Hoppa till innehållet

Värderingen slaktad när Universal Avenue får bryggfinansiering

Det digitala säljbolaget Universal Avenue tvingades ta en rejäl nedvärdering i höstas, kan Di Digital avslöja.

Universal Avenues vd Johan Lilja.
Universal Avenues vd Johan Lilja.Foto: Press

Universal Avenue (NTL) tog i november in 8,5 miljoner kronor i kapital från två av sina befintliga ägare: det svenska riskkapitalbolaget Moor (NTL) och Eight Roads (NLT).

Kapitalrundan värderar bolaget till 33 miljoner kronor, enligt handlingar som Di Digital har tagit del av. Det är betydligt lägre än den tidigare värderingen på 258 Mkr som sattes i samband med en investering 2016.

Nedvärderingen är det senast tecknet på att affären inte utvecklas som bolaget hade hoppats efter investeringar från Silicon Valley-jätten Salesforce (NTL) och den svenska Spotify-ägaren Northzone (NTL).

Universal Avenues Uber-liknande plattform har använts av företag som vill kontraktera säljare eller köpa tjänster inom till exempel digital marknadsföring. Bland kunderna finns betalbolaget Bambora och e-handelstjänsten Shopify.

Universal Avenue tog in hela 85 Mkr i riskkapital 2016 men kunde ett knappt år senare konstatera att den utlandsexpansion man inledde inte gick som planerat. Förra sommaren sade bolaget upp en omkring en fjärdedel av sin personal och valde att fokusera på den svenska marknaden.

Läs mer: Twitter bränner en halv miljard på svenska Soundcloud 

Förra året steg Universal Avenues intäkter från 10 Mkr till omkring 13 Mkr, enligt vd:n Johan Lilja. Minusresultatet landade på 44 Mkr, något lägre än föregående år.

Förlusterna gjorde att Universal Avenue behövde bryggfinansiering. Det var det som ledde till bolagets nedvärdering, vars detaljer tidigare varit okända.

Moor och Eight Roads betalade i november ett aktiepris som var cirka tio gånger lägre än vid den tidigare finansieringsrundan.

I samband med nedåtrundan ökade Moor sin andel markant, från 20 procent till 35 procent av bolaget. Moor-partnern Kerstin Cooley tog över ordförandeposten i styrelsen, något sajten Breakit tidigare rapporterat.

När värderingen kapades såg även flera andra ägare sina andelar minska. Svenska Northzone såg sin andel krympa från 21 procent till 16 procent medan Salesforce Ventures innehav gick från 4 procent till 3 procent.

Universal Avenues vd Johan Lilja är fåordig i sina kommentarer till Di Digital men säger att omsättningen har stigit med över 10 procent månad för månad i år och att personalstyrkan utökas.

”Vi skalar just nu produktteamet med ett flertal utvecklare, design- och produktpersoner för att möjliggöra för fler utvalda partners att digitalisera småföretag via vår plattform”, säger Johan Lilja.

Läs mer: Acast-grundaren lämnar för att starta nytt 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera