Hoppa till innehållet

VC-bolagens nätverksflört med techgrundare – på cykel

Cykla för välgörenhet tillsammans med investerare och andra europeiska techbolag? Det är idén bakom Nordic Makers cykelfärd mellan Köpenhamn och Berlin, som ska bidra med större nätverkseffekter. ”Bolagen har mycket att lära av varandra”, säger Benjamin Ratz.

Medurs från vänster: Benjamin Ratz på Nordic Makers, Marta Sjögren på Northzone och Sanna Westman på Creandum.
Medurs från vänster: Benjamin Ratz på Nordic Makers, Marta Sjögren på Northzone och Sanna Westman på Creandum.Foto: Kollage.

Techbikers startades i London 2012 och organiserade cykelhelger där deltagarna skulle ta sig mellan Paris och London i grupp. Hittills har flera hundra techgrundare deltagit. Det större syftet för cykelturerna är att dra in pengar för välgörenhetsprojektet ”Room to read”, men startupgrundare får även möjligheten att nätverka både med andra grundare och med riskkapitalbolagen.

Nu har investeringbolaget Nordic Makers, med bland annat Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius, TAT-grundaren Hampus Jakobsson och investeraren Benjamin Ratz, dragit igång ett liknande cykelprojekt tillsammans med riskkapitalbolaget Cherry Ventures i Berlin.

Läs även: Här är Nordic Makers första investeringar 

Mellan den 15 och 17 september ska 60 personer inom den nordeuropeiska startupsektorn cykla mellan Köpenhamn och Berlin

”Det här är ingenting för dem som bara är sugna på ett cykellopp”, säger Benjamin Ratz som har dragit igång projektet. 

Även om sträckan på 420 kilometer kräver en del träning så ska cyklingen snarare ses som en möjlighet att träffa andra i startupvärlden för att dela tankar och idéer.

”Startupkulturen skiljer sig otroligt mycket åt mellan de olika länderna och vi tror att bolagen kan lära sig mycket av varandra om de ges chansen”, säger Benjamin Ratz. 

Hittills har ett 90-tal personer ansökt om att vara med på cykelturen men Benjamin Ratz uppger att det endast är ett 60-tal personer kommer att väljas ut, varav hälften ska vara investerare eller affärsänglar.

Startupkulturen skiljer sig otroligt mycket åt mellan de olika länderna och vi tror att bolagen kan lära sig mycket av varandra.

Bland investerarna kommer Marta Sjögren på Northzone och Sanna Westman på Creandum att deltaga. Även representanter av danska Sunstone, finska Inventure och franska Daphni kommer att cykla.

”Från början lät det som en kul idé men sen så har vi även öppnat ett kontor i Berlin vilket gjorde att vi självklart ville vara med”, säger Sanna Westman som började som investerare på Creandum för en dryg månad sedan.

Foto: Creandum.Sanna Westman, investerare på Creandum och före detta fäktningsproffs. Foto: pressbild.

Enligt Sanna Westman är nätverkandet inte bara viktigt mellan startupbolagen utan även på VC-nivå.

”Den här branschen har ju en annan dynamik än andra branscher. Även om Creandum på ett plan konkurrerar med andra VC-bolag så finns mycket samarbete också, som gemensamma investeringar. Sedan kommer många av våra leads från affärsänglar. Då är nätverkandet viktigt och för mig som är ny i branschen kanske ännu mer. Efter 39 mil på cykel har man förhoppningsvis även släppt ner sina försvar.”

Även Marta Sjögren ser möjligheterna att möta andra i branschen på den här typen av event.

”Från ett ekosystemsperspektiv är det alltid bättre att lära känna folk i mer intima sammanhang som gemensamma äventyr. Det skapar möjligheter för en mer avslappnad och djupare diskussion”, säger hon.

Läs även: ”Kvinnliga grundare säkrar tech-Sveriges framtid” 

Trots att både Sanna Westman och Marta Sjögren är anmälda till cykelturen har Benjamin Ratz stött på vissa svårigheter att attrahera kvinnliga startupgrundare till cykelturen.

”Vi vill ha ett mer diversifierat gäng med fler kvinnliga grundare så vi försöker nå ut till dem specifikt”, säger han.

Cykelturen är däremot inte dyr men det kräver en viss ansträngning. Kostnaden per biljett ligger på cirka 3 000 kronor, och där ingår mat och logi, men för att delta behöver personen även skramla ihop minst 5 000 kronor från vänner och bekanta som en form av sponsring. Där har Benjamin Ratz stött på problem med de svenska techbolagen.

”I Skandinavien har vi inte samma kultur att be vänner och bekanta att stötta en god gärning ekonomiskt. Det är en stor skillnad från exempelvis Storbritannien där det är jättevanligt”, säger han.

Vi vill ha ett mer diversifierat gäng med fler kvinnliga grundare så vi försöker nå ut till dem specifikt.

Förutom pengarna som cyklisterna samlar stödjer även Rising North, en del av nordiska ministerrådet, projektet ekonomiskt. Kapitalet som samlas in går till välgörenheten ”Room to read” som startades av som startades av John Wood, en högt uppsatt person på Microsoft 1999. Syftet med välgörenheten är att förbättra läskunskaper och öka tillgängligheten till skolgång för flickor i utvecklingsländer.

Paraplyorganisationen Techriders har hittills dragit in cirka 1 miljon kronor till Room to read. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera