Hoppa till innehållet

”Varför nöjer sig Spotify med att kränga andras musik?”

Techjättarnas satsningar på egna tv-serier och filmer ger en fingervisning om Spotifys framtid. Det borde göra skivbolagen livrädda.

Tänk dig att du äger en matbutik och ser precis allt dina kunder gör.

Du vet mer än någon annan om vad dina kunder tycker om och det är du som bestämmer vilken mat som står på den allra bästa hyllan, där miljoner människor handlar varje dag.

Nu står du inför ett val. Antingen kan du sälja andras produkter och behålla cirka 16 procent av intäkterna. Eller så skapar du ett eget märke och tar en betydligt större del av kakan.

Läs även: Spotifys förluster skenar inför börsnoteringen

Spotifys spellistor är det kanske främsta globala skyltfönstret för musik. Enorma mängder data berättar precis vad 140 miljoner kunder tycker om i musikväg.

Varför nöjer sig då Spotify med att kränga andras musik? Varför blir inte Spotify sitt eget skivbolag?

De stora plattformarna har de senaste åren gått från att distribuera innehåll till att skapa det själva. Amazon, Apple och Netflix kastar miljarder dollar på tv- och filmproduktioner.

I Spotifys fall är svaret är lite komplicerat.

För att kunna fortsätta växa och lyckas med sin börsnotering är Spotify helt beroende av skivbolagens musik. Utan den vore det omöjligt att locka fler än två miljoner nya kunder i månaden. Utan nya kunder skulle Spotifys ägare ha svårt att förlåta bolagets stora förluster.

Men maktbalansen är på väg att skifta till Spotifys fördel. Strömmad musik är musikbranschens stora hopp och Spotify är den ohotade marknadsledaren. Om bolaget fortsätter att addera kunder i nuvarande takt kan de nosa på 100 miljoner prenumeranter inom ett år.

Läs även: Spotify ökar takten – har nu 60 miljoner betalande användare

Då kan det bli dags för Spotify att vända miljardförlusterna till vinst. Ett sätta att göra det är att börja producera och ge ut musik. Eget innehåll, utkablat via Spotifys enormt inflytelserika spellistor, vore ett sätt att höja marginalerna.

Skivbolagen är livrädda för en sådan utveckling.

Det närmsta Spotify har kommit att leka skivbolag var när man köpte in några tusen låtar från Stockholmsbolaget Epidemic Sounds musikbank. Låtarna utgjorde en promille av Spotifys katalog men möttes av ett ramaskri i branschmedier som av mina källor att döma påhejades av skivbolagen.

Spotify lär också välja att göra något mindre kontroversiellt.

Att sälja lyssningsdata till företag som bokar livespelningar är en möjlig väg. Större reklamintäkter är en annan.

Men på sikt borde Spotify utmana skivbolagen med sin helt egna katalog. Det är den enda strategin som rimmar med Daniel Eks storslagna vision och skulle bli Spotifys modigaste drag hittills.

Kanske borde branschen vara livrädd.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera