Hoppa till innehållet

Veteraner från Spotify och Truecaller börjar investera ihop

Teknikprofilerna Kim Fai Kok, Nick Dahl och Zakaria Hersi – som alla har chefsbakgrunder på Spotify och Truecaller – startar investeringslådan Framtid. ”Så länge bolagen behöver oss ska vi finnas där och ge dem tid och kärlek”, säger Kim Fai Kok.

Trion bakom Framtid, Kim Fai Kok, Zakaria Hersi och Nick Dahl.
Trion bakom Framtid, Kim Fai Kok, Zakaria Hersi och Nick Dahl.Foto: Press.

Trion arbetade tillsammans på Truecaller TRUE B +0,47%Dagens utveckling i flera års tid. I dag har succéappen 267 miljoner användare globalt, varav merparten är baserade i Indien. Bolaget värderas enligt Di:s uppgifter till uppemot 17 miljarder kronor på den privata marknaden – och väntas gå till börsen under 2021.

Men Kim Fai Kok, som var en av Truecallers allra första anställda, valde nyligen att lämna bolaget och rollen som kommunikationschef. Zakaria Hersi är däremot kvar på Truecaller som affärsutvecklingschef, medan Nick Dahl gått vidare till rollen som tillväxtansvarig på Spotify där han bland annat arbetat med streamingjättens nyliga etablering i ytterligare 85 länder.

”Vi har blivit väldigt nära vänner, både på men också utanför jobbet. När man arbetar så många och långa timmar nära varandra skapar man ett särskilt band. I flera års tid har vi pratat varje dag, om både högt och lågt”, säger Kim Fai Kok.

Planerna på att starta Framtid tillsammans tog fart så sent som i februari, i samband med att Kim Fai Kok var på väg att lämna Truecaller. Arbetet har sedan gått snabbt.

”Vi har gjort privata investeringar på varsitt håll och alltid bollat potentiella bolag med varandra, men började prata om att testa att göra något tillsammans. Ambitionen är att bli mer aktiva men även selektiva. Nu kan vi välja ut några bolag som vi tror extra mycket på, där vi känner att vi verkligen kan bidra med våra kompetenser”, säger han.

Deras första gemensamma investering har redan gjorts i den svenske profilen Carl Peis nya hårdvarubolag Nothing, som ska lansera egna hörlurar men på sikt bygga ett ekosystem av uppkopplade enheter. Bolaget grundades i fjol men har redan tagit in 184 miljoner kronor i externt kapital, där trion bakom Framtid gått in med en mindre del.

Ambitionen är att göra två eller tre investeringar under 2021, berättar Kim Fai Kok. 

”De flesta av oss har fortfarande heltidsjobb, men vi gör det här långsiktigt. Så länge bolagen behöver oss ska vi finnas där och ge dem tid och kärlek. Den största risken är om vi börjar göra för mycket på en och samma gång, inte hinner med och börjar kompromissa på kvaliteten”, säger han.

Framtid kommer i första hand leta efter bolag som närmar sig en kommersialisering, deras tjänst eller produkt ska samtidigt ha potential att nå miljontals konsumenter. Rent geografiskt kommer de att investera i Europa, men även på tillväxtmarknader som Indien och i Subsahariska Afrika.

”Bolaget ska vara redo att gasa och skala upp verksamheten. Vi gillar att arbeta med entreprenörer som har globala ambitioner, som inte är för lokalt fokuserade”, säger han.

Vad är det främst ni vill bidra med till era portföljbolag?

”Vi har mycket kompetens i hur man skalar ett bolag. Ett vanligt misstag är att bolag spenderar pengar på fel saker, bara för att de fått in kapital. Sedan vill vi aktivt hjälpa företagen med sin kommunikation, expansionsplaner och i juridiska frågor”, säger han.

Till sin hjälp har de tagit Dara Gill, jurist på Truecaller, som blir rådgivare till Framtid och kommer ge råd till portföljbolagen i legala frågor.

”Han är den smartaste personen jag någonsin jobbat med och har ett jättestort intresse för startups. Juridiken är extremt svår i alla stadier, oavsett om bolaget är nystartat eller ska till börsen”, säger han.

Kim Fai Kok vill inte berätta exakt hur mycket pengar Framtid har tillgängligt att investera, men det utgörs enbart av grundarnas egna medel. Tanken är inte att starta en regelrätt fond och ta in externa investerare.

”Bolagen kommer inte välja oss för pengarna och vi kommer aldrig vara den största investeraren i några kapitalrundor. Men vi har ett brett nätverk och kan hjälpa entreprenörer att komma i kontakt med spelare som kan gå in med större summor”, säger Kim Fai Kok.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera