Hoppa till innehållet

Västra Götaland drar in ersättning till nätläkare: ”Hämmar möjligheterna”

Den blågröna majoriteten i Västra Götalandsregionen vill från nästa år inte längre ersätta nätläkare som Kry och Doktor.se. Detta genom att slopa den så kallade utomlänsersättningen till digital vård. 

Enligt Jonas Andersson (L), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i regionen, blir det upp till bolagen ifall de vill lägga utgiften direkt på patienterna från Västra Götaland.

Nätläkare som Kry och Doktor.se med vd:n Martin Lindman.
Nätläkare som Kry och Doktor.se med vd:n Martin Lindman.Foto: Jessica Gow, press

Många digitala vårdläkare har sin bas utanför det län där de behandlar patienten. Marknadsledande Kry har till exempel sin bas i Region Sörmland. Därmed har varje besök klassificerats som om det vore en besökare i länet, som när någon på semesterresa uppsöker läkare utanför sin hemort.

Läs mer: Nätläkarna växer i rekordfart – slog fjolårets antal i juli

Sveriges kommuner och regioner, SKR, har en rekommendation till regionerna på en ersättning på 500 kronor per besök. Detta vill nu den politiska majoriteten i Västra Götaland ta bort med start från 2022, vilket Dagens Medicin var först att rapportera om.

Ett beslut fattades på fredagen i vårdvalsberedningen i VGR som innebär att tjänstemännen nu får i uppdrag att se över de juridiska och organisatoriska möjligheterna. 

”Vi ser gärna ett gemensamt agerande och tar gärna emot hjälp och stöd, framför allt från regeringen vad gäller lagstiftning och från SKR vad gäller regelverk på området”, säger Jonas Andersson (L), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i regionen. 

Vad är bakgrunden till beslutet?

”Omfattningen av utomlänsersättningen har vuxit de senaste åren, med allt högre hastighet. Det får man ge bolagen, att de har identifierat en efterfrågan hos befolkningen som inte primärvården har kunnat leva upp till.”

Västra Götalandsregionen, VGR, beräknar att den digitala utomlänsvården uppgår till uppemot 150 miljoner kronor för 2021 och närmare 200 miljoner kronor nästa år.

I regionen har man kommit fram till att att mycket av det som sker på jourcentralerna är detsamma som omhändertas via digitala kontakter. Regionen vill därför öka kraven på vårdcentralerna när det gäller digital tillgänglighet.

”I det läget blir det lite svårt för oss att finansiera den verksamheten om vi har två parallella system, det vill säga att vårdcentralerna ska ha en viss beredskap samtidigt som invånarna vänder sig till andra regioner och vårdgivare som där tillhandahåller digitala kontakter”. 

Vad blir konsekvenserna om ni får igenom det här?

”Om vi nu har rätten och möjligheten, vilket vi tycker att vi borde ha, så blir det upp till bolagen att säkerställa om patienten som kontaktar dem kommer från Västra Götaland och i så fall justera patientavgiften. Då får det bli hela summan eller vilket pris man väljer att sätta.” 

Jonas Andersson gör inget aktiv för att få in andra regioner på samma spår, men har tydligt märkt i sin mejlbox och på sin telefonsvarare att intresset för initiativet är stort. 

”Vi hoppades på att få igång en nationell debatt och ja, den har redan kommit igång”, säger han.

Nätläkaren Doktor.se, som är näst störst i Sverige, har visserligen en fysisk vårdcentral i VGR, men de digitala besöken administreras via Sörmland och ersätts via utomlänsavtalet. 

”Det är klart att det skulle påverka oss, men hur, det vet vi ju inte. Tankar kring regionalt driven och finansierad digitalvård har funnits ett tag. I teorin ställer vi oss bakom det, men frågan är hur”, säger Doktor.se:s vd Martin Lindman och påpekar att det finns en legal struktur att följa.

Han tycker att det är viktigt att inte fastna i gamla strukturer om man vill uppnå förbättringar i vården genom digitalisering. Han ifrågasätter också om VGR:s initiativ verkligen skulle leda till några besparingar. Systemen är dyra att utveckla och än så länge gör nätläkarna ingen vinst. 

”Systemet fungerar i dag. Det kommer alltid att finnas en kostnad, för patienterna i Västra Götaland vill ha digital vård”, säger Martin Lindman.

Han tror inte att regionen genom sitt förslag vill hämma den digitala vården, utan snarare främja den. I stället ser han det hela som en fråga som handlar om betalningsflöden. 

Men det finns ju ändå ett tydligt besparingsmotiv från regionens sida?

”Vi får se vad det betyder för dem. Man måste titta på vad den fysiska vården kostar och vad man får ut av det. Ersättningen som vi får för digital vård är lägre än vad den fysiska vården kostar. Säger man att man sparar, så säger man egentligen att man hämmar möjligheterna till fortsatt tillgänglig digitalvård.”

Kry, som är störst på den svenska nätläkarmarknanden, tycker att beslutet är olyckligt.

”Vi ser snarare att VGR borde samverka med övriga regioner genom SKR för att säkerställa en ny, hållbar och nationellt jämlik modell för digital vård, istället för att begränsa såväl valfrihet som tillgänglighet för patienterna”, meddelar Krys presschef Jonas Beltrame-Linné.

Enligt Kry är det inte möjligt för de digitala vårdtjänsterna att verka i samtliga redioner pågrund av ”mycket fragmenterade och olika regionala system”.

Min doktors vd Jonas Vig hälsar i ett meddelande till Di: 

”Förslaget verkar ha kommit som en överraskning inte bara för oss utan också för de flesta av Jonas Anderssons partimedlemmar, övriga regioner och SKR. Vi kommer att följa deras utredning med intresse och det ska förstås bli intressant att se hur SKR kommer att agera i frågan.”

Läs mer: Kry störst i Europa – vd:n talar ut om kritiken: ”Finns en rädsla för förändring”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera