Hoppa till innehållet

Valpåverkan via sociala medier ödesfråga för Facebook

Valpåverkan via sociala medier är ett växande problem. I och med veckans åtal av 13 ryska medborgare som ska ha använt bland annat Facebook som verktyg för just detta hettar det till ordentligt för nätverket.

Foto: Eric Risberg

Facebook står inför stora utmaningar kring valpåverkan av externa parter såsom Ryssland. Det rapporterar Reuters med hänvisning till källor. 

Enligt åtalet av 13 ryska medborgare, som tillkännagavs av Robert Mueller under gårdagen, framgår det att de använt Facebook och Instagram aktivt, enligt källor till Reuters. 

Läs mer: Facebook skyndar långsamt med att stoppa fake news i Sverige

I åtalet framgår det även att man använt strategier såsom skalbolag, stulna identitetshandlingar, utplaceringar av virtuella privata nätverk för att undgå att bli upptäckt samt gjort utbetalningar till ovetande amerikaner. 

Facebook uppgav under gårdagen att företaget avser göra "betydande investeringar" som skydd mot framtida attacker och delger att de arbetar med FBI för att förebygga extern valpåverkan. 

Företaget säger att de kommer att börja kräva grundlig dokumentation från valrelaterade annonsörer i syfte att verifiera deras identitet och plats, ett krav som invigs med det amerikanska mellanårsvalet i år.

Även Twitter var under natten ute och kommenterade frågan om valpåverkan. Mikrobloggen uppger att man arbetar bland annat med den amerikanska kongressen kring frågan och att man kommer att göra mer för att förhindra valpåverkan.

Finwire/Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera