Hoppa till innehållet

Vd-proffset Mårten Mickos ska jobba med hackare

Startupveteranen Mårten Mickos, mest känd för att ha drivit miljardbolaget MySQL, blir ny vd för Silicon Valley-bolaget HackerOne.

(Di Digital / San Francisco) Mårten Mickos är något av en legend i nordiska tekniksammanhang. Nu ger han sig in i säkerhetsområdet som vd för HackerOne, ett bolag som jobbar med hackernätverk för att hitta sårbarheter hos företag.

”Trots att jag gillar stora organisationer så brinner jag ännu mer för att ta fram nya affärskoncept och ta de ut på marknaden. När man jobbar på ett etablerat företag är det redan gjort”, säger Mårten Mickos, på telefon från Helsingfors.

Han bor i centrala San Francisco, men är just nu i Helsingfors för att prata om ledarskap för entreprenörer på teknikkonferensen Slush som pågår i veckan.

Mårten Mickos har erfarenheter från både startupbolag och stora teknikjättar. Under 2000-talet var han vd för open source-databasbolaget MySQL i Uppsala. När det såldes till Sun Microsystems för en miljard dollar 2008 följde han med.

Han hoppades kunna förändra teknikkolossen i Silicon Valley, men icke.

”Jag försökte se någonting där, men det visade sig att ledningen inte var beredd på omställningar”, säger Mårten Mickos.

Mårten Mickos

Ett år senare slutade han och jobbade under ett halvår som det man kallar ”EIR” - entrepreneur in residence - på riskkapitalbolagen Benchmark Capital och Index Ventures.

Därefter blev han vd för molntjänstbolaget Eucalyptus, som även det såldes till en teknikjätte i Silicon Valley. När HP köpte bolaget i september förra året fick Mårten Mickos jobbet som chef för molnverksamheten.

Enligt rykten blev hans tid på HP inte långvarig, även om det på pappret var ett år. Men det är inget Mårten Mickos vill kommentera.

”Jag har siktet inställt på framtiden inte på forntiden”, säger han.

Nu ser han fram emot att ”brottas med affärslogik och marknadstillväxt” på en startup igen, som han uttrycker det. Han är glad över att få jobba med 20-30-åringar och vill inte tappa kontakten med den unga generationen.

”Det är tredje gången jag kommer in som vd i ett startup-bolag. Jag är bättre på att bygga företag än att grunda dem. Nu måste jag förstå mig på grundarna, observera dem och omsätta det de vill göra i praktiken”, säger Mårten Mickos.

Han beskriver det som att grundarna håller i visioner och teknikfokus. Medan han som vd ska bygga upp strukturer, som att utveckla säljorganisationen och anställa folk.

”Det finns flera skäl till varför jag tog jobbet. Ett är att HackerOne tror på det goda hos hackers. Att många av dem är idealister som vill göra samhället bättre”, säger Mårten Mickos.

HackerOne tror på det goda hos hackers. Att många av dem är idealister som vill göra samhället bättre.

Han hittade till jobbet genom Benchmark Capital som, tillsammans med New Enterprise Associates och bland andra namnkunniga affärsänglar i Salesforce-grundaren Marc Benioff och Dropbox-grundaren Drew Houston, har investerat 34 miljoner dollar (cirka 295 miljoner kronor) i bolaget.

HackerOne har i dag 350 kunder, bland dem flera stora Silicon Valley-bolag som Twitter, Yahoo, Square, Airbnb, Dropbox och Adobe. Bolaget tar betalt för en plattformstjänst där säkerhetshålen rapporteras och poängsätts i hur allvarliga de är. Hittills har 14 000 säkerhetshål hittats och 5 miljoner dollar (cirka 43 miljoner kronor) har delats ut till över 2 000 hackare.

Två svenska bolag med liknande affärsidéer är nystartade Holm Security och Detectify

Kunderna betalar också för hacken som genomförs och HackerOne tar 20 procent av summan. Hur stora belopp det handlar om beror på vad företagen i fråga vill betala.

”HackerOne står i dörröppningen för en marknad som just nu växer. Vi får se hur snabbt det sker och hur stor marknaden blir”, säger Mårten Mickos.

De största konkurrenterna tycker han inte är andra bolag inom samma område, utan att 94 procent av företagen i dag inte gör något åt kryphål och sårbarheter i sina system.

Mårten Mickos har redan mjukstartat sitt vd-skap på HackerOne, men börjar på allvar när han är tillbaka från Helsingfors.

Ska du nu sälja nästa startupbolag?

”Det är inte min tanke och har aldrig varit min tanke, men ni journalister vill gärna se ett samband i saker. Med Eucalyptus märkte vi att marknaden inte utvecklades som vi hoppades på och det därför var bättre att verka inom ett större bolag. Med MySQL var det en helt annan situation”, svarar Mårten Mickos.


Fakta HackerOne

  • Startades: 2012
  • Säte: San Francisco
  • Grundades av: Merijn Terheggen, Alex Rice, Michiel Prins och Jobert Abma.
  • Mål: Att bygga ett säkrare internet. 
  • Verksamhet: En plattform för hackare att rapportera svagheter i it-system till och företag att koordinera åtgärder för dem.
  • Anställda: 50 personer
  • Finansiering: 34 miljoner dollar i riskkapital från Benchmark Capital och New Enterprise Associates samt en rad affärsänglar: Bill Gurley, Brandon Beck, David Sacks, Drew Houston. Jeremy Stoppelman, Marc Benioff, New Enterprise Associates och Nicolas Berggruen.

Läs även: Han vill göra entreprenörer till bättre ledare

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera