Annons

Tar in 340 miljoner kronor – nu ska vego-lådan på USA-export

Maximillian Lundin, Sverigechef på Simple Feast
Maximillian Lundin, Sverigechef på Simple Feast Foto: Simple Feast/Press
Så sent som i fjol lanserade danska Simple Feast sin vego-matkasse i Sverige. Nu tar bolaget steget över Atlanten och lanserar i USA – med hjälp av en finansieringsrunda på 340 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Veganska eller vegetariska måltider levererade direkt till dörren. Så har det danska matkassebolaget Simple Feast nischat in sig.

I fjol tog tjänsten steget över Öresund och lanserades i Sverige. Sedan november levererar man matkassar i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Nu står det klart att Simple Feast tar klivet tvärs över Atlanten och drar igång på en betydligt större marknad.

Först ut i USA-satsningen är Kalifornien.

För ändamålet tar man in drygt 340 miljoner kronor i en finansieringsrunda som leds av det amerikanska riskkapitalbolaget 14W med stöd från brittiska Balderton Capital och danskgrundade Byfounders.

”Kalifornien är en stor marknad med en stark vegotrend”, säger Sverigechefen Maximillian Lundin och fortsätter:

”Vi vill göra det enkelt att vara grön på riktigt. Vår modell är att maten ska vara 'kock-preppad' och att man sen själv ska kunna svänga ihop måltiden på 10-15 minuter.”

Erbjudandet kommer vara det samma i Los Angeles som i Skandinavien. För 699 kronor i veckan och en leveransavgift på 59 kronor får kunder i Sverige tre veganska eller vegetariska måltider för 2-3 personer levererade till dörren.

Maximillian Lundin ser Simple Feasts rötter som en klar fördel när varumärket nu lanseras på andra sidan Atlanten. 

”Det skandinaviska är stort i USA och framför allt i Kalifornien och förknippas med hälsa och hållbarhet. Amazon och flera andra är redan stora på matkassar i USA och därför måste man vara väldigt tydlig med sina koncept”, säger han.

Bolaget som grundades 2014 av danskarna Jakob Nordenhof Jønck (som tidigare grundat hälsoappen Endomondo) och Thomas Stilling Ambus tog i fjol in drygt 110 Mkr i riskkapital. I ägarlistan finns bland annat King-grundarnas riskkapitalbolag Sweet Capital och affärsängeln och Atomico-partnern Sophia Bendz.

Läs mer: Tyska matkassejätten intar Sverige – utmanar Kinnevik och Axfood 

Mot den svenska marknaden jobbar 7 personer på heltid och totalt är omkring 80 personer anställda på Simple Feasts kontor i Köpenhamn, Stockholm, Berlin och Kalifornien. 

I fjol steg Simple Feasts förlust till motsvarande 57 miljoner kronor jämfört med 8 miljoner kronor under 2017, enligt bolagets danska årsredovisning.

Maximillian Lundin tar upp två saker som han tycker gör att Simple Feasts modell har bevisat sig i Skandinavien.

Den ena är att beslutet att ta bort köttet från matkassen - vilket man gjorde några månader efter starten - visade sig bli lyckat. 

Det andra är en uppmärksammad reklamkampanj som Simple Feast körde i hemlandet i fjol som tipsade om en 'hjälplinje för köttätare' som ville sluta. Den fick köttindustrin och vissa politiker att se rött och väckte rejäl uppmärksamhet enligt techsajten Sifted.

”Det blev en jättenyhet och fick försäljningen att stiga kraftigt. Då tog man beslutet att testa på en ny marknad och i november i fjol lanserade vi i Sverige”, säger Maximillian Lundin.

Hur går det för er i Sverige?

”Nu efter sommaren har vi sett en försäljningsökning på 150-200 procent jämfört med början av året. I takt med att vår varumärkeskännedom har ökat märker vi av en högre ingång på nya kunder”, säger Maximillian Lundin som kom in som Sverigechef i mars i år.

Bolaget vill inte berätta hur många kunder de har, men meddelar att strax under 10 000 måltider levererades i Sverige i augusti. 

Det borde betyda att antalet kunder är omkring 400 stycken – givet att lådorna levereras fyra gånger i månaden med sex måltider i varje.

Vilka konkurrerar ni med?

”Ser man till den digitala mathandeln går lösplock som tåget medan matkasseföretagen går nedåt. Min bild är att kunderna inte tycker att de får tillräckligt med hjälp i vardagen av en påse med råvaror som de ändå måste tillaga. Vi lägger oss i mitten – mellan lösplock och matkassar. Vi sparar tid och vi gör det hållbart.”

Läs mer: Uselt recept – Linas Matkasse ökade förlusterna med 700 procent 

Den mat som levereras till kunderna i Sverige och Danmark tillverkas i två kök som båda är belägna i Köpenhamn.

Varför lagas inte maten i Sverige?

”Om den skulle göras i Malmö exempelvis skulle vi bara spara en resa på 30 minuter över bron. I och med att vi är 100 procent ekologiska så spelar transporten mindre roll. Vi skulle kunna transportera maten från Berlin och ändå ha klimatnytta.”

Men ett av Sverigechefens mål är att att Simple Feast ska börja använda skånska råvaror. 

”När vi når en viss volym i Sverige ska vi också titta på att bygga en produktionsanläggning i landet”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer