“Marknaden växer fortfarande. Det är nu 6-7 procent av köparna som handlar på nätet. Jag ser ingen anledning till att det inte ska vara 20 procent om några år, precis som på andra e-handelsmarknader”, säger Lars Martin Norviit, grundare och vd för Vetzoo (NTL).
Vetzoos försäljning under 2016 landade på 73 miljoner kronor. Året innan var motsvarande siffra 38 Mkr och året innan dess 19 Mkr.
Läs mer: hundåren över för Vetzoo – dubblar omsättningen
“Vi fortsätter att växa med runt 5 procent per månad. Den takten vi har hittills i år pekar mot att vi kommer att dubbla i år igen till runt 150 Mkr”, säger han.
Vetzoo har tagit in runt 15 Mkr i extern finansiering bland annat från investeringsbolaget Victor & Victor (NTL) men bolaget har sedan 2015 inte gjort några större förluster.
“Vi är väldigt noga med alla kostnader. Även små saker som att hitta rätt storlek på lådorna vi skickar och att hitta den bästa tejpen i förhållande till pris”, säger Lars Martin Norviit.
Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Hans Victor
En annan aktör på E-handelsmarknaden för djurfoder i Sverige är Animail som ägs av riskkapitalbolaget Verdane. Animal, som under förra året gick ihop med konkurrenten ZooZoo, är verksamt i hela Norden och omsatte 117 Mkr i 2015. Bolaget redovisade då en förlust på 38 Mkr men Animails nytillträdda vd Alexander Olsson har sagt att fokus för 2017 är att göra bolaget lönsamt.
Läs mer: Djur-affär: Animail köper Zoozoo
I och med att det fortfarande främst handlar om att förflytta försäljning från fysiska butiker till online är konkurrensen mellan e-handlarna ännu inte särskilt blodig. Men Lars Martin Norviit har ambitionen att bli störst i Norden.
“Vi satsar på att bli den största aktören i Norden online. Nu har vi byggt en plattform som vi kan lansera internationellt och har sedan ett par veckor tillbaka gått in i Norge. Vi räknar med att gå in i ytterligare ett land i år”, säger han.