”Anledningen till att vi finns är att en massa människor där ute har en dröm om att göra musik”, berättar Ernst Nathorst-Böös, som var en av medgrundarna när bolaget Propellerhead (NTL) föddes i slutet av 1990-talet.
”Vi ville undersöka om det gick att skapa musik bara med hjälp av den dator som alla ändå redan har.”
Vi går in i en ny fas nu
Sedan dess har företagets tjänst Reason, som kostar strax över 3 500 kronor, blivit populär bland både professionella musiker och hängivna amatörer. Produkten konkurrerar både med Apples Logic och Pro Tools, som utvecklas av Avid Technology.
”Vi går in i en ny fas nu”, berättar Ernst Nathorst-Böös, bland annat med hänvisning till att försäljningen av tilläggstjänster har ökat.
Det handlar om instrument och ljud som kan fogas till den digitala musikstudion. Med Verdane Capital (NTL) som huvudägare ska Propellerhead utveckla fler tjänster för mobila användare.
Ingen part vill offentliggöra prislappen. Men Verdane, som tog in omkring 3 miljarder kronor i sin senaste fond, går in som majoritetsägare.
Läs mer: Verdane investerar 3 miljarder i startupbolag
”Vi gillar både mjukvara, musik och e-handel”, säger Pål Malmros, partner vid riskkapitalbolagets Stockholmskontor.
Verdane har tidigare gjort en rad investeringar inom dessa områden, där e-handelstjänsterna Mathem och Babyshop, liksom den digitala begravningsentreprenören Funera är ett par färska exempel på investeringar. Strategin är oftast att köpa hela portföljer av bolag från andra investerare.
”Nu vill vi ta Propellerhead vidare på e-handelsspåret och bli bättre på digital försäljning”, forstsätter Pål Malmros.
Förra året omsatte Propellerheads strax över 100 miljoner kronor, med en rörelsemarginal på över 30 procent. På senare år har tillväxten legat på över 15 procent, enligt bolaget.
”Jag stannar kvar som vd i bolaget och blir den största minoritetsägaren”, säger Ernst Nathorst-Böös.
Läs mer: E-handelskramande Verdane spår dramatisk butiksdöd
Konkurrensen är stor även från gratis musiktjänster på nätet. Men förhoppningen är att Propellerhead melodi även fortsättningsvis ska locka till digitala köp.
”Uppenbarligen gör vi någonting som människor tycker att det är värt att betala för”, säger Ernst Nathorst-Böös.