För bara ett år sedan var svenska Virtusize (NTL) nära konkurs. Bolaget som grundades 2011 har fått mycket uppmärksamhet för sin tjänst: En virtuell storleksguide för nätshoppare som låter dem jämföra nya köp med kläder de redan har. Tanken är att en träffsäkrare storleksguide skulle ge färre returer.
Efter en rivstart öppnades kontor i New York, London, Berlin och Tokyo. Samtidigt drogs bolaget med stora förluster.
I augusti 2016 räddades bolaget av en investering på minst 10 miljoner kronor från bland annat den japanska e-handelsleverantören BFF. Virtusize vd Gustaf Tunhammar uppgav då att pengarna skulle räcka fram tills det att bolaget visade vinst.
Läs mer: Japansk investerare går in i Virtusize
För helåret 2016 landade omsättningen på 5,1 Mkr och resultatet på -3,6 Mkr.
Men med hjälp av den finansiella livlinan och en mer fokuserad verksamhet så verkar det som att vinden nu har vänt.
”I juni i år gick vi plus för första gången någonsin. Det känns otroligt skönt såklart, väldigt härligt”, säger Gustaf Tunhammar till Di Digital.
I Sverige ”tuffar tillväxten på” enligt honom. Men den största anledningen till det förbättrade resultatet är bolagets framgångar i Japan, där 15 procent av e-handlarna är anslutna till Virtusize.
”Det går väldigt bra där. Vi har mer eller mindre dubblat omsättningen i Japan i flera år i rad. Det är vår största, viktigaste och snabbast växande marknad.”
Det beror enligt Gustaf Tunhammar på att en produkt som Virtusize passar som handen i handsken för de kräsna japanska nätkunderna.
Läs även: Qviberg lämnar förlustdrabbat Virtusize
”Om man går in på en japansk produktsida så märker man att den är mycket mer detaljerad och informationsrik än en västerländsk, som har optimerats mer mot konvertering. Den japanska är fokuserad på att ge all information och där passar vi in.”
Samtidigt använder Japan, liksom bland annat Kina och Korea, plaggmått för att kommunicera storlek på kläder, till skillnad från västvärlden som använder kroppsmåttstabeller.
"Det gör integrationen av Virtusize väldigt enkel. All data som vi behöver finns redan på plats. I västvärlden är det fortfarande rätt ovanligt med plaggmått vilket gör det mer komplicerat och kostsamt för en e-handlare att integrera våra lösningar eftersom de ofta behöver mäta upp plaggen.”
Nyligen har Virtusize lanserat nya produkter som Gustaf Tunhammar hoppas ska få upp försäljningen ytterligare, och inte bara i Japan.
Det handlar bland annat om en tjänst för glasögon. På glasögon finns måtten ofta utskrivna i skalmen och behöver alltså inte tas fram för hand som med kläder.
”Det här är ett helt nytt marknadsområde för Virtusize, och vi ser en stort potential även utanför Japan. Hittills har det sett väldigt lovande ut med en högre användning än för vår vanliga tjänst för kläder.”
Virtusize har alltså smalnat av geografiskt men ökat produktutbudet. Men Gustaf Tunhammar är inte orolig för att bolaget återigen ska bli för spretigt.
”Vi hade det rätt turbulent för knappt två år sen. Vi gasade på rätt ordentligt och öppnade kontor lite varstans. Med facit i hand var det för aggressivt. Vi har tagit lärdom från den resan och är nu ganska försiktiga. Vi satsar där det går bra och vill växa organiskt ett tag till. Vi vill känna att vi står stabilt.”