Annons

”Varför sover Elon Musk på Tesla-fabriken?”

Elon Musk driver en bilfabrik – men tror att han bygger en startup. Det menar Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka som undrar när Tesla ska sluta blöda och när Elon Musk ska sluta sova på jobbet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Elon Musks visionära driv var en enorm tillgång under uppbyggnaden av det högteknologiska bilbolaget Tesla. Men nu är frågan om hans persona inte är mer av en belastning, menar Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka.

”Det han sysslar med nu är faktiskt att driva en bilfabrik som ska spotta ut bilar till 450 000 väntande kunder. Är det något som biltillverkare vet så är det att det är ganska komplext. Och det verkar Elon Musk ha blivit varse de senaste veckorna. Det har blivit på gränsen till bisarrt”, säger han till Digitalpodden.

Om GM:s vd skulle sova i fabriken så tror jag GM:s aktie skulle rasa.

Cervenka påpekar att Tesla bränner 100 miljoner kronor om dagen och har stora svårigheter när det gäller att få ut tillräckligt många Model 3-bilar till sina kunder. 

”Elon Musk lovade ju 200 000 Model 3-bilar vid slutet av 2017. Det blev 1550. Det är viss skillnad för man ändå säga. Under första kvartalet i år producerade man strax under 10 000 Model 3-bilar. Att gå från nischad, kultförklarad biltillverkare till massproducent är inte så lätt. Biltillverkarna har hållit på med detta i 100 år. Och Tesla har en fabrik, placerad i en av de dyraste områdena i hela världen, norra Kalifornien.”

Är man beroende av att aktiekursen ska stiga så kanske man inte ska göra sig ovän med hela Wall Street.

Andreas Cervenka ifrågasätter även Elon Musks ivriga twittrande och sätt att avfärda analytikernas frågor, så som han gjorde med en fråga om kapitalbehovet vid den senaste analytikerkonferensen.

”Är man beroende av att aktiekursen ska stiga så kanske det inte är så bra att göra sig ovän med hela Wall Street. Tesla är den mest blankade aktien på hela den amerikanska aktiemarknaden. Det finns inte ens aktier att låna längre så du kan blanka. Så han driver lite av ett krig, det är Elon Musk mot resten av världen”, säger Andreas Cervenka.

En stor och öppen fråga är hur Elon Musk mår. Han har enorma krav på sig själv och sin omgivning och uppges jobba dygnet runt. Efter ett chefsavhopp har Elon Musk själv tagit på sig uppgiften att leda produktionen på fabriken i Fremont, där han även uppges övernatta regelbundet.

”Om GM:s vd skulle sova i fabriken så tror jag GM:s aktie skulle rasa”, säger Cervenka.

Frågan är om Elon Musk ska palla trycket och gasa ur krisen, tillsätta nya chefer som kan klara bördan, eller om det hela slutar i en dikeskörning med ett aktieras som följd.


Lyssna på veckans avsnitt här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/-varforsoverelonmuskpatesla-fabriken-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies