarna och vissa nyckelmedarbetare. Knappt 30 procent ägs av den japanska konsultjätten Transcosmos.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera