Hoppa till innehållet

Viddget vill ta tillbaka mänsklig kundservice – fyller på kassan med 7 miljoner

Det nystartade bolaget Viddget vill personalisera företagens kundservice på nätet. Nu fyller bolaget på kassan med 7,1 miljoner kronor från två namnstarka investerare i form av Gullspång Invest och Wellstreet.

Viddgets grundare Magnus Sjögren och JP Lyttinen.
Viddgets grundare Magnus Sjögren och JP Lyttinen.Foto: Annika Falkuggla (Press)

Startupen Viddget från Stockholm har tagit fram en interaktiv videochatt för kundservice på nätet. Deras chattruta ger möjlighet för besökare att prata med en mänsklig medarbetare på andra sidan skärmen – i stället för en automatiserad robot. 

Nu fyller bolaget på kassan med 7,1 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Gullspång Invest (NTL) och Wellstreet (NTL).

”Den allmänna trenden är att kundrelationerna automatiseras och digitaliseras så mycket som möjligt. Men vi vill återinföra mänskligheten och hjälpa företagen att lösa mer komplexa service-, support- och säljärenden”, säger JP Lyttinen, vd och medgrundare. 

Till skillnad från andra typer av videotjänster som Skype har Viddget adderat ännu ett element av interaktivitet i sin chatt. Kundtjänsten är byggd på den senaste teknologin från Google, utan krav på att installera varken hård- eller mjukvara.

”Du kan dra in dynamiska objekt i rutan som både kundtjänstmedarbetaren och konsumenten ser i realtid. Om du är en e-handlare kan det till exempel handla om att hjälpa kunden med att välja mellan tre olika par skor – och därefter direkt genomföra köpet med integrerade betalningslösningar”, säger JP Lyttinen.

Läs mer: Rnb och Wellstreet investerar i plattform för abonnerade barnkläder

Viddget säljer sin produkt till andra företag som riktar sig mot konsumenter på nätet, och säger sig kunna öka både konverteringen och försäljningsintäkterna. Redan nu har man knutit en rad stora aktörer till kundlistan – däribland grekiska Piraeus Bank, teleoperatörerna Vodafone och T-Mobile, samt resesajten Trivago.

”Vårt fokus ligger på bank, telekom, e-handel och resebranschen som vill ha en konkurrensfördel. Vi kan ta fram specifika funktioner som passar för respektive bransch. Just nu förhandlar vi med flera stora bolag i världen och planerar en global expansion redan under 2019”, säger JP Lyttinen.

Bolaget med sex anställda grundades under våren 2018 av JP Lyttinen och Magnus Sjögren, men utvecklingen av programvaran har pågått sedan några år tillbaka. JP Lyttinen har tidigare byggt upp mjukvarubolaget Viewserve som förvärvades av Hexagon 2008, medan Magnus Sjögren till exempel arbetat med digitalisering hos mobiloperatören Tre.

E-handelsprofilen Sïmon Saneback (NTL) är medgrundare på riskkapitalbolaget Wellstreet. Han ser ett stort behov på marknaden för Viddgets produkt.

”Priskriget inom e-handeln kommer aldrig ta slut, utan vinnarna blir de som kan erbjuda den mest personliga servicen. Här kan Viddgets tjänst fälla avgörandet genom att minska bortfallet av kunder och sänka kundanskaffningskostnaden”, säger han.

Han pekar på att tjänsten särskilt kommer vara intressant för e-handelsaktörer, fintechbolag, banker och försäkringsförmedlare. Det är dock inte en produkt för alla, säger Sïmon Saneback, med tanke på att vissa företag inte kommer ha råd att bemanna sin kundtjänst med medarbetare bakom skärmen.

”Interaktiviteten i tjänsten är världsunik. Många har försökt att göra det tidigare, men då har inte tekniken varit tillräckligt mogen. Nu måste vi snabbt ut brett på marknaden. Jag misstänker att det kommer dyka upp många kopior och konkurrenter”, säger Sïmon Saneback.

Läs mer: Gullspång Invest finansierar digitala skolböcker tillsammans med Klarna-grundaren 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera