Hoppa till innehållet

Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”

Panions 140 000 användare i kompis-appen banade en ny väg för bolaget under pandemin. ”Vi har redan byggt grunden”, säger grundaren Melanie Aronson, en av sex deltagare i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Panion är ett av sex startupbolag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. I våras släppte Malmöbolaget en ny funktion i sin vän-app, som gick ut på att användarna kunde organisera större träffar med sina kontakter. Sedan kom corona.

”Plötsligt var det inte så säkert att träffa folk i grupp”, säger Melanie Aronson, vd och grundare av Panion.

Panion har från starten varit en tjänst för att träffa människor med liknande intressen, värderingar och erfarenheter. Melanie Aronson flyttade från New York till Malmö för några år sedan och kände sig ensam, därav idén till en social sökplattform. Sedan dess har över 200 000 personer använt appen, och man har runt 140 000 befintliga användare.

När pandemin startade började Melanie Aronson och hennes team med nio personer att fundera på hur de snabbast kunde ställa om tjänsten. De märkte att det började bildas olika grupper i appen som stöttade varandra under karantänen i olika städer.

”De samlades virtuellt kring deras upplevelser av karantänen”, säger Melanie Aronson.

Det ena ledde till det andra och Panion-teamet bestämde sig för att vidareutveckla de community-tjänster och data kring användarnas intressen som redan finns i appen. 

”Vi vill skapa en lösning och ett alternativ för de som är community managers och vill samla sina medlemmar någonstans som inte är Facebook”, säger Melanie Aronson.

Analys och data kommer att driva upplevelsen.

Hon pratar om den så kallade ”passionsekonomin” – vilket handlar om gemensamma erfarenheter och intressen – där medlemmarna i en grupp eller organisation samlas kring en fråga. Det kan handla om människor som delar samma sjukdomsdiagnos, olika startup- och investerargrupper, ett alumninätverk eller en konstnärsklubb. Även olika företag har hört av sig till Panion med intresse.

”Vi utvecklar lösningen på ett väldigt strategiskt sätt och har gjort intervjuer med runt 130 community managers”.

Ingångssteget för att starta en ny community direkt på Panion är gratis. Medan att få tillgång till fler funktioner, ha fler medlemmar och analys av data finns det två olika prisnivåer.

Utmaningen ligger i att konvertera användarna till Panions plattform. Men när de väl har blivit inbjudna dit genom en viss grupp finns det möjlighet för dem att hitta fler communitys. 

”Många vill inte vara på Facebook alls. Vi vill skapa säkra ställen på nätet, där folk inte kan mobba varandra. Analys och data kommer att driva upplevelsen och få fler människor att ansluta”, säger Melanie Aronson.

Det finns även andra community-plattformar att snegla på. Som amerikanska Mighty Networks och Hivebrite. En del nya aktörer har också poppat upp under pandemin. Melanie Aronson menar att Panion redan har en lösning på plats att bygga vidare på. Det finns ett befintligt matchmaking-system, en möjlighet att hitta människor utifrån geografisk plats och maskinlärningsteknik för att kurera innehållet. 

De senaste månaderna har teamet jobbat med att bygga ett webbgränssnitt för community-plattformen för att komplettera mobilappen.

”Majoriteten av olika intressegrupper använder en kombination av exempelvis Slack-grupper, Eventbrite för event och Mailchimp för nyhetsbrev – och inget av det jobbar tillsammans. På vår plattform finns allt samlat på samma plats”, säger Melanie Aronson.

Hon befinner sig just nu i Lissabon där hon har gått MazeX startupacceleratorprogram för hållbara företag. Panion är också med i ett program för eventuella pilotprojekt med Lissabon stad.

För att finansiera omställningen till en community-plattform som organisationer och företag kan använda är Melanie Aronson nu ute och jagar en mindre såddrunda. Panion fick en investering för ett år sedan på 2,5 miljoner kronor från sju affärsänglar och ett investeringsbolag. 

Läs också: Namnkunniga affärsänglar investerar i skånsk vän-app

Bland investerarna syns Klaus Nyengaard, dansk entreprenör och före detta vd för mattjänsten Just Eat, David Helgason, grundare av den danska spelutvecklingsplattformen Unity, och Sune Alstrup som var vd och medgrundare av The Eye Tribe – ett danskt bolag som köptes upp av Facebook 2016. Även det nordiska investeringsbolaget Unconventional Ventures gick in med pengar.

Panions nya inriktning har väckt intresse hos både gamla och nya investerare. Melanie Aronson upplever dock ett visst ”moment 22” i konversationerna. Med vän-appen gällde det att komma upp i ett visst användarantal. För den nya tjänsten vill investerare se intäkter, men samtidigt inte finansiera utvecklingen för att komma dit.

”Vi fick över 100 000 medlemmar i Panion-appen på ett år, vilket är många och validerade den, men nu verkar det lite som att vi får börja om”, säger hon.

Samtidigt hoppas hon att Panions befintliga position kan ge en skjuts till den nya plattformen. Tills dess är planen att ta in en bryggfinansiering.

”Vi har redan byggt grunden baserat på flera år av utveckling och stort användarengagemang”, säger Melanie Aronson.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders pitchtävling i år:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora”
Grace Health:
Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor
Iunia:
Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera