Hoppa till innehållet

Vetzoo växer med 83 procent – grundaren tar över konkurrenten

E-handlaren Vetzoo, som säljer djurprodukter på nätet, ökade sin omsättning med över 80 procent till 133 miljoner kronor under 2017. Nu har vd:n och grundaren Lars Martin Norviit även tagit över ansvaret för koncernsystern Animail, bolagets stora konkurrent på den svenska marknaden.

Lars Martin Norviit är grundare och vd för Vetzoo.
Lars Martin Norviit är grundare och vd för Vetzoo.Foto: Joey Abrait

E-handlaren Vetzoo, som säljer produkter för husdjur på nätet, ökade sin omsättning med nästan 83 procent under 2017. Intäkterna ökade till 133 miljoner kronor, från 73 Mkr året innan.

Det framgår av bolagets färska årsredovisning som Di Digital tagit del av. Sajten Ehandel var först att rapportera om uppgifterna.

Vetzoo startades från början som en sajt för veterinärtips men utvecklades 2012 till en nätbutik för bland annat djurfoder och andra husdjurstillbehör.

Bolaget grundades och drivs fortfarande av vd:n Lars Martin Norviit. Vetzoo har i stort sett varit lönsamt sedan starten. 

Läs mer: Vetzoo är det svenska techbolag som drar in näst mest per anställd 

För 2017 redovisar dock djurbutiken röda siffror på sista raden med en förlust på drygt 7,3 Mkr. Året dessförinnan landade vinsten på 1,6 Mkr.

”Under 2017 har bolaget fortsatt haft en väldigt positiv utveckling med kraftigt ökad omsättning understött av omfattande marknadsföringsinsatser som resulterat i ett negativt rörelseresultat”, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Vetzoo är i första hand verksamma på den svenska marknaden, men har även etablerat sig i Norge.

”Bortsett från marknadsföringskostnaderna har bolaget bibehållit eller förbättrat sina övriga marginaler, till följd av ökade volymer och kontinuerligt arbete med automatisering av manuella processer och flöden”, skriver Vetzoo i sin årsredovisning.

Läs mer: Vetzoo köps upp av finsk jätte i djuraffär 

I november 2017 fick Vetzoo en ny ägare när den finska djurfoderjätten Musti ja Mirri, med kända varumärken som Arken Zoo and Djurmagazinet i portföljen, köpte bolaget. 

Musti ja Mirri, som i sin tur har det svenska riskkapitalbolaget EQT som delägare, betalade enligt Di Digitals beräkningar mellan 200 och 250 Mkr för aktierna i Vetzoo.

Den finska koncernen förvärvade kort därefter Animail, den andra stora e-handlaren på djurmarknaden i Sverige, för en okänd köpeskilling.

Animail hade ett tuffare fjolår och backade för första gången sin omsättning sedan starten för drygt tio år sedan. Intäkterna minskade med 17 procent till 78 Mkr, från 94 Mkr under 2016.

Läs mer: Finska jätten slukar ytterligare ett svenskt djurbolag 

Bolagets förluster ökade dessutom kraftigt till 42 Mkr, från ett minusresultat på 15 Mkr året innan. 

Den negativa utvecklingen ska i första hand bero på nedskrivningar av immateriella tillgångar, enligt årsredovisningen, närmare bestämt i Animails tekniska plattform.

”Den operativa verksamheten har haft en mycket bra utveckling och lönsamheten har förbättrats signifikant under året”, skriver Animail i sin årsredovisning.

Under våren 2018 tog därför den gemensamma ägaren Musti ja Mirri, enligt sajten Ehandel, beslutet att låta Animail använda Vetzoos lager och tekniska plattform. De bägge varumärkena ska dock fortsatt vara fristående från varandra.

Animails vd Alexander Olsson lämnade sedermera sin post. I stället har Lars Martin Norviit tagit över det operativa ansvaret för både Animail och Vetzoo. 

Alexander Olsson var vd på Animail mellan december 2016 och våren 2018.
Alexander Olsson var vd på Animail mellan december 2016 och våren 2018.Foto: Press.
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera