Annons

Vill ta juristernas rutinjobb – nu tar svenska bolaget in nya miljoner

Donnas grundare Rik Nauta (till vänster) och Anton Gerdes.
Donnas grundare Rik Nauta (till vänster) och Anton Gerdes. Foto: Charlotte Carlberg Bärg (press).
Med sitt AI-verktyg vill Malmö-bolaget Donna ta över rutinjobben från jurister och låta dessa stå för finesserna. Nu tar bolaget in 25 miljoner kronor i nytt kapital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att skriva fel i avtal kan bli dyrt. Inte minst fick Eniro erfara det i höstas när de sålde en söktjänst till Finland utan att få betalt för de 21 miljoner kronor som låg i bolagets kassa – därför att de råkat använda orden 'enterprise value' istället för 'equity value' i överlåtelseavtalet.

Några som har gjort det till sin affärsidé att snoka reda på och rätta den här sortens slarvfel är det Malmö-baserade startupbolaget Donna.

Verktyget de bygger är baserat på artificiell intelligens, AI, och korrekturläser kontrakt på svenska och engelska för att hitta motsägelser, rena felaktigheter eller partsnamn och klausuler som pekar fel. 

Dessutom visar det utdrag från lagar som refereras till i texten – för att ge kontextuell information.

”Advokater kan skapa stora värden för företag genom att arbeta strategiskt, men de drunknar ofta i detaljer. Vi vill inte ersätta advokater med robotar men vi vill ta bort roboten som finns inom advokaterna”, säger Rik Nauta, som är vd och medgrundare tillsammans med Anton Gerdes.

Nu i oktober har Donna slutfört en finansieringsrunda på 25 miljoner kronor. Pengarna kommer bland annat från TAT-grundaren och affärsängeln Hampus Jakobsson, David Helgason som har medgrundat det danska spelmotorföretaget Unity, och riskkapitalbolaget Point Nine.

Rik Nauta och Anton Gerdes träffade varandra på Lunds Universitet. Båda är programmerare i grunden.

”Vi programmerare har verktyg som visar olika sorters kod i olika färger och vi kan snabbt få dokumentation om hur andra har gjort. Vi vill göra samma sak för advokater”, säger Rik Nauta.

I dagsläget har Donna omkring 1 000 användare bland såväl små som större advokatfirmor, enligt vd:n.

Affärsmodellen bygger på att man säljer direkt till slutkunden – alltså de enskilda advokaterna – snarare än till organisationen.

”Vi vill nå själva slutanvändaren och kommunicera med den. Om en person testar Donna, gillar det, och pratar med sina kollegor så blir det naturligt att det sprider sig på företaget.”

Avtal innehåller per definition känslig information. Hur säkerställer ni att användarnas data är skyddad?

”Vi är inget dokumenthanteringssystem, som exempelvis Dropbox, så vi sparar ingenting. Det underlättar när det gäller säkerhet.”

Läs mer: Oliver Edholm programmerade som 8-åring – nu arbetar han med AI i Singapore 

Bakgrunden till Donna finns egentligen i ett annat bolag, Lead Wizards, som Rik Nauta och Anton Gerdes också ligger bakom.

Det företaget satt på företagsacceleratorn Fast Track i Malmö och tog in såddkapital från bland annat innovationskontor Syd. Verksamheten kretsade kring en sorts webbrobot som ”pingade 2 miljarder sajter” för att samla in data.

Men det här var en bolagsidé som duon ”hatade”, eftersom de bara sysslade med data och aldrig fick träffa slutkunderna, säger Rik Nauta:

”Vi tog informationen och lade i en databas. Det var tekniskt intressant men passade inte oss som grundare.”

En av sakerna som roboten gjorde var att den läste igenom allmänna villkor - det vill säga schablonavtal. 

”Vi upptäckte att vart femte företag har skrivit fel på sitt eget namn för att de bara kopierar texten från någon annan och glömmer att ändra företagsnamnet”, säger Rik Nauta.

Till vår stora förvåning så hade fem advokatfirmor kollat sina dokument redan efter en vecka.

Läs mer: Digital tjänst ska fixa bolagens tvister utan advokater 

För två år sedan byggde de därför ett litet program vars enda syfte var att upptäcka och rätta till om det står fel företagsnamn i ett dokument. Det var det här som blev embryot till Donna.

”Det var en pytteliten grej men vill vår stora förvåning så hade fem advokatfirmor kollat sina dokument redan efter en vecka.”

Därefter har fler funktioner lagts till och bolaget har vuxit. I dag består teamet av sju personer och planen är att med de nya pengarna växa till uppemot 20 personer.

Den färska finansieringsrundan ska också användas till att slipa på produkten.

”Vi har jobbat mycket med 'back-end', tekniken bakom. Nu vill vi göra produkten enklare att använda. Vi bygger upp ett designteam och jobbar med nya stora användningsområden som vi planerar lansera i slutet av året”, säger Rik Nauta.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies