Hoppa till innehållet

Veterinärappar ser uppsving: ”Har dubblat affären”

Coronaepidemin har flyttat allt fler möten till digitala plattformar. Nu ser de digitala veterinärtjänsterna ett uppsving. ”Trycket är jättehögt”, säger Firstvets vd David Prien. 

Firstvets vd och grundare David Prien tillsammans med Marley, Esther och Chili – tre av runt 15 kontorshundar på bolaget.
Firstvets vd och grundare David Prien tillsammans med Marley, Esther och Chili – tre av runt 15 kontorshundar på bolaget.Foto: Johan Knobe

Föga förvånande täljer nätläkarna guld med smörkniv under coronakrisen. Men något oväntat ser även de digitala veterinärerna ett uppsving – men inte på grund av oroliga djurägare som ser coronasymptom hos sina pälsklädda vänner. 

”Vissa veterinärkliniker har svårt med bemanningen, eller behöver hålla stängt. Djurägare är mindre benägna att gå dit på grund av många olika faktorer – man kanske är sjuk, undviker att gå ut eller är i en riskgrupp”, säger David Prien, som är vd och medgrundare på den digitala veterinärtjänsten Firstvet som nu ser en 60-procentig tillväxt bland antalet registrerade användare jämfört med månaden innan. 

”Jag tror att de samlade effekterna av allt som sker just nu medför att vår tjänst upptäcks av fler”, konstaterar han. 

Intresset för tjänsten är redan stort. Sedan starten har den genomsnittliga månatliga tillväxten för Firstvet legat på 15 procent. Men coronakrisen har gett en tillströmning i både samtal och nya kunder till tjänsten, och tryckt upp siffran till nära 40 procent. 

Firstvet är enligt egen utsago ”världens första digitala veterinärklinik”, och har idag 350 000 aktiva användare. Sedan lanseringen 2016 har en rad liknande tjänster dykt upp på marknaden. 

Principen är densamma: träffa en veterinär direkt i mobilen genom ett videosamtal. Skulle inte det digitala mötet räcka kan djuret sedan få en remiss utskriven till en fysisk klinik, och i vissa fall recept utskrivet. 

Branschen präglas av en stark framtidstro, och har lockat flera namnkunniga investerare. Bland annat Creandum, kända som tidiga investerare i Spotify och Izettle, samt den kanadensiska pensionsfonden Omers Ventures, har investerat i Firstvet. Totalt har den digitala veterinärtjänsten tagit in 250 miljoner kronor i riskkapital. 

Firstvet har sedan starten mer än dubblat omsättningen för varje år. Så ser det även ut att fortsätta: vd:n David Prien vill inte ge några preliminära siffror för fjolåret, men berättar att omsättningen tripplats. 2018 omsatte man strax under 15 miljoner kronor. 

Firstvet finns i dag i hela Norden samt Storbritannien, där man sett det största uppsvinget hittills under coronakrisen. 

”I Storbritannien har vi dubblat affären”, säger David Prien. 

För att ta vara på den ovanligt höga efterfrågan inleder man den planerade lanseringen i Tyskland tidigare, där man väntas slå upp portarna under våren istället för sommaren.

”Situationen sätter fingret på att det länge saknats en sjukvårdsrådgivning för husdjur. Trycket är jättehögt. Nu måste vi lösa det, så att vi kan hjälpa fler.” 

På svensk mark skyndar man också på utvecklingen av den befintliga plattformen, och utökar öppettiderna för digitala veterinärbesök till dygnet runt. 

Men Firstvet är inte den enda digitala veterinärtjänsten som ser ett uppsving nu. Också Anicura, som äger en rad djursjukhus och kliniker i Norden, har sett en mer än tredubblig ökning av de digitala veterinärbesöken. 

”Det är framför allt djurägare i glesbygd och personer över 65 år som i högre utsträckning vänder sig till veterinärerna i vår app, många uppskattar att vi kan koppla ihop det digitala besöket med den vård de fått på våra kliniker. Efterfrågan ökar också internationellt och nu ser vi över hur vi kan erbjuda digital vård till djurägare i alla europeiska länder där vi är verksamma”, skriver Sofia Landström, affärsområdeschef Anicura Online.

Och utmanaren Vethem, som lanserade sin digitala veterinärtjänst på den svenska marknaden 2018, ser också ett ökat intresse. 

”Samtalen till oss har definitivt ökat och vi kan se en ökning på ca 30 procent de senaste veckorna. Det är många människor som kanske inte använt en digital veterinär innan, men som gör det nu och tycker att det är fantastiskt. Sjukdomar tar ju inte hänsyn till att många sitter i karantän nu”, säger Vethems vd och grundare Hidayet Tercan. 

Hidayet Tercan.
Hidayet Tercan.Foto: Press

 

På Firstvet förbereder man inte bara Tysklandslanseringen. Under året har man också planer på att lansera tjänsten i USA. 

 ”Jag tror att den här krisen får upp ögonen för den bredare massan för videosamtal. För tre månader sedan visste få svenskar vad Zoom var. Nu jobbar många i det hela dagarna. Jag tror att det som händer nu pushar fram utvecklingen av företeelsen i sig, på ett konstruktivt sätt”, säger David Prien.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera