Hoppa till innehållet

Västra Götaland drar in ersättning till nätläkare: ”Hämmar möjligheterna”

Den blågröna majoriteten i Västra Götalandsregionen vill från nästa år inte längre ersätta nätläkare som Kry och Doktor.se. Detta genom att slopa den så kallade utomlänsersättningen till digital vård. 

Enligt Jonas Andersson (L), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i regionen, blir det upp till bolagen ifall de vill lägga utgiften direkt på patienterna från Västra Götaland.

Nätläkare som Kry och Doktor.se med vd:n Martin Lindman.
Nätläkare som Kry och Doktor.se med vd:n Martin Lindman.Foto: Jessica Gow, press

Många digitala vårdläkare har sin bas utanför det län där de behandlar patienten. Marknadsledande Kry har till exempel sin bas i Region Sörmland. Därmed har varje besök klassificerats som om det vore en besökare i länet, som när någon på semesterresa uppsöker läkare utanför sin hemort.

Läs mer: Nätläkarna växer i rekordfart – slog fjolårets antal i juli

Sveriges kommuner och regioner, SKR, har en rekommendation till regionerna på en ersättning på 500 kronor per besök. Detta vill nu den politiska majoriteten i Västra Götaland ta bort med start från 2022, vilket Dagens Medicin var först att rapportera om.

Ett beslut fattades på fredagen i vårdvalsberedningen i VGR som innebär att tjänstemännen nu får i uppdrag att se över de juridiska och organisatoriska möjligheterna. 

”Vi ser gärna ett gemensamt agerande och tar gärna emot hjälp och stöd, framför allt från regeringen vad gäller lagstiftning och från SKR vad gäller regelverk på området”, säger Jonas Andersson (L), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i regionen. 

Vad är bakgrunden till beslutet?

”Omfattningen av utomlänsersättningen har vuxit de senaste åren, med allt högre hastighet. Det får man ge bolagen, att de har identifierat en efterfrågan hos befolkningen som inte primärvården har kunnat leva upp till.”

Västra Götalandsregionen, VGR, beräknar att den digitala utomlänsvården uppgår till uppemot 150 miljoner kronor för 2021 och närmare 200 miljoner kronor nästa år.

I regionen har man kommit fram till att att mycket av det som sker på jourcentralerna är detsamma som omhändertas via digitala kontakter. Regionen vill därför öka kraven på vårdcentralerna när det gäller digital tillgänglighet.

”I det läget blir det lite svårt för oss att finansiera den verksamheten om vi har två parallella system, det vill säga att vårdcentralerna ska ha en viss beredskap samtidigt som invånarna vänder sig till andra regioner och vårdgivare som där tillhandahåller digitala kontakter”. 

Vad blir konsekvenserna om ni får igenom det här?

”Om vi nu har rätten och möjligheten, vilket vi tycker att vi borde ha, så blir det upp till bolagen att säkerställa om patienten som kontaktar dem kommer från Västra Götaland och i så fall justera patientavgiften. Då får det bli hela summan eller vilket pris man väljer att sätta.” 

Jonas Andersson gör inget aktiv för att få in andra regioner på samma spår, men har tydligt märkt i sin mejlbox och på sin telefonsvarare att intresset för initiativet är stort. 

”Vi hoppades på att få igång en nationell debatt och ja, den har redan kommit igång”, säger han.

Nätläkaren Doktor.se, som är näst störst i Sverige, har visserligen en fysisk vårdcentral i VGR, men de digitala besöken administreras via Sörmland och ersätts via utomlänsavtalet. 

”Det är klart att det skulle påverka oss, men hur, det vet vi ju inte. Tankar kring regionalt driven och finansierad digitalvård har funnits ett tag. I teorin ställer vi oss bakom det, men frågan är hur”, säger Doktor.se:s vd Martin Lindman och påpekar att det finns en legal struktur att följa.

Han tycker att det är viktigt att inte fastna i gamla strukturer om man vill uppnå förbättringar i vården genom digitalisering. Han ifrågasätter också om VGR:s initiativ verkligen skulle leda till några besparingar. Systemen är dyra att utveckla och än så länge gör nätläkarna ingen vinst. 

”Systemet fungerar i dag. Det kommer alltid att finnas en kostnad, för patienterna i Västra Götaland vill ha digital vård”, säger Martin Lindman.

Han tror inte att regionen genom sitt förslag vill hämma den digitala vården, utan snarare främja den. I stället ser han det hela som en fråga som handlar om betalningsflöden. 

Men det finns ju ändå ett tydligt besparingsmotiv från regionens sida?

”Vi får se vad det betyder för dem. Man måste titta på vad den fysiska vården kostar och vad man får ut av det. Ersättningen som vi får för digital vård är lägre än vad den fysiska vården kostar. Säger man att man sparar, så säger man egentligen att man hämmar möjligheterna till fortsatt tillgänglig digitalvård.”

Kry, som är störst på den svenska nätläkarmarknanden, tycker att beslutet är olyckligt.

”Vi ser snarare att VGR borde samverka med övriga regioner genom SKR för att säkerställa en ny, hållbar och nationellt jämlik modell för digital vård, istället för att begränsa såväl valfrihet som tillgänglighet för patienterna”, meddelar Krys presschef Jonas Beltrame-Linné.

Enligt Kry är det inte möjligt för de digitala vårdtjänsterna att verka i samtliga redioner pågrund av ”mycket fragmenterade och olika regionala system”.

Min doktors vd Jonas Vig hälsar i ett meddelande till Di: 

”Förslaget verkar ha kommit som en överraskning inte bara för oss utan också för de flesta av Jonas Anderssons partimedlemmar, övriga regioner och SKR. Vi kommer att följa deras utredning med intresse och det ska förstås bli intressant att se hur SKR kommer att agera i frågan.”

Läs mer: Kry störst i Europa – vd:n talar ut om kritiken: ”Finns en rädsla för förändring”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera