Det går bra för e-sporten just nu. MTG:s satsning MTGx ökar omsättningen inom e-sportdelen från 219 miljoner kronor under första kvartalet 2017 till 290 miljoner samma period i år.
”Medieintresset inom e-sport ökar rejält och därför också sponsorskapet. I dag har vi 38 olika kanaler som streamar och visar turneringar, där ser jag förutsättningar för mer tillväxt”, säger bolagets vd Jörgen Madsen Lindemann.
Läs mer: Bättre än väntat för MTG – aktien stiger
Den stora ökningen inom e-sporten handlar framför allt om det förvärvade eventföretaget ESL, som producerar stora turneringar, nu lagt i en ytterligare växel.
”Vi ser stark tillväxt i produkterna vi investerat i. E-sportprodukterna växer nästan 32 procent och framför allt ser tillväxten stark ut kring e-sportturneringarna vi själva producerar där ligger vi på runt 70 procent i ökning”, säger Madsen Lindemann.
Läs mer: MTG är den stora e-sportspelaren
Allt fler sociala medie-jättar får upp ögonen för e-sporten. Inte minst Youtube och Twitter som streamar de stora turneringarna. Även Twitch är en enorm spelare som dessutom tar in det sociala i spelandet och att titta på stora turneringar med proffslagen.
Där har MTG navigerat sig genom att skapa partnerskap med sociala medieföretagen för att få än mer spridning på sitt material och turneringarna som dotterbolagen, däribland Dreamhack, producerar. Jättarna har en förmåga att själva utveckla, eller köpa upp, tjänster de är intresserade av. Men Jörgen Madsen Lindemann tror inte att det kommer bli e-sporten öde.
”Just nu är våra turneringar väldigt attraktiva och har en enorm följarskara. Så länge man kan erbjuda produktioner som vi gör i dag så blir det svårare att kopiera det. Vi måste se till att vi fokuserar på de rätta lagen, de rätta turneringarna och de rätta eventen så att vi kan fortsätta vara relevanta. Då blir det inget behov av att ta över det vi sysslar med.”