Hoppa till innehållet

Världsartisternas Spotify-konkurrent manipulerade sina lyssningar

Den svensk-norska Spotify-utmanaren Tidal är i rejält blåsväder. Nu anklagas rapartisten Jay-Z:s musiktjänst för att ha lagt till fejklyssningar i flera världsartisters kataloger – på bekostnad av andra kreatörer.

Beyoncé Knowles tillsammans med maken Shawn Carter, mer känd som Jay Z.
Beyoncé Knowles tillsammans med maken Shawn Carter, mer känd som Jay Z.Foto: Mark J. Terrill
Foto: Joel Ryan

Musikströmningstjänsten Tidal har i flera år manipulerat sina lyssnarsiffror, rapporterar norska Dagens Næringsliv

Spotify-konkurrenten har blåst upp hur många spelningar som världsartisterna Beyoncé Knowles och Kanye West fått på plattformen. Enligt granskningen ska deras musik ha tilldelats hela 320 miljoner fejklyssningar av Tidal.

Konsekvenserna av fifflandet har blivit att de stora artisterna fått mer pengar utbetalda från Tidal, på bekostnad av andra kreatörer, skriver tidningen.

Manipulationen skedde genom att stora mängder spelningar lades till på abonnenternas konton, utan att de aktivt ska ha lyssnat på artisterna.

Tidal lanserades under pompa och stått i början av 2015 med rapartisten Shawn Carter, mer känd som Jay-Z, som ankarinvesterare. 

Läs mer: Teleoperatören köper in sig i Jay-Z:s Spotify-konkurrent 

Även Beyoncé Knowles (som för övrigt är gift med Jay-Z) och Kanye West, vars lyssnarssiffror nu alltså har manipulerats, blev delägare i Aspiro, företaget bakom Tidal. 

Plattformen beskrevs vid lanseringen som ett stort hot mot Spotify. Tidal utlovade till exempel högre ersättningar till artisterna, vilket har varit en öm punkt för Daniel Eks streamingjätte.

Men Tidal har sedan dess bara lyckats samla ihop till några få miljoner kunder, enligt olika uppgifter, och varken kunnat utmana Spotify eller Apple Music om de stora marknadsandelarna. Bolaget har dessutom plågats av stora förluster, interna stridigheter och tidigare anklagats för att överdrivit antalet betalande användare.

Tidal är byggt på en mjukvara som ursprungligen utvecklades i Sverige. Tidigare hette musiktjänsten Wimp och ägdes av den norska mediekoncernen Schibsted. De drog in knappt en halv miljard kronor när Jay-Z köpte bolaget för tre år sedan. Tidal har fortfarande sitt huvudkontor i Oslo.

Tidal nekar till alla anklagelser om manipulation, skriver Dagens Næringsliv.

Läs mer: Musikindustrin i USA vädrar morgonluft

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera