Hoppa till innehållet

Verdane stänger ny fond på 5 miljarder: ”Bolagen stärks av pandemins megatrender”

Den accelererade digitaliseringen har gynnat Verdanes innehav. Nu stänger riskkapitalbolaget nya fonden Edda II på 5 miljarder kronor. ”Nu kommer vi att kunna hjälpa ännu fler snabbväxande bolag att framgångsrikt skala sin verksamhet,” säger Henrik Aspén, partner på Verdane.

Verdane med partnern Henrik Aspén (mitten) stänger en ny fond för större direktinvesteringar. Tidigare har riskkapitalbolaget bland annat köpt Bianca Ingrossos sminkmärke Caia och investerat i posterhandeln Desenio med vd:n Fredrik Palm.
Verdane med partnern Henrik Aspén (mitten) stänger en ny fond för större direktinvesteringar. Tidigare har riskkapitalbolaget bland annat köpt Bianca Ingrossos sminkmärke Caia och investerat i posterhandeln Desenio med vd:n Fredrik Palm.Foto: Oskar Omne, press, Joey Abrait

Så sent som i mars 2018 stängdes den första Edda-fonden på 3 miljarder kronor. Edda är en av två av bolagets fondstrategier, där Edda står för majoritets- och uppköpsinvesteringar i enskilda bolag, medan Verdane Capital-fonder gör minoritetsinvesteringar och har möjligheten att köpa flera bolag åt gången från en bolagsägare, i så kallade ”portföljköp”. 

Starten till Edda-strategin grundade sig i att bolaget tvingats tacka nej till vissa direktinvesteringar då de var för stora. Verdane såg samtidigt att det fanns en lucka i en tydlig tillväxtinvesterare som riktar in sig på mogna bolag i Norden och norra Europa. 

”Istället gav vi bort de större investeringarna till andra till andra aktörer eller syndikerade dem med en partner. Men vi insåg att marknaden för de här typerna av tillväxtinvesteringar var större än vi trodde”, berättar Henrik Aspén.

Edda I blev en succé – investeringsperioden sattes till upp till fem år men blev färdig inom loppet av tre år. 

Fokus är fortsatt på digitala konsumenttjänster, mjukvara samt energi- och resurseffektivitet.

”Den globala pandemin har digitaliserat vardagen och hamrat hem vikten av ett hållbart samhälle. Bolagen i Verdanes portfölj har stärkts av de megatrender som accelererat i och med det 'nya normala'”, kommenterar Henrik Aspén. 

Edda I har i nuläget gjort 10 investeringar, bland annat det omtalade storköpet av Bianca Ingrossos sminkmärke Caia för 200 miljoner kronor. Edda II har redan två investeringar: Hornetsecurity, en ledande europeisk spelare inom säkerhetstjänster för e-post och data i molnet, och Stratsys, en software as service-plattform som förenklar strategisk planering och verksamhetsstyrning i offentlig och privat sektor.

Läs mer: Bianca Ingrosso säljer i sitt sminkbolag – affären värd 200 miljoner 

Software as service, eller Saas-bolag, har blivit en stor favorit bland investerare då bolagen har återkommande intäkter i sin prenumerationsmodell. 

”Vi gör faktiskt fler Saas-investeringar än vi gör konsumentinvesteringar, men de senare får mer uppmärksamhet. Av de 120 investeringar vi hittills gjort är över 40 bolag inom mjukvara”, kommenterar Henrik Aspén. 

Något Verdane är extra stolta över är den ökade mängden icke-vinstdrivande investerare, i Edda II ligger den på över 50 procent. 

”När jag kom till Verdane 2005 hade vi 90 procent vinstdrivande investerare. Nu går mycket tillbaka till stiftelser eller till exempel tredje AP-fonden, som ökar pensionerna. Vi har även fler globala partners i dag”, fortsätter han. 

Nyckeln till Verdanes framgångar är en stark sektorkompetens i kombination med lokala kontor, där bolagen snabbt kan få hjälp och återkoppling från experter. Några planer på att rikta blickarna utanför norra Europa finns inte.

”Vi i Norden har samma affärskultur och vet hur man attrahera anställda. Vi tar gärna bolag över till USA, men det finns ingen plan att täcka hela Europa”, förklarar Henrik Aspén. 

Några problem med investeringar i Storbritannien efter brexit har bolaget inte upplevt. 

”Vi har pågående affärer där. Vår enda utmaning är hur vi bygger vår kultur då det blir krångligare att resa mellan kontoren, men det har vi å andra sidan inte gjort sedan i februari i fjol”, konstaterar han.

Verdane hade ett väldigt aktivt 2020, bara innan jul sålde de tillsammans med Eequity e-handelsbolaget Royal Design till Egmont för en okänd summa. Och våren 2021 fortsätter i samma anda gällande investeringsmöjligheter och försäljningar.

När det gäller e-handel kommer fokus att ligga på bolag som har egna produkter med kontroll över värdekedjan. Boozt-tåget, alltså att sälja andras produkter, har gått, menar Henrik Aspén. Verdane gick för övrigt in i Boozt 2012, och sålde sitt sista innehav 2020.

”Där måste man ha en storlek som Boozt för att bli lönsam. Säljer du via egna kanaler som smyckesbolaget Safira eller posterbolaget Desenio så blir du lönsam på mycket mindre nivåer”, avslutar Henrik Aspén. 

 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera