Annons

Västgötsk rucola växer automatiskt på höjden

Ljusgårdas vd Andreas Wilhelmsson till vänster och medgrundaren Magnus Crommert till höger. I mitten syns rucolan som Ljusgårda odlar upp till ett halvt ton av i månaden.
Ljusgårdas vd Andreas Wilhelmsson till vänster och medgrundaren Magnus Crommert till höger. I mitten syns rucolan som Ljusgårda odlar upp till ett halvt ton av i månaden. Foto: Press
Det började i ett garage – nu vill rucolaodlaren rusta upp med robotar. ”Inomhusodling har stor potential”, säger vd:n Andreas Wilhelmsson. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sommaren 2017 uppsökte barndomsvännerna Magnus Crommert, Christoffer Barath och Erik Lundgren entreprenören Andreas Wilhelmsson för att få med honom på deras nya projekt – att odla inomhus och på höjden. 

Efter att ha tackat nej flera gånger gick Andreas Wilhelmsson tillslut med på att besöka garaget där en testodling hade byggts upp. 

”Då insåg jag ju att det här har stor potential”, säger Andreas Wilhelmsson, numera vd på företaget som har tagit namnet Ljusgårda. 

Varken Magnus Crommert, Christoffer Barath eller Erik Lundgren hade någon tidigare erfarenhet av att odla vertikalt. Men efter att ha blickat mot USA där konceptet är mer beprövat samt inspirerats av filmer på Youtube var de villiga att testa konceptet på hemmaplan. 

 

Rucolan i Ljusgårdas lokaler odlas på höjden.
Rucolan i Ljusgårdas lokaler odlas på höjden. Foto: Press

Vertikalodling har fördelen att spara yta, eftersom odlingen sträcker sig på höjden istället för längs med marken. För Ljusgårda, som ligger i Tibro utanför Skövde, har ytan aldrig varit ett problem. Istället är det att odla inomhus företaget ser som den stora fördelen. 

”Vi brukar säga att vi styr Ted Gärdestad – sol, vind och vatten”, säger Andreas Wilhelmsson. 

Odlingen är helautomatiserad med förinställda nivåer för ljus, fukt, näring, temperatur och vatten. Andreas Wilhelmsson beskriver det som ett digitalt recept, som sköter plantorna helt och hållet. 

”Om vi säger så här – ingen jobbar på helgen.” 

Men fördelarna är inte bara att den minskade arbetsbördan och träffsäkerheten. Plantorna kräver mindre vatten än det traditionella jordbruket, och innanför den gamla fabrikslokalens väggar krävs inte heller något bekämpningsmedel. 

Medan skötseln och delar av förpackningen automatiserats planteras fortfarande rucolan manuellt. Men det kommer att ändras snart – under året ska upp till 30 miljoner kronor investeras i bland annat maskiner. 

”Vi fokuserar jättemycket på att jobba med robotar”, säger Andreas Wilhelmsson.

I dagsläget producerar man ett halvt ton rucola i månaden, motsvarande 2000 påsar, som man levererar till elva matbutiker i området. Målet är att redan inom ett år komma upp i 25 000 påsar rucola i månaden. Då kommer Ljusgårda eventuellt börja leverera rucolan till Göteborg, därefter Stockholm och andra städer. Man hoppas också på att kunna utöka sortimentet med andra grödor. 

”När vi väl har fått alla maskiner på plats kan vi växa väldigt fort”, säger Andreas Wilhelmsson. 

De första påsarna med rucola började säljas i december 2018. Under 2019 förväntar man sig en omsättning på runt en miljon kronor. 2020, när automatiseringen av odlingen kommit igång på riktigt, menar Andreas Wilhelmsson att den siffran kommer ha vuxit tiofaldigt. 

Startupscenen är oftast koncentrerad till storstäderna. Hur är det att driva bolag ute på landet? 

”Det är jätteunderskattat. Folk tror att det skulle vara svårt, men det är en stor fördel. Det finns lite mindre tillgång av saker, men du får också mer stöd när du samverkar. Livskvaliteten är högre här och det är billigare att leva gott”, säger Andreas Wilhelmsson.

Ljusgårda är en av få aktörer i Sverige i dag som odlar vertikalt och automatiserat. Just nu har bolaget fler butiker i kö som vill köpa in deras rucola än vad de levererar till i dagsläget. Enligt Andreas Wilhelmsson smakar den svenskodlade rucolan bättre än den som importerats. 

 ”Vi vill ju köpa svenskt kött – klart att vi vill köpa svenska grönsaker också”. 

Läs mer: Grönska skalar upp vertikala odlingen – siktar på svarta siffror redan i år 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer