Hoppa till innehållet

Vill bli bilbranschens Spotify: ”Brett utbud utan bindningstid”

Under onsdagen lanseras det norska företaget Imove i Sverige, som erbjuder en prenumerationstjänst för bilar. Själva jämför de sig med Netflix och Spotify.

”Vi ska ha ett brett utbud och vara utan bindningstid, för att användaren ska ha ett problemfritt bilinnehav,” säger Magnus Engervall, Sverigechef på Imove.

Imoves grundare, Gunnar Birkenfeldt och Hans Christian Aas.
Imoves grundare, Gunnar Birkenfeldt och Hans Christian Aas.Foto: Press

Magnus Engervall är inte ny i bilbranschen. 2011 grundade han tillsammans med Ahmed Al-Rama Flexidrive, som senare köptes upp av holländska Snappcar, vilket Di tidigare rapporterat om. Men Imove är annorlunda från både Snappcar och andra bildelningsalternativ, som Aimo eller M.

”Med Imove är det en person som har tillgång till bilen hela tiden, det är närmare att äga bilen själv, samtidigt som det är flexibelt och går att avsluta om behovet förändras. Vi placerar inte ut bilar på gatan som man får dela med andra, utan vårt koncept är att det ska vara så nära din bil som möjligt”, säger Magnus Engervall.

Imoves Sverigechef Magnus Engervall.
Imoves Sverigechef Magnus Engervall.

Imove lanseras först i Stockholm och Uppsala, och målet är att i slutet av 2021 ha 500 prenumeranter. I Norge, där man startade 2018, har man runt 800 elbilar i ett flertal städer. 

”Den stora utmaningen är att utbilda marknaden. Det här är helt nytt, och det gäller att visa användarna att det är enkelt med elbil och förklara de fördelar som finns. I dag går över 50 procent av nyregistrerade bilar in i leasing, vilket ju är ett steg från ägande.”

Vilken målgrupp riktar ni er mot?

”Delvis är det unga personer som inte vill äga en bil eller binda upp sig i långa avtal. Vi ser ju att personer mellan 25 och 30 år inte vet vad deras bilbehov kommer att vara om två–tre månader. Där tror vi att vi har en stor målgrupp.” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera