Hoppa till innehållet

Vinleverantör anmäler Systembolaget: ”Subjektiva bedömningar”

Vinleverantören Vinonista tycker att Systembolaget missbrukar sin dominerande ställning och anmäler den statliga jätten till Konkurrensverket. 

Systembolaget är i flera processer mot privata alkholaktörer.
Systembolaget är i flera processer mot privata alkholaktörer.Foto: Geir Olsen

Vinonista anser att Systembolagets inköpsprocess till det tillfälliga sortimentet snedvrider konkurrensen.

Systembolagets tillfälliga sortiment lanseras två gånger i månaden, för att ge de mer intresserade kunderna ett kontinuerligt utbud med en något högre prisklass än det i ordinarie sortiment.

Inköpen sker via offertförfrågningar från leverantörerna samt blindtester. Vid offertförfrågningarna anges den tänkta volymen av varan och även bidragsgräns vid återköp. Vid jämförande av offerterna gör Systembolaget även en bedömning av offerternas konkurrenskraft med hänsyn till producentens anseende – och det är det som Vinonista nu protesterar mot.

Läs mer: Systembolagets offensiv efter rättstvisterna: Öppnar ny e-handel 

Bolagets subjektiva bedömningar av producenter gör att marknadsförarna lägger mer tid på att bygga relationer med Systembolaget och dess inköpare än att hitta produkter av bästa kvalitet, menar Vinonista. 

Det snedvrider konkurrensen när europeiska producenter långt bort från Sverige och utan egna relationer till Systembolaget får se sina produkter bortsållade oavsett kvalitet.

”De urvalskriterier som inte hänför sig till produktens egna materiella egenskaper, utan i stället kopplas till inköparens bedömning av den gisslantagna svenska marknadens föreställningar är ägnade att få en snedvridande effekt”, skriver bolaget i sin anmälan. 

Systembolaget måste istället behandla alla offerter likvärdigt, precis som processen när det gäller fasta sortimentet.

Vinonista skriver att de lidit skada av Systembolagets förfarande, när offerterna ratats utan att produkterna testats och därmed nekats inträde på den svenska marknaden. Det är en otillåten inskränkning av varors rörlighet på den inre marknaden, avslutar anmälan.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera