Skrota papperskontraktet och skapa, signera och hantera avtalen digitalt – så lyder svenska Oneflows affärsidé.
Bolaget startades 2012 av Anders Hamnes och är ett så kallat SaaS-bolag – ”software as a service” – det vill säga prenumerationsbaserad mjukvara.
Oneflow har i dag kunder i över 10 länder, med tyngdpunkten i Norden, och redovisade under 2018 en nettoomsättning på drygt 10 miljoner kronor.
Intäkterna har mer än fördubblats varje år sedan starten – samtidigt pekar det senaste resultatet på minus 11 Mkr.
”Vi hade kunnat bli lönsamma under 2020 om vi hade slutat rekrytera, men vi väljer hellre att fortsätta den raska expansionen och till det behöver vi kapital”, säger Oneflows vd Anders Hamnes.
Till sin hjälp tar man nu in 20 Mkr i en runda helt finansierad av affärsängeln Mattias Ståhlgren. Han kom själv i kontakt med Oneflow när han signerade ett avtal genom dem.
”Oneflow har kunder i många olika branscher och av väldigt varierande storlek och jag tror att alla företag kan minska sin administration genom att digitalisera avtalsprocessen”, säger han till Di Digital.
Pengarna ska delvis gå till att anställa utvecklare och säljare.
”Vi etablerade lokala säljkontor i både Norge och Danmark under 2019, och vi kommer att stärka teamen avsevärt i dessa två länder”, säger bolagets vd Anders Hamnes.
Dessutom har Oneflow planer på att gå in i två nya marknader före slutet av året, men de vill inte ge några mer detaljer än så.
”Vi har valt att inte avslöja något om vilka marknader vi ska gå in på och i vilken ordning, men Oneflow har en global ambition. Det innebär såklart att vi kommer behöva ta in mer pengar framöver, och vi har ingen plan på att se gröna tal de närmsta fem åren”, säger Anders Hamnes.
Läs mer: Han gör pappersavtal onödiga – får in 20 miljoner
Sedan starten har bolaget tagit in 60 Mkr i riskkapital, från bland andra Spintop Ventures och privatinvesterare så som Readsoft-grundaren Lars Appelstål och IFS-grundaren Bengt Nilsson.
Och går allt som det ska framöver lär bolaget kamma hem ännu fler miljoner innan årets slut.
”Vi kommer med största sannolikhet att göra ytterligare en emission under 2020”, Anders Hamnes.