Hoppa till innehållet

Vill skapa ett Wordpress för appar – tar in 10 miljoner

Göteborgsbolaget Appspotr vill förenkla för vanligt folk att göra appar. Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor från befintliga ägare och ett stort antal ängelinvesterare.

Göteborgsbolaget Appspotr tar in 10 miljoner kronor.
Göteborgsbolaget Appspotr tar in 10 miljoner kronor.

Appspotr erbjuder en plattform där man kan skapa appar utan att för den delen kunna programmera. Bolagets vd och medgrundare Patric Bottne menar att det finns ett stort intresse för den här typen av plattformar och att det bara kommer att öka. 

”Situationen vi ser idag är densamma som när Photoshop gjorde professionell bildhantering tillgängligt för alla, eller som när Wordpress gjorde att vem som helst kunde bygga hemsidor utan att kunna koda. Det vill vi göra för appar”, säger Patric Bottne i en ovanligt öppenhjärtlig intervju om bolagets krokiga väg.

 

Vi har varit i kontakt med alla. Det är nästan så att de skrattar åt oss.

 

Appspotr tar nu in 10 Mkr av bland andra Almi invest och ett 30-tal ängelinvesterare för att kunna öka antalet användare. Från att ha släppt sin publika version av tjänsten förra sommaren uppges Appspotr nu ha 65 000 användare i över 200 länder.

”På samma sätt som Wordpress sopade mattan med konkurrensen, hoppas vi kunna göra samma sak inom apputveckling”, säger Patric Bottne.

Foto:
Appspotr har i dag cirka 65 000 användare i 200 länder. Foto: Appspotr.

Patric Bottnes optimism för Appspotr har däremot inte återspeglats hos de stora riskkapitalbolagen. 

”Vi har varit i kontakt med alla. Det är nästan så att de skrattar åt oss. Inte för att de är negativa men för att vi aldrig ger upp. Jag tror att de tycker att området redan är fullt av aktörer och även om alla vill investera i detta, vill de först se vem som sticker iväg”, säger Patric Bottne.

 

Vi har gjort en jäkla massa emissioner för att hålla det här bolaget vid liv.

 

Trots att Appspotr släppte sin senaste tjänst för endast ett år sedan har bolaget funnits sedan 2006. Däremot har dess tidigare affärsidéer inte fungerat och bolaget har varit tvunget att ändra strategi två gånger. 

”Vi har gjort en jäkla massa emissioner för att hålla det här bolaget vid liv. 2006 hade vi en helt annan idé även om det fortfarande handlade om appar. 2012 lanserade vi Appspotr i Barcelona och fick in 6000–7000 betaanvändare, som vi fick jättemycket feedback av. Plus att IDG skrev ned vår stängda betaversion fullständigt. Så vi stängde ned den och byggde om allting”, säger Patric Bottne.

”För den här versionen har vi fått extremt bra feedback av våra användare och nu vill vi skala upp. Nu vet vi exakt vilken budget vi behöver för att kunna köpa en miljon användare och det är det vi går mot.”

Läs även: ”Programmeringskurser för alla en historisk parentes”

För att säkra sin finansiering har Appspotr istället börjat planera för en börsnotering, sannolikt redan till hösten. 

”För oss grundare spelar det inte så stor roll vart pengarna kommer ifrån. Vi vill bara lyckas”, säger Patric Bottne.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera