Hoppa till innehållet

Viktigt att förbereda sig på nätet innan du dör

Att planera för sin död kan vara en tuff uppgift, men det kan vara nog så viktigt i den digitala tidsåldern. Begravningsexperter tipsar om vad man bör ha koll på.

Timothy Prellwitz, chefsjurist på Lavendla.
Timothy Prellwitz, chefsjurist på Lavendla.Foto: Press/Charles Rex Arbogast

83 procent av de svenska internetanvändarna använder sociala medier, enligt 'Svenskarna och internet 2019'. Men vad lämnar vi egentligen efter oss den dag vi lämnar jordelivet? Sociala media-konton som ligger kvar kan vara en plågsam påminnelse för anhöriga, eller kanske en fin plats för att minnas och lämna kondoleanser. I sin roll som chefsjurist på Lavendla får Timothy Prellwitz får många frågor från anhöriga om hur man ska gå tillväga. 

”Generellt sett är det inte förrän efteråt som man tänker på det här. Det är många anhöriga som tycker att det kan vara väldigt jobbigt, om de exempelvis ser att någon skriver på den avlidnes Facebook-sida”, säger Timothy Prellwitz.

På flera plattformar finns det funktioner där du själv kan förbereda vad som ska hända med kontot vid din bortgång. På Facebook kan du till exempel gå in under 'Inställningar', 'Kontoägarskap och kontokontroll' och klicka in på fliken 'Inställningar för minneskonto'. Där kan du dels välja en efterlevande kontaktperson, någon som hanterar ditt konto efter att du gått bort. Du kan också välja om du vill att kontot raderas efter din bortgång, eller om det ska finnas kvar som ett minneskonto.

Även Google-konton har en liknande funktion. Den kommer du åt genom att gå in på 'Hantera ditt Google-konto', klicka dig vidare till 'Data och anpassning' och scrolla ned till 'Gör en plan för kontot'. Klicka på 'Starta' och följ instruktionerna. Då kan du fylla i hur lång tid det ska ta innan ditt konto betraktas som inaktivt, lägga till upp till 10 personer som meddelas om kontot blir inaktivt och ge dem åtkomst till viss data. Till slut får du ange om kontot raderas vid inaktivitet eller ej.

Läs mer: Digital begravningsbyrå ser stark tillväxt 

Ett annat råd kan vara att upprätta ett digitalt testamente som innehåller dina inloggningsuppgifter och information om vad du vill ska hända med dina konton när du avlider. Det kan antingen bifogas som en bilaga till ditt testamente, eller förvaras i ett digitalt arkiv. Det har samma formkrav som ett vanligt testamente, vilket också innebär att det inte är juridiskt bindande om det inte finns skriftligt på papper i original. 

I dag har även vissa personer sociala medier som inkomstkälla. Att hantera en avliden persons annonsintäkter från exempelvis Youtube eller Instagram är inte helt okomplicerat, men det finns sätt man kan förbereda för sina anhöriga på. Hur du själv vill att kontot och dess tillgångar ska hanteras efter din död anges lättast i ett testamente. Däremot kan användaravtalen skilja sig åt. Så även om det kanske inte är så roligt, är det viktigt att läsa igenom användaravtalen för de plattformar där du är registrerad. Men det är inte helt lätt att hantera konton som genererar intäkter.

”Det där är väldigt intressant, för där väcks ganska många frågor. Det har aldrig prövats i svensk rätt såvitt jag vet”, säger Timothy Prellwitz.

Han konstaterar att en situation som den här är komplicerad, eftersom att användaravtalen kan skilja sig åt mellan olika plattformar. Det är inte helt säkert att plattformen tillåter att konton överlåts utan deras godkännande. Dessutom kompliceras processen ytterligare av att det är svårt att veta det exakta värdet för kontot.

”Det man kan göra är att skriva i testamentet att eventuella tillgångar från en källa ska tillfalla en viss person. Men annars går det inte att reglera vad som ska göras med själva kontot, annat än de funktioner som plattformen erbjuder”, säger han.

Även om du är i livet kan du på ett eller annat vis hamna i en situation där du är oförmögen att hantera dina sociala media-konton, för exempel om du drabbas av Alzheimers eller hamnar i koma. Då finns sedan 2017 ett dokument som kallas 'Framtidsfullmakt'. Där kan du fylla i hur du vill att dina personliga angelägenheter ska skötas om du själv inte kan fatta beslut längre. Där kan du bland annat skriva in vem du i så fall vill ska hantera dina sociala medier.

Dessutom vill Timothy Prellwitz råda alla att skriva ett testamente, oavsett var i livet man befinner sig.

”Men kanske framför allt på lite äldre dagar. Och då är det ju viktigt att skriva ner vilka önskemål man har om hur ens sociala medier ska skötas efter att man har dött. Det är viktigt att vara väldigt tydlig här, och det kan man vara i all sin enkelhet”, säger han.

Det finns också sätt för efterlevande att hantera det digitala arvet, även om det kan vara en krävande och utdragen process. Det kan nämligen kräva att man vidimerar att man är representant för dödsboet, och att man skickar in en dödsattest till den aktuella plattformen.

Peter Göransson, kommunikationschef på begravningsbyrån Fonus, berättar att de också kan hjälpa till att släcka ned konton. 

”Än så länge är det inte jättevanligt att man lyfter den här frågan hos oss. Men vi har ju börjat lyfta det mer aktivt och vi ser också att det kommer mer och mer i framtiden”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera