Hoppa till innehållet

"Vi vill få en unicorn från Åre"

Startupbolaget House Be vill göra Åre till ett nav för tillväxtföretag.

”Vi vill växa så att fler bolag kommer till Åre”, säger medgrundaren och vd:n Ulrika Viklund, som 2011–2013 ansvarade för Spotifys lanseringar i 55 länder.

Ulrika Viklund är initiativtagare till Gouse of Be.
Ulrika Viklund är initiativtagare till Gouse of Be.Foto: Jack Mikrut

I januari i år slog House Be upp portarna. I lokalerna i Åre huserar i dag 20 medlemsbolag och man skapar plats för upp till ytterligare 20 bolag.

”När man trycker ihop många intressanta människor i samma miljö så tar det fart. Vi vill vara ett nav för tillväxtbolag och kreativa individer som vill jobba och verka från Åre”, säger Ulrika Viklund.

Läs mer: Spotify-avhopparens nya nätverk vill locka entreprenörer till fjällen 

Ambitionen är att tillgodose tillväxtföretag med verktygen för att kunna växa.

”Det kan vara allt ifrån intressanta evenemang som handlar om hur man skriver aktieägaravtal till tillgång till investerare och kapital”, säger Ulrika Viklund.

På en liten ort är det viktigt att entreprenörer från olika branscher går samman, tror Ulrika Viklund.

Läs även: Ulrika Viklund blev chef för Plejmo efter Magine-köpet 

”Det går inte att samlas runt en nisch utan man måste skapa ett nätverk av många branscher. Det handlar mer om ett slags grannsämja”, säger hon.

Gräsrötterna ska lyftas fram.

House Be är sprunget ur ett löst sammanhållet entreprenörsnätverk som kallades Coffee club, en grupp lokala entreprenörer som träffades för att utbyta erfarenheter.

”Gräsrötterna ska lyftas fram. Hade vi kommit in helt utifrån och sagt att vi ska skapa ett center för innovation så hade det inte fungerat”, säger Ulrika Viklund.

Som så ofta i svenskt näringsliv började det med en artikel i Dagens industri. Ulrika Viklund läste om startupbolaget Idea2innovation som verkade från Åre.

”De ansåg att man visst kan verka som startupbolag på en ort som Åre. Jag blev intresserad och ringde upp dem. Så småningom kom jag i kontakt med styrelsen och med den enorma entreprenörsandan i Åre”, säger hon.

Det finns många som är intresserade av bolag att investera i utanför Stockholm.

Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande för Svenska riskkapitalföreningen, och Ted Elvhage, en av medgrundarna till Stockholms affärsänglar, fungerar som rådgivare åt bolaget.

”Vi håller också på att bygga upp ett investerarnätverk. Det finns många som är intresserade av bolag att investera i utanför Stockholm, men som har svårt att hitta dem”, säger Ulrika Viklund.

Långsiktigt har House Be storslagna planer.

”Dels vill vi ju få en unicorn (startupbolag värderat till 1 miljard dollar, reds anm.) från Åre. Vi tror inte att behovet av den här typen av nätverk och tjänster stannar i Åre.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera