Universal Avenue (NTL) tog i november in 8,5 miljoner kronor i kapital från två av sina befintliga ägare: det svenska riskkapitalbolaget Moor (NTL) och Eight Roads (NLT).
Kapitalrundan värderar bolaget till 33 miljoner kronor, enligt handlingar som Di Digital har tagit del av. Det är betydligt lägre än den tidigare värderingen på 258 Mkr som sattes i samband med en investering 2016.
Nedvärderingen är det senast tecknet på att affären inte utvecklas som bolaget hade hoppats efter investeringar från Silicon Valley-jätten Salesforce (NTL) och den svenska Spotify-ägaren Northzone (NTL).
Universal Avenues Uber-liknande plattform har använts av företag som vill kontraktera säljare eller köpa tjänster inom till exempel digital marknadsföring. Bland kunderna finns betalbolaget Bambora och e-handelstjänsten Shopify.
Universal Avenue tog in hela 85 Mkr i riskkapital 2016 men kunde ett knappt år senare konstatera att den utlandsexpansion man inledde inte gick som planerat. Förra sommaren sade bolaget upp en omkring en fjärdedel av sin personal och valde att fokusera på den svenska marknaden.
Läs mer: Twitter bränner en halv miljard på svenska Soundcloud
Förra året steg Universal Avenues intäkter från 10 Mkr till omkring 13 Mkr, enligt vd:n Johan Lilja. Minusresultatet landade på 44 Mkr, något lägre än föregående år.
Förlusterna gjorde att Universal Avenue behövde bryggfinansiering. Det var det som ledde till bolagets nedvärdering, vars detaljer tidigare varit okända.
Moor och Eight Roads betalade i november ett aktiepris som var cirka tio gånger lägre än vid den tidigare finansieringsrundan.
I samband med nedåtrundan ökade Moor sin andel markant, från 20 procent till 35 procent av bolaget. Moor-partnern Kerstin Cooley tog över ordförandeposten i styrelsen, något sajten Breakit tidigare rapporterat.
När värderingen kapades såg även flera andra ägare sina andelar minska. Svenska Northzone såg sin andel krympa från 21 procent till 16 procent medan Salesforce Ventures innehav gick från 4 procent till 3 procent.
Universal Avenues vd Johan Lilja är fåordig i sina kommentarer till Di Digital men säger att omsättningen har stigit med över 10 procent månad för månad i år och att personalstyrkan utökas.
”Vi skalar just nu produktteamet med ett flertal utvecklare, design- och produktpersoner för att möjliggöra för fler utvalda partners att digitalisera småföretag via vår plattform”, säger Johan Lilja.