Annons

Så mycket har Klarna tjänat på försenade betalningar – går emot vd:ns svar

Skatteverkets logga och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Skatteverkets logga och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: TT/Di
Enligt Skatteverket drog Klarna så sent som 2015 in runt en tredjedel av sina intäkter från dröjsmålsräntor och förseningsavgifter, kan Di Digital avslöja.  Det går stick i stäv med vd:n Sebastian Siemiatkowski uttalande om att andelen varit ”väsentligt mycket lägre”.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ungefär en tredjedel av Klarnas totala intäkter under 2014 och 2015 kom från påminnelse- och förseningsavgifter från kunder.

Det slår Skatteverket fast efter att ha granskat bolagets verksamhet under de aktuella åren, enligt handlingar som Di Digital tagit del av.

Genomlysningen ledde sedan till en rättstvist kring momsavdrag som Klarna förlorade, där Kammarrätten slog fast att myndighetens tolkning varit korrekt.

Därutöver stod Klarnas konsumentkrediter respektive bolagets kassalösning för e-handlare för varsin tredjedel av omsättningen, enligt Skatteverket.

Läs mer: Rätten nobbar Klarna – drabbas av stor skattesmäll: ”Vi är besvikna” 

Klarna har inte öppet velat prata om hur stora delar av intäkterna som genereras från försenade fakturabetalningar. 

Koncernen har till exempel ett helägt inkassobolag, Segoria, vars omsättning hemlighålls.

Redan i början av 2014 rapporterade Svenska Dagbladet, med hänvisning till källor, att ungefär 30 procent av intäkterna kom från olika avgifter och dröjsmålsräntor.

Då gjorde vd:n Sebastian Siemiatkowski ett försök att tona ned uppgifterna.

”Klarna är som vilken bank som helst, samtliga våra intäkter är i grunden räntor och avgifter från företag och konsumenter. Den andelen som kommer från förseningar av olika slag är väsentligt mycket lägre än vad som anges här”, sa han till SvD.

Men nu ger alltså Skatteverket sitt stöd till uppgifterna om att runt 30 procent av intäkterna kom från olika avgifter och dröjsmålsräntor. 

När Di Digital kontaktar Klarna svarar presschefen Magnus Törnblom att Klarna inte håller med om Skatteverkets beskrivning och tolkning av verksamheten under åren 2014 och 2015, och tillägger att det hela är ”komplext”.

”Exempelvis ingår andra poster i Klarnas intäkter från det som kallas 'ej ekonomisk verksamhet' än bara påminnelse- och förseningsavgifter”, säger Magnus Törnblom, utan att precisera sig ytterligare i detalj.

Bara någon procent av Klarnas fakturor går slutligen till inkasso.

Hur förhållandet mellan de olika intäktsslagen ser ut i dag vill han inte heller svara på.

”Men det jag kan säga är att vi under de senaste fem åren kraftigt minskat andelen fakturatransaktioner som går till påminnelse och inkasso, och att den utvecklingen fortsätter i takt med att vi hela tiden gör det allt svårare att missa en betalning.”

Magnus Törnblom betonar även att mycket har hänt sedan 2015 och att Klarna arbetat hårt med att minska andelen ”negativa intäkter”, som han väljer att kalla dröjsmålsräntorna och förseningsavgifterna. 

Enligt egen utsago är bolaget nere på historiskt låga andelar av sådana ärenden i relation till den totala volymen betalningar man hanterar. 

Klarna uppger att 95 procent av alla deras fakturor betalas i tid, och att ”bara någon procent slutligen går till inkasso”.

”Under de här fem åren har andelen fakturor som går till påminnelse faktiskt mer än halverats i Sverige, och andelen fakturor som går till inkasso har minskat med hela två tredjedelar”, säger Magnus Törnblom. 

Läs mer: Klarna har dubblat sina kreditförluster på ett år – går back 417 miljoner 

Trots det har Klarnas kreditförluster, det vill säga summan av de fakturor som kunder inte klarar av att betala, mer än fördubblats under de nio första månaderna 2019 till totalt 1,2 miljarder kronor. 

När Di Digital nyligen träffade Sebastian Siemiatkowski menade han att Klarnas affärsmodell inte stödjer sig på att tjäna så mycket pengar som möjligt på kort sikt genom avgifter, utan att bygga upp långsiktiga kundrelationer. 

Läs mer: Klarnas vd: Måste ordna upp i USA före börsnotering 

Presschefen Magnus Törnblom upprepar denna ståndpunkt. Han säger att Klarna sticker ut i positiv bemärkelse i jämförelse med sina konkurrenter vad gäller att skicka så få ärenden som möjligt till inkasso och Kronofogden.

”Vi vill att våra kunder ska betala i tid, vara nöjda och fortsätta använda oss. Påminnelse- och förseningsavgifter är i den delen därför negativa”, säger han.

Klarna hanterar enligt egen utsago ungefär hälften av alla e-handelstransaktioner som sker i Sverige.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer