Annons

Viddget vill ta tillbaka mänsklig kundservice – fyller på kassan med 7 miljoner

Viddgets grundare Magnus Sjögren och JP Lyttinen.
Viddgets grundare Magnus Sjögren och JP Lyttinen. Foto: Annika Falkuggla (Press)
Det nystartade bolaget Viddget vill personalisera företagens kundservice på nätet. Nu fyller bolaget på kassan med 7,1 miljoner kronor från två namnstarka investerare i form av Gullspång Invest och Wellstreet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Startupen Viddget från Stockholm har tagit fram en interaktiv videochatt för kundservice på nätet. Deras chattruta ger möjlighet för besökare att prata med en mänsklig medarbetare på andra sidan skärmen – i stället för en automatiserad robot. 

Nu fyller bolaget på kassan med 7,1 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Gullspång Invest (NTL) och Wellstreet (NTL).

”Den allmänna trenden är att kundrelationerna automatiseras och digitaliseras så mycket som möjligt. Men vi vill återinföra mänskligheten och hjälpa företagen att lösa mer komplexa service-, support- och säljärenden”, säger JP Lyttinen, vd och medgrundare. 

Till skillnad från andra typer av videotjänster som Skype har Viddget adderat ännu ett element av interaktivitet i sin chatt. Kundtjänsten är byggd på den senaste teknologin från Google, utan krav på att installera varken hård- eller mjukvara.

”Du kan dra in dynamiska objekt i rutan som både kundtjänstmedarbetaren och konsumenten ser i realtid. Om du är en e-handlare kan det till exempel handla om att hjälpa kunden med att välja mellan tre olika par skor – och därefter direkt genomföra köpet med integrerade betalningslösningar”, säger JP Lyttinen.

Läs mer: Rnb och Wellstreet investerar i plattform för abonnerade barnkläder

Viddget säljer sin produkt till andra företag som riktar sig mot konsumenter på nätet, och säger sig kunna öka både konverteringen och försäljningsintäkterna. Redan nu har man knutit en rad stora aktörer till kundlistan – däribland grekiska Piraeus Bank, teleoperatörerna Vodafone och T-Mobile, samt resesajten Trivago.

”Vårt fokus ligger på bank, telekom, e-handel och resebranschen som vill ha en konkurrensfördel. Vi kan ta fram specifika funktioner som passar för respektive bransch. Just nu förhandlar vi med flera stora bolag i världen och planerar en global expansion redan under 2019”, säger JP Lyttinen.

Bolaget med sex anställda grundades under våren 2018 av JP Lyttinen och Magnus Sjögren, men utvecklingen av programvaran har pågått sedan några år tillbaka. JP Lyttinen har tidigare byggt upp mjukvarubolaget Viewserve som förvärvades av Hexagon 2008, medan Magnus Sjögren till exempel arbetat med digitalisering hos mobiloperatören Tre.

Interaktiviteten i tjänsten är världsunik. Det kommer dyka upp många kopior och konkurrenter.

E-handelsprofilen Sïmon Saneback (NTL) är medgrundare på riskkapitalbolaget Wellstreet. Han ser ett stort behov på marknaden för Viddgets produkt.

”Priskriget inom e-handeln kommer aldrig ta slut, utan vinnarna blir de som kan erbjuda den mest personliga servicen. Här kan Viddgets tjänst fälla avgörandet genom att minska bortfallet av kunder och sänka kundanskaffningskostnaden”, säger han.

Han pekar på att tjänsten särskilt kommer vara intressant för e-handelsaktörer, fintechbolag, banker och försäkringsförmedlare. Det är dock inte en produkt för alla, säger Sïmon Saneback, med tanke på att vissa företag inte kommer ha råd att bemanna sin kundtjänst med medarbetare bakom skärmen.

”Interaktiviteten i tjänsten är världsunik. Många har försökt att göra det tidigare, men då har inte tekniken varit tillräckligt mogen. Nu måste vi snabbt ut brett på marknaden. Jag misstänker att det kommer dyka upp många kopior och konkurrenter”, säger Sïmon Saneback.

Läs mer: Gullspång Invest finansierar digitala skolböcker tillsammans med Klarna-grundaren 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies