Sverige är en av världens ledande IT-nationer och i dag räknas Stockholmsregionen som ett av världens digitala centra. Genom bland annat goda utbildningsmöjligheter på universitet och högskolor, samt välutbyggd internetinfrastruktur har Sverige skapat rätt förutsättningar för den digitala utvecklingen. Detta kan vi i Sverige vara stolta över. Men utvecklingen går åt fel håll.
I EU-kommissionens IT-index för 2016 är Sverige det enda EU-land som tappar i konkurrenskraft. Störst är tappet i kategorin ”Digitala färdigheter”. För att inte tappa ytterligare krävs nya satsningar framåt.
Sveriges behov av IT-kompetens växer i dag betydligt snabbare än tillgången på arbetsmarknaden. Utifrån nuvarande utbildningssituation förväntas ett kompetensunderskott på 60 000 personer i internet- och kommunikationssektorn, IKT, redan år 2020.
Det digitala skiftet diskuteras överallt och utmaningarna är inte specifika för Sverige. Detta var inte minst tydligt på senaste World Economic Forum där temat för konferensen i Davos var den fjärde industriella revolutionen. Där diskuterades de senaste årens snabba teknikskiften inom till exempelvis självstyrande fordon, robotik, sensorer och 3D-skrivare. För den globala marknaden innebär detta att kompetens på IKT-området kommer att krävas i branscher långt bortom IT-industrin. För att Sverige även fortsatt ska vara med och leda den digitala utvecklingen är vi övertygade om att fler personer måste söka sig till tekniska utbildningar. Och för att uppnå det måste vi vända oss till dagens barn och ungdomar. För dem är den digitala miljön naturlig, men ofta ur ett socialt perspektiv snarare än som en framtida karriärmöjlighet.
Särskilt tjejer behöver ges möjlighet att upptäcka teknik och digitalt skapande.
För att trygga Sveriges framtida kompetens behöver vi lägga in ytterligare en växel för att fler unga ska upptäcka och utveckla sitt intresse för digitalt skapande. Särskilt tjejer behöver ges möjlighet att upptäcka teknik och digitalt skapande, eftersom sektorn har en generande låg andel kvinnor. Näringsliv, akademi och folkrörelser måste arbeta gemensamt för att säkra Sveriges framtida konkurrenskraft och skapa både fler entreprenörer och medarbetare med digital kompetens. Det räcker inte att bara förbättra utbildningen i skolan – intresset och lusten att lära måste stimuleras och ges näring också utanför skoltid. Här finns i dag ett stort gap.
Vi som skriver den här artikeln står alla bakom föreningen Hello World! Tillsammans med ett brett nätverk av partners från svenskt näringsliv, universitet och högskolor, stiftelser, offentlig sektor och ideella organisationer tar vi ett gemensamt steg för att bidra till att säkra Sveriges framtida IKT-kompetens och stänga kompetensgapet.
Vi ser tillgång till digital kompetens som en demokratifråga.
Ambitionen är att digitalt skapande ska bli lättillgängligt för alla ungdomar oavsett tidigare förkunskaper och bakgrund, också utanför skoltid. Sommaren 2016 lanserar vi ett första läger för cirka 300 tjejer och killar – framtidens digitala stjärnor. Vi ser tillgång till digital kompetens som en demokratifråga och därför subventionerar vi lägeravgifterna så att alla har råd att vara med. Efterfrågan på lägerplatserna, varav hälften tillfaller tjejer och hälften killar, överstiger utbudet med råge.
Vårt mål är nu att tända minst 10 000 nya digitala stjärnor till år 2020 och därmed sprida positiva ringar på vattnet. Vi uppmanar också resten av näringslivet, både i och utanför IT-sektorn, att vara med och bidra till att barn och ungas intresse för digitalt skapande uppmuntras och vidareutvecklas runt om i hela landet. Detta kan till exempel ske genom fler läger över hela Sverige eller genom engagemang i nätverk eller som mentorer.
Det finns redan många små och stora initiativ runt om i Sverige, men nu behövs ett större och bredare engagemang för barn och ungas möjligheter att få och odla ett intresse för digitalt skapande. Det kommer att bidra till att tillgodose de nya behov som uppstår i ett allt mer digitaliserat samhälle och näringsliv, skapa arbetstillfällen och säkra svensk konkurrenskraft. På så sätt kan Sverige fortsatt vara en av världens ledande IT-nationer och digitala centra.
Ulrika Dellby, grundare och styrelseordförande helloworld.camp
Dag Wolters, grundare helloworld.camp
Katarina Atteryd, Female Leader Engineer 2014
Hélène Barnekow, vd, Telia Sverige
Carl Bennet, styrelseordförande, Carl Bennet AB
Magnus Bergman, entreprenör och affärsängel
Erik Bertman, vice vd, Microsoft Sverige
Peter Bodin, vd, Grant Thornton
Anna Borg, Nordenchef, Klarna
Klas Danielsson, vd, SBAB Bank
Andreas Falkenmark, affärsområdeschef Communication Services, PostNord
Niklas Flyborg, vd, Cybercom Group
Crister Fritzon, vd, SJ
Maria Grimberg, vd, JKL
Thomas Hartwig, CTO på King
Frank Hennekens, vd, tretton37
Björn Johansson Heigis, advokat, Roschier
Elin Lydahl, vd, Tom Tits Experiment
Bengt Maunsbach, partner, Altor Equity Partners
Paulina Modlitba Söderlund, digital affärsutvecklare och expert i Digitaliseringskommissionen
Maria Rankka, vd, Stockholms Handelskammare
Carl-Fredrik Risbecker, vd, Cloud Nine
Michael Yngvesson, vd, Nackademin
Johan Öberg, Managing Partner, The Boston Consulting Group Sweden
Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva för Di Digital? Hör av dig på digital@di.se!