Hoppa till innehållet

”Vi kan skriva riktigt stora checkar”

Hjalmar Winbladh, grundande partner på EQT Ventures, får äntligen prata om sin nya rekordfond med 5,3 miljarder kronor till unga tech-bolag. ”Visionen är att investera på ett sätt som vi skulle uppskattat när vi startade bolag”, säger Wrapp- och Rebtel-grundaren.

Hjalmar Winbladh, grundande partner på EQT Ventures.
Hjalmar Winbladh, grundande partner på EQT Ventures.

Nu är det klart. EQT Ventures tar in närmare 5,3 miljarder kronor (566 miljoner euro) i sin första techfond. Fonden är den största av sitt slag i Norden. Och summan är högre än målet på 500 miljoner euro som Di Digital avslöjade att man nått redan i april.

”Vi är extremt nöjda att kunna stänga fonden så fort som vi gjort. Och vi stänger en bit över vårt mål på 500 miljoner euro”, säger Hjalmar Winbladh, grundare och partner på EQT Ventures.

Vi kan skriva riktigt stora checkar och samtidigt ha rådgivning i Stockholm

För sjutton månader sedan stod det klart att han, och två andra grundare, anslutit sig till EQT:s nya riskkapitalbolag för investeringar i unga, europeiska techbolag. (De övriga två var Uber- och Booking.com-veteranen Kees Koolen och Kings tidigare mobilchef Lars Jörnow.) Officiellt har EQT:s kapitalanskaffning dock endast pågått sedan den 1 juli i fjol.

Kapitalet kommer från en blandning av svenska och utländska investerare. Några av dem är Fjärde AP-fonden, SEB Pension och Försäkring, Harbourvest Partners, Finnish Industry Investment, European Investment Fund (EIF) och Vaekstfonden.

Cirka 10 procent av kapitalet kommer från ett nätverk av framstående entreprenörer. Ytterligare 10 procent kommer från nyckelmedarbetare inom EQT Partners.

Storspelarna Skandia, Tredje AP-fonden och Sjätte AP-fonden har avstått från att investera i er, till förmån för Northzones nya miljardfond. Kommentar?

”Vi förstår att vissa investerare är fullallokerade i andra fonder. Det är en vanlig anledning att inte gå in i en ny venture fond”, säger Hjalmar Winbladh.

De flesta av era svenska investerare tycks komma från Investorsfären?

”Vi är en europeisk fond. Ur det perspektivet är Sverige överrepresenterat. Vi har fått ett otroligt starkt stöd från nordiska investerare.”

Trots hemlighetsmakeriet kring fonden har EQT redan gjort fem investeringar. 

Man har gått in i den tyska jämförelsesajten Holidu, den tyska logistiktjänsten Riskmethods, Malmös Min Doktor och brittiska Oden Technologies. EQT Ventures var även med på tåget när den finska mat-appen Wolt tog in 90 Mkr i samband med sin Sverigelansering i april. 

Vad ska ni investera i framöver?

”Vi ska investera i många faser i Europa, från startupbolag till tillväxtföretag som snabbt behöver skala upp verksamheten internationellt. Vi även investera i icke-europeiska bolag som behöver hjälp att bygga upp sin organisation.”

Vad betyder denna rekordfond för den svenska tech-sektorn?

”Vi har ju även kontor i Amsterdam och London. Men vårt huvudkontor är i Stockholm. Det har inte funnits tillgång till denna typ av tillväxtkapital i Norden tidigare. Vi kan skriva riktigt stora checkar och samtidigt ha rådgivning i Stockholm”, säger Hjalmar Winbladh.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera