Annons

Veterinärappar ser uppsving: ”Har dubblat affären”

Firstvets vd och grundare David Prien tillsammans med Marley, Esther och Chili – tre av runt 15 kontorshundar på bolaget.
Firstvets vd och grundare David Prien tillsammans med Marley, Esther och Chili – tre av runt 15 kontorshundar på bolaget. Foto: Johan Knobe
Coronaepidemin har flyttat allt fler möten till digitala plattformar. Nu ser de digitala veterinärtjänsterna ett uppsving. ”Trycket är jättehögt”, säger Firstvets vd David Prien. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Föga förvånande täljer nätläkarna guld med smörkniv under coronakrisen. Men något oväntat ser även de digitala veterinärerna ett uppsving – men inte på grund av oroliga djurägare som ser coronasymptom hos sina pälsklädda vänner. 

”Vissa veterinärkliniker har svårt med bemanningen, eller behöver hålla stängt. Djurägare är mindre benägna att gå dit på grund av många olika faktorer – man kanske är sjuk, undviker att gå ut eller är i en riskgrupp”, säger David Prien, som är vd och medgrundare på den digitala veterinärtjänsten Firstvet som nu ser en 60-procentig tillväxt bland antalet registrerade användare jämfört med månaden innan. 

”Jag tror att de samlade effekterna av allt som sker just nu medför att vår tjänst upptäcks av fler”, konstaterar han. 

Intresset för tjänsten är redan stort. Sedan starten har den genomsnittliga månatliga tillväxten för Firstvet legat på 15 procent. Men coronakrisen har gett en tillströmning i både samtal och nya kunder till tjänsten, och tryckt upp siffran till nära 40 procent. 

Firstvet är enligt egen utsago ”världens första digitala veterinärklinik”, och har idag 350 000 aktiva användare. Sedan lanseringen 2016 har en rad liknande tjänster dykt upp på marknaden. 

Principen är densamma: träffa en veterinär direkt i mobilen genom ett videosamtal. Skulle inte det digitala mötet räcka kan djuret sedan få en remiss utskriven till en fysisk klinik, och i vissa fall recept utskrivet. 

Branschen präglas av en stark framtidstro, och har lockat flera namnkunniga investerare. Bland annat Creandum, kända som tidiga investerare i Spotify och Izettle, samt den kanadensiska pensionsfonden Omers Ventures, har investerat i Firstvet. Totalt har den digitala veterinärtjänsten tagit in 250 miljoner kronor i riskkapital. 

Firstvet har sedan starten mer än dubblat omsättningen för varje år. Så ser det även ut att fortsätta: vd:n David Prien vill inte ge några preliminära siffror för fjolåret, men berättar att omsättningen tripplats. 2018 omsatte man strax under 15 miljoner kronor. 

Firstvet finns i dag i hela Norden samt Storbritannien, där man sett det största uppsvinget hittills under coronakrisen. 

”I Storbritannien har vi dubblat affären”, säger David Prien. 

För att ta vara på den ovanligt höga efterfrågan inleder man den planerade lanseringen i Tyskland tidigare, där man väntas slå upp portarna under våren istället för sommaren.

”Situationen sätter fingret på att det länge saknats en sjukvårdsrådgivning för husdjur. Trycket är jättehögt. Nu måste vi lösa det, så att vi kan hjälpa fler.” 

På svensk mark skyndar man också på utvecklingen av den befintliga plattformen, och utökar öppettiderna för digitala veterinärbesök till dygnet runt. 

Men Firstvet är inte den enda digitala veterinärtjänsten som ser ett uppsving nu. Också Anicura, som äger en rad djursjukhus och kliniker i Norden, har sett en mer än tredubblig ökning av de digitala veterinärbesöken. 

”Det är framför allt djurägare i glesbygd och personer över 65 år som i högre utsträckning vänder sig till veterinärerna i vår app, många uppskattar att vi kan koppla ihop det digitala besöket med den vård de fått på våra kliniker. Efterfrågan ökar också internationellt och nu ser vi över hur vi kan erbjuda digital vård till djurägare i alla europeiska länder där vi är verksamma”, skriver Sofia Landström, affärsområdeschef Anicura Online.

Och utmanaren Vethem, som lanserade sin digitala veterinärtjänst på den svenska marknaden 2018, ser också ett ökat intresse. 

”Samtalen till oss har definitivt ökat och vi kan se en ökning på ca 30 procent de senaste veckorna. Det är många människor som kanske inte använt en digital veterinär innan, men som gör det nu och tycker att det är fantastiskt. Sjukdomar tar ju inte hänsyn till att många sitter i karantän nu”, säger Vethems vd och grundare Hidayet Tercan. 

Hidayet Tercan.
Hidayet Tercan. Foto: Press

 

På Firstvet förbereder man inte bara Tysklandslanseringen. Under året har man också planer på att lansera tjänsten i USA. 

 ”Jag tror att den här krisen får upp ögonen för den bredare massan för videosamtal. För tre månader sedan visste få svenskar vad Zoom var. Nu jobbar många i det hela dagarna. Jag tror att det som händer nu pushar fram utvecklingen av företeelsen i sig, på ett konstruktivt sätt”, säger David Prien.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer