Vinonista anser att Systembolagets inköpsprocess till det tillfälliga sortimentet snedvrider konkurrensen.
Systembolagets tillfälliga sortiment lanseras två gånger i månaden, för att ge de mer intresserade kunderna ett kontinuerligt utbud med en något högre prisklass än det i ordinarie sortiment.
Inköpen sker via offertförfrågningar från leverantörerna samt blindtester. Vid offertförfrågningarna anges den tänkta volymen av varan och även bidragsgräns vid återköp. Vid jämförande av offerterna gör Systembolaget även en bedömning av offerternas konkurrenskraft med hänsyn till producentens anseende – och det är det som Vinonista nu protesterar mot.
Läs mer: Systembolagets offensiv efter rättstvisterna: Öppnar ny e-handel
Bolagets subjektiva bedömningar av producenter gör att marknadsförarna lägger mer tid på att bygga relationer med Systembolaget och dess inköpare än att hitta produkter av bästa kvalitet, menar Vinonista.
Det snedvrider konkurrensen när europeiska producenter långt bort från Sverige och utan egna relationer till Systembolaget får se sina produkter bortsållade oavsett kvalitet.
”De urvalskriterier som inte hänför sig till produktens egna materiella egenskaper, utan i stället kopplas till inköparens bedömning av den gisslantagna svenska marknadens föreställningar är ägnade att få en snedvridande effekt”, skriver bolaget i sin anmälan.
Systembolaget måste istället behandla alla offerter likvärdigt, precis som processen när det gäller fasta sortimentet.
Vinonista skriver att de lidit skada av Systembolagets förfarande, när offerterna ratats utan att produkterna testats och därmed nekats inträde på den svenska marknaden. Det är en otillåten inskränkning av varors rörlighet på den inre marknaden, avslutar anmälan.