Hoppa till innehållet

Svenskar vill kartlägga kunder i butiker anonymt – plockar in miljoner

Att kartlägga hur kunder rör sig i butiker – utan att kränka integriteten. Det är tanken bakom svenska Indivd som har utvecklat en teknik för anonym ansiktsigenkänning.  

Victor Molén är vd på Indivd.
Victor Molén är vd på Indivd.Foto: Press

Indivd grundades 2018 av Victor Molén, Fredrik Hammargården, Andreas Hjorth och Carl och Leonard Johard. Bolaget har utvecklat en egen AI-teknologi, det vill säga artificiell intelligens, för ansiktsanonymisering. Den är tänkt att hjälpa butikshandeln genom att samla in statistik om hur kunder rör sig.  

”Det går till som så att butiken skickar en bild från sin övervakningskamera till en lokal server, där anonymiserar vår teknik bilden så att den inte längre klassas som en personuppgift. Statistiken som samlas in kan i sin tur ge insikter om hur attraktiv butiken är, hur väl den konverterar kunder och hur många som gör återbesök”, säger vd:n Victor Molén. 

Han jämför tekniken med de möjligheter e-handeln har i sin statistikinsamling. 

”Det här innebär att vi kommer kunna ge likvärdig förståelse för fysiska butiker, som handeln har på nätet.”

Sedan starten har man framför allt lagt tid och resurser på dokumentering, tester, validering och säkerställning av bolagets patentsökta anonymiseringsmetod.

Men nu kavlar man upp armarna och tar i en första kapitalrunda in 3 miljoner kronor. Pengarna kommer från en investerargrupp, ledd av Martin Roos. 

”Det stora jobbet är gjort. Vi har sedan två år samarbetat med flera av de största kedjorna i Sverige. De har varit med i affärsutveckling och studior. Snart kan vi rulla ut vår teknologi där på riktigt”, säger Victor Molén.

Innan Indivd gör sin premiär i handeln måste bolaget först klara en granskning hos Datainspektionen, som generellt sett varit skeptiska mot ansiktsigenkänning. Exakt när Indivd kan lansera vet de inte än, men det kommer med allra största sannolikhet ske innan årets slut, berättar vd:n. 

Indivds AI-teknologi behandlar inte biometrisk data eller sparar personuppgifter. Men Victor Molén medger att det det finns en etisk balansgång vad gäller den här typen av teknik. 

”Allt fler bolag arbetar med AI. Men det öppnar också upp för tekniker som profilering av befolkning, och sånt vill ingen ha. Då behöver vi hitta nya sätt. Anonymisering av data kommer bli ett naturligt sätt för EU att fortsätta använda AI.”

Läs mer: Skola får första svenska GDPR-böterna – använde ansiktsigenkänning

Läs mer: Polisen vill testa ansiktsigenkänning – får nej

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera