Hoppa till innehållet

Vill transformera Sveriges energimarknad – tar in 12 miljoner till solceller

Solcellsföretaget Save by Solar vill utmana de stora elföretagen genom att låta näringsidkare producera sin egen el. Nästa år vill bolaget tredubbla sin omsättning och nu tar de in 12 miljoner kronor.

Save by Solars grundare Linus Werner, vd, och Hugo Larsson, marknad.
Save by Solars grundare Linus Werner, vd, och Hugo Larsson, marknad.Foto: Press

Di Digital har tidigare rapporterat om energibolaget Eneo Solutions som uppför och förvaltar anläggningar för solceller åt bland annat fastighetbolag, köpcentrum och mataffärer. 

Läs mer: 100 miljoner i projektpengar till "Sveriges Solar City"

De är dock inte ensamma om sin idé. Solcellsföretaget Save by Solar riktar också de helt och hållet in sig på företag och kommersiella fastighetsägare, inte privatbostäder. Anledningen är att villor och lägenheter inte drar lika mycket el under den tid som solceller producerar energi, nämligen på dagen och under sommarhalvåret.

“Det byggs mycket solceller på villor och bostadsrättsföreningar men hur använder man el i bostäder? Man går upp på morgonen, kokar sitt ägg och sin gröt och sedan går man till jobbet. Det är kommersiella fastigheter och handelsfastigheter som konsumerar el framför allt mitt på dagen under sommarhalvåret. Där borde vi fokusera”, säger Hugo Larsson, medgrundare av Save by Solar.

Nu tar de in 12 miljoner kronor från Blue, ett nytt investmentbolag som satsar på hållbara och miljövänliga affärsidéer. Pengarna ska gå till att skala upp Save by Solars verksamhet i Sverige.

Läs även: Familjen Wallenberg investerar i solcellsbolag

“Vi omsätter 21 miljoner och det vill vi tredubbla till nästa år, men det krävs en organisation. Vi har fått väldigt bra gehör, många har hört av sig och vi vill kunna möta den efterfrågan. Vi behöver många personer, duktiga projektingenjörer, elektriker och montörer, tekniska säljare”, säger Hugo Larsson.

Tillsammans med Linus Werner, vd, grundade han Save by Solar 2014 och i dag har bolaget ett 30-tal solcellsanläggningar mellan Gävle och Malmö. I kundkretsen hittar man bland annat Ica, fastighetsbolaget Castellum och Svenska Handelsfastigheter. I somras försåg företaget Ica Maxi i Barkaby med en 3000 kvadratmeter stor solcellsanläggning och de erbjuder även mjukvara för att övervaka och få en översikt av fastighetens elkonsumtion. 

Enligt Hugo Larsson ligger en stor del av lockelsen för fastighetsägarna att skaffa solceller både i klimatfördelen, men även den ekonomiska vinningen. Vid lokalt producerad energi behöver man inte betala varken överföringsavgift eller energiskatt.

Läs även: Apotea bygger Sveriges största solcellstak

Vid årsskiftet får bolaget ett nytt kontor i Lund och de sneglar även på västkusten, med en framtida dröm att gå ut i Norden och resten av Europa.

“Visionen är att förändra den svenska elmarknaden och flytta makten från de stora elbolagen till slutkonsumenten”, säger Hugo Larsson.

Uppskattar de stora elbolagen det?

“Det gör de verkligen inte. Det finns en stor rädsla när konsumenter producerar sin energi själva och minskar köpet av deras produkter. En Ica-handlare som producerar 10-20 procent av sin energi själv behöver ju inte köpa det från dem.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera