Tänk dig att du äger en matbutik och ser precis allt dina kunder gör.
Du vet mer än någon annan om vad dina kunder tycker om och det är du som bestämmer vilken mat som står på den allra bästa hyllan, där miljoner människor handlar varje dag.
Nu står du inför ett val. Antingen kan du sälja andras produkter och behålla cirka 16 procent av intäkterna. Eller så skapar du ett eget märke och tar en betydligt större del av kakan.
Läs även: Spotifys förluster skenar inför börsnoteringen
Spotifys spellistor är det kanske främsta globala skyltfönstret för musik. Enorma mängder data berättar precis vad 140 miljoner kunder tycker om i musikväg.
Varför nöjer sig då Spotify med att kränga andras musik? Varför blir inte Spotify sitt eget skivbolag?
De stora plattformarna har de senaste åren gått från att distribuera innehåll till att skapa det själva. Amazon, Apple och Netflix kastar miljarder dollar på tv- och filmproduktioner.
I Spotifys fall är svaret är lite komplicerat.
För att kunna fortsätta växa och lyckas med sin börsnotering är Spotify helt beroende av skivbolagens musik. Utan den vore det omöjligt att locka fler än två miljoner nya kunder i månaden. Utan nya kunder skulle Spotifys ägare ha svårt att förlåta bolagets stora förluster.
Men maktbalansen är på väg att skifta till Spotifys fördel. Strömmad musik är musikbranschens stora hopp och Spotify är den ohotade marknadsledaren. Om bolaget fortsätter att addera kunder i nuvarande takt kan de nosa på 100 miljoner prenumeranter inom ett år.
Läs även: Spotify ökar takten – har nu 60 miljoner betalande användare
Då kan det bli dags för Spotify att vända miljardförlusterna till vinst. Ett sätta att göra det är att börja producera och ge ut musik. Eget innehåll, utkablat via Spotifys enormt inflytelserika spellistor, vore ett sätt att höja marginalerna.
Skivbolagen är livrädda för en sådan utveckling.
Det närmsta Spotify har kommit att leka skivbolag var när man köpte in några tusen låtar från Stockholmsbolaget Epidemic Sounds musikbank. Låtarna utgjorde en promille av Spotifys katalog men möttes av ett ramaskri i branschmedier som av mina källor att döma påhejades av skivbolagen.
Spotify lär också välja att göra något mindre kontroversiellt.
Att sälja lyssningsdata till företag som bokar livespelningar är en möjlig väg. Större reklamintäkter är en annan.
Men på sikt borde Spotify utmana skivbolagen med sin helt egna katalog. Det är den enda strategin som rimmar med Daniel Eks storslagna vision och skulle bli Spotifys modigaste drag hittills.
Kanske borde branschen vara livrädd.