E-handlaren Vetzoo, som säljer produkter för husdjur på nätet, ökade sin omsättning med nästan 83 procent under 2017. Intäkterna ökade till 133 miljoner kronor, från 73 Mkr året innan.
Det framgår av bolagets färska årsredovisning som Di Digital tagit del av. Sajten Ehandel var först att rapportera om uppgifterna.
Vetzoo startades från början som en sajt för veterinärtips men utvecklades 2012 till en nätbutik för bland annat djurfoder och andra husdjurstillbehör.
Bolaget grundades och drivs fortfarande av vd:n Lars Martin Norviit. Vetzoo har i stort sett varit lönsamt sedan starten.
Läs mer: Vetzoo är det svenska techbolag som drar in näst mest per anställd
För 2017 redovisar dock djurbutiken röda siffror på sista raden med en förlust på drygt 7,3 Mkr. Året dessförinnan landade vinsten på 1,6 Mkr.
”Under 2017 har bolaget fortsatt haft en väldigt positiv utveckling med kraftigt ökad omsättning understött av omfattande marknadsföringsinsatser som resulterat i ett negativt rörelseresultat”, skriver bolaget i sin årsredovisning.
Vetzoo är i första hand verksamma på den svenska marknaden, men har även etablerat sig i Norge.
”Bortsett från marknadsföringskostnaderna har bolaget bibehållit eller förbättrat sina övriga marginaler, till följd av ökade volymer och kontinuerligt arbete med automatisering av manuella processer och flöden”, skriver Vetzoo i sin årsredovisning.
Läs mer: Vetzoo köps upp av finsk jätte i djuraffär
I november 2017 fick Vetzoo en ny ägare när den finska djurfoderjätten Musti ja Mirri, med kända varumärken som Arken Zoo and Djurmagazinet i portföljen, köpte bolaget.
Musti ja Mirri, som i sin tur har det svenska riskkapitalbolaget EQT som delägare, betalade enligt Di Digitals beräkningar mellan 200 och 250 Mkr för aktierna i Vetzoo.
Den finska koncernen förvärvade kort därefter Animail, den andra stora e-handlaren på djurmarknaden i Sverige, för en okänd köpeskilling.
Animail hade ett tuffare fjolår och backade för första gången sin omsättning sedan starten för drygt tio år sedan. Intäkterna minskade med 17 procent till 78 Mkr, från 94 Mkr under 2016.
Läs mer: Finska jätten slukar ytterligare ett svenskt djurbolag
Bolagets förluster ökade dessutom kraftigt till 42 Mkr, från ett minusresultat på 15 Mkr året innan.
Den negativa utvecklingen ska i första hand bero på nedskrivningar av immateriella tillgångar, enligt årsredovisningen, närmare bestämt i Animails tekniska plattform.
”Den operativa verksamheten har haft en mycket bra utveckling och lönsamheten har förbättrats signifikant under året”, skriver Animail i sin årsredovisning.
Under våren 2018 tog därför den gemensamma ägaren Musti ja Mirri, enligt sajten Ehandel, beslutet att låta Animail använda Vetzoos lager och tekniska plattform. De bägge varumärkena ska dock fortsatt vara fristående från varandra.
Animails vd Alexander Olsson lämnade sedermera sin post. I stället har Lars Martin Norviit tagit över det operativa ansvaret för både Animail och Vetzoo.