Hoppa till innehållet

"Vi uppmuntras bara bli prinsessor och delfintränare"

Fixa fler förebilder, utbilda riskkapitalisterna och jobba med rutiner kring föräldraledighet. Besökarna på årets upplaga av Women in Tech har gott om idéer kring hur kvinnor ska kunna ta större plats i techvärlden.

Anna Branzell tycker att techvärlden behöver fler kvinnliga förebilder.
Anna Branzell tycker att techvärlden behöver fler kvinnliga förebilder.Foto: Sven Carlsson

Louisa Vaz Ferreira

Luisa Vaz Ferreira, pr-ansvarig på Looklet

Det handlar om att locka till sig tjejer redan i en tidig ålder. Vi får med oss en del tjejer i dag, men bara tre av 100 ansökningar är från kvinnor. Att kvinnor inte har en röst i den här världen har att göra med huruvida vi har rätt bakgrund och om vi över huvud taget har lockats till det här fältet från början. Det problemet måste lösas tidigt i åldrarna.

Läs mer: Här är kvinnorna som formar tech-Sveriges framtid


Martina Bennarp, kommunikatör

Martina Bennarp, kommunikatör

 Det är att förändra det strukturella upplägget och den generellt låga medvetenheten om jämställdhet bland riskkapitalisterna, de som gör investeringarna. Då skulle man slippa att andelen kvinnliga grundare är så mycket lägre på riskkapitalnivå än bland nygrundade bolag generellt.

 


Peter Frey

Peter Frey, produktutvecklingschef på Expressen

 Om man ska lyckas attrahera kvinnor till företag är det viktigt att ha en bas för att göra det. För att utvdiga den behöver vi få fler kvinnor som syns och hörs. Det är bolagens ansvar. Vi gömmer oss ofta bakom att det inte finns så många, och då blir det inte fler.

Läs mer: Kommentar: It-nörden är förlegad 


Elisabeth Larsson och Elin Frisk

Elin Frisk, affärsanalytiker på Daniel Wellington (th)

Jag tror att det handlar om att börja jobba med tjejerna när de är mycket yngre. Att få dem att börja koda i skolan och att börja uppmuntra tjejer att jobba inom tech. Vi blir bara uppmuntrade att bli prinsessor och delfintränare.


Lydia Sundin

Lydia Sundin, managementkonsult

 Det handlar om möjligheter att få samma förutsättningar som männen har i dag när det kommer till IT, kultivera våra idéer och anta viktiga roller för att komma vidare. Det handlar om skolan lika mycket som arbetsplatserna.

Läs mer: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man


 

Jonny Strömberg

Jonny Strömberg, medgrundare på Confetti

 Just det här med att ha förebilder är det jag tror mycket på för att få in fler kvinnor i tech. Ju fler kvinnor vi får in, desto mer plats kommer de att ta naturligt. Jag tror att man måste lyfta fram kvinnor i alla möjliga olika sammanhang. Det handlar inte om att nå en 50-50-fördelning över allt, utan om att lyfta fram personer som inte är vita män i 30-årsåldern.


Anna Branzell

Anna Branzell, projektledare på Basefarm

 Vi behöver fler kvinnliga förebilder och att man tänker medvetet om detta när man rekryterar folk i techbranschen. Det ökar möjligheterna när man ser att det finns fler kvinnor inom branschen. Och denna typ av events, där man möter folk, utbyter erfarenheter och ger varandra tips.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera