Annons

”Vinets Spotify” krattar för lansering i Sverige

Chris Tsakalakis, vd för vinappen Vivino.
Chris Tsakalakis, vd för vinappen Vivino. Foto: Jonas Eng
Världens största vinapp grundades i Danmark 2010 och har idag 13 miljoner aktiva användare och försäljning i 14 länder. I år förbereder man sig för att lansera vinförsäljning även i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Jag skulle aldrig köpa det här vinet till det här priset”, säger Chris Tsakalakis, vd för vinappen Vivino.

Han har just fotograferat av etiketten på en av de vinflaskor vi hittat på kontoret hos storägaren Creandum i centrala Stockholm. 

Riskkapitalbolaget investerade i Vivino 2013, tre år efter starten, och har, enligt uppgift, plöjt ner 50 miljoner kronor i bolaget som idag beskrivs som ”världens största vinapp”.

Vi såg då en möjlighet i en marknad värd 300 miljarder dollar.

”Creandum investerade i Vivino när det var en snabbt växande app för att scanna viner och få mer information, jämföra priser och spara vinerna man provat. Vi såg då en möjlighet i en marknad värd 300 miljarder dollar där ingen ingen hittills lyckats bygga en digital unicorn”, säger Johan Brenner, partner på Creandum och ledamot i Vivinos styrelse sedan sex år. 

Satsningen ser ut att bli lyckad. Vivino har tagit in cirka 360 miljoner kronor sedan starten enligt Nordic Tech List. Man är visserligen ingen ”unicorn” ännu (bolag värt över en miljard dollar), men Vivino värderas redan till cirka två miljarder kronor, enligt en källa till Di Digital. 

Johan Brenner kanske därmed leva med att Vivino-appen indikerar att Creandum har betalat för mycket för den flaska Savigny-Les-Beaune Premier Cru från 2005 som man köpt och ställt i en garderob. Appen indikerar ett snittpris på 470 kronor och ett snittbetyg på endast 3,6 av 5 möjliga.

”Vivino är en app för vanliga människor som dricker och bryr sig om vin. Men våra genomsnittliga bedömningar ligger ofta nära de som kommer från experter och sommelier”, förklarar Chris Tsakalakis.

Vi hoppas lansera i fyra länder 2019, varav Sverige är ett.

Läs mer: Rekordår Creandum efter notering av Spotify 

Vivino grundades i Danmark 2010 och bolagets största kontor ligger fortfarande i Köpenhamn, där man har 55 medarbetare. Sedan 2013 ligger dock huvudkontoret i Silicon Valley där Chris Tsakalakis har sin bas. Han är uppvuxen i Chicago, en son till grekiska föräldrar, och har en lång karriär inom tekniksektorn bakom sig. 

”Jag var chef för Stubhub länge, ett bolag inom Ebay som är störst på biljetter på nätet. Mellan 2007 och 2014 ökade vi omsättningen från 400 miljoner till 3,2 miljarder dollar”, säger han.

Vd:n beskriver Vivinos mål som att ”demokratisera och avmystifiera” vinsektorn. Man är delvis ett slags Tripadvisor för vin. Appen levererar fakta, snittpris, omdömen och recensioner. 

”Framgångsrika teknikbolag har ofta ett magiskt ögonblick. Vårt magiska ögonblick är där man fotar av etiketten eller vinlistan och får veta allt detta direkt”, säger Chris Tsakalakis.

Vivinos vd Chris Tsakalakis demonstrerar appen.
Vivinos vd Chris Tsakalakis demonstrerar appen.

Vivino är även ett Facebook för vinentusiaster. Som användare kan man kolla alla flaskor man fotat av i efterhand. Man kan även lägga vinerna man gillar i en virtuell vinkällare, och visa upp dem för sina Vivino-vänner. 

Läs mer: Fishbrain ute med håven: ”Har behov av mycket kapital”

Men är också ett Ebay för vin. I alla falla i de 14 länder där appen även användas för att beställa viner och få dem levererade till sitt hem. Störst av dessa är USA, Frankrike, Spanien, Italien och Storbritannien. 

Totalt har Vivino närmare 14 miljoner aktiva användare, men endast någon procent har köpt vin via appen.

”Vi växer med 550 000 användare per månad och har en årlig tillväxt på 40 procent”, säger vd:n.

Under 2019 tror man sig förmedla vinförsäljning för 1,4 miljarder kronor. Nettointäkterna för bolaget spås bli cirka en sjättedel av detta, cirka 235 miljoner kronor. 

”Vi jobbar med cirka 700 återförsäljare av vin, vilket är en siffra som ständigt ökar. Vi tjänar pengar på att förmedla försäljning mot provision. I Europa köper vi även upp egna partier och säljer dem. Utöver det säljer vi även annonsutrymme”, säger vd:n. 

När ska ni gå med vinst?

”Inom 1-2 år. Just nu fokuserar vi på att förbättra vår kundnöjdhet och tittar på något som kallas ”net promoter score”. De bästa bolagen i världen har en ”net promoter score” på 70-80. Vi har ökat med 5 till 59 senaste året. Det är en bra siffra, på väg att bli en utmärkt siffra.”

När ska ni in i Sverige?

”Vi hoppas lansera i fyra länder 2019, varav Sverige är ett. Det sker antingen i samarbete med Systembolaget eller vid sidan av dem. Vi måste lösa juridiken och se vad som händer i tvisten mellan Systembolaget och Winefinder.se först.”

Creandums Johan Brenner sitter i er styrelse. Vad pratar ni om?

”Han är en fantastisk rådgivare. Just nu handlar mycket om att förbereda Vivino för nästa finansieringsrunda som ska ta in 20-100 miljoner dollar och om våra marknadsföringsutgifter. Han kopplade även ihop mig med en person på Creandums portföljbolag Spotify som jag träffat i veckan och som delade med sig av värdefulla tips. 

Ni ska väl bli ett Spotify för vin också - med vinprenumerationer? 

”Haha. Ja, vi uttrycker det inte så. Men Creandum såg genast kopplingen. Vi ska börja med en prenumerationstjänst där vi väljer viner som kunderna verkar gilla och skickar dem löpande.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies