Så sent som i mars 2018 stängdes den första Edda-fonden på 3 miljarder kronor. Edda är en av två av bolagets fondstrategier, där Edda står för majoritets- och uppköpsinvesteringar i enskilda bolag, medan Verdane Capital-fonder gör minoritetsinvesteringar och har möjligheten att köpa flera bolag åt gången från en bolagsägare, i så kallade ”portföljköp”.
Starten till Edda-strategin grundade sig i att bolaget tvingats tacka nej till vissa direktinvesteringar då de var för stora. Verdane såg samtidigt att det fanns en lucka i en tydlig tillväxtinvesterare som riktar in sig på mogna bolag i Norden och norra Europa.
”Istället gav vi bort de större investeringarna till andra till andra aktörer eller syndikerade dem med en partner. Men vi insåg att marknaden för de här typerna av tillväxtinvesteringar var större än vi trodde”, berättar Henrik Aspén.
Edda I blev en succé – investeringsperioden sattes till upp till fem år men blev färdig inom loppet av tre år.
Fokus är fortsatt på digitala konsumenttjänster, mjukvara samt energi- och resurseffektivitet.
”Den globala pandemin har digitaliserat vardagen och hamrat hem vikten av ett hållbart samhälle. Bolagen i Verdanes portfölj har stärkts av de megatrender som accelererat i och med det 'nya normala'”, kommenterar Henrik Aspén.
Edda I har i nuläget gjort 10 investeringar, bland annat det omtalade storköpet av Bianca Ingrossos sminkmärke Caia för 200 miljoner kronor. Edda II har redan två investeringar: Hornetsecurity, en ledande europeisk spelare inom säkerhetstjänster för e-post och data i molnet, och Stratsys, en software as service-plattform som förenklar strategisk planering och verksamhetsstyrning i offentlig och privat sektor.
Läs mer: Bianca Ingrosso säljer i sitt sminkbolag – affären värd 200 miljoner
Software as service, eller Saas-bolag, har blivit en stor favorit bland investerare då bolagen har återkommande intäkter i sin prenumerationsmodell.
”Vi gör faktiskt fler Saas-investeringar än vi gör konsumentinvesteringar, men de senare får mer uppmärksamhet. Av de 120 investeringar vi hittills gjort är över 40 bolag inom mjukvara”, kommenterar Henrik Aspén.
Något Verdane är extra stolta över är den ökade mängden icke-vinstdrivande investerare, i Edda II ligger den på över 50 procent.
”När jag kom till Verdane 2005 hade vi 90 procent vinstdrivande investerare. Nu går mycket tillbaka till stiftelser eller till exempel tredje AP-fonden, som ökar pensionerna. Vi har även fler globala partners i dag”, fortsätter han.
Nyckeln till Verdanes framgångar är en stark sektorkompetens i kombination med lokala kontor, där bolagen snabbt kan få hjälp och återkoppling från experter. Några planer på att rikta blickarna utanför norra Europa finns inte.
”Vi i Norden har samma affärskultur och vet hur man attrahera anställda. Vi tar gärna bolag över till USA, men det finns ingen plan att täcka hela Europa”, förklarar Henrik Aspén.
Några problem med investeringar i Storbritannien efter brexit har bolaget inte upplevt.
”Vi har pågående affärer där. Vår enda utmaning är hur vi bygger vår kultur då det blir krångligare att resa mellan kontoren, men det har vi å andra sidan inte gjort sedan i februari i fjol”, konstaterar han.
Verdane hade ett väldigt aktivt 2020, bara innan jul sålde de tillsammans med Eequity e-handelsbolaget Royal Design till Egmont för en okänd summa. Och våren 2021 fortsätter i samma anda gällande investeringsmöjligheter och försäljningar.
När det gäller e-handel kommer fokus att ligga på bolag som har egna produkter med kontroll över värdekedjan. Boozt-tåget, alltså att sälja andras produkter, har gått, menar Henrik Aspén. Verdane gick för övrigt in i Boozt 2012, och sålde sitt sista innehav 2020.
”Där måste man ha en storlek som Boozt för att bli lönsam. Säljer du via egna kanaler som smyckesbolaget Safira eller posterbolaget Desenio så blir du lönsam på mycket mindre nivåer”, avslutar Henrik Aspén.