Annons

Vinsten rasar för svenske klockkungens imperium

Filip Tysander, Daniel Wellingtons grundare och ägare.
Filip Tysander, Daniel Wellingtons grundare och ägare. Foto: Jack Mikrut.
Klockimperiet Daniel Wellingtons nya strategi att ta tillbaka kontrollen över varumärket har kostat. I fjol minskade omsättningen för första gången sedan starten 2011 och vinsten föll kraftigt. Ett ”mellanår”, enligt bolaget självt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I flera år har Daniel Wellington täljt guld på världsmarknaden i takt med att allt fler köpt bolagets populära klockor. 

Nu ser dock efterfrågan för grundaren Filip Tysanders egendesignade ”affordable luxury-klockor” att minska.

Under 2018 omsatte Daniel Wellington drygt 2 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 2,4 miljarder 2017. Det visar bolagets purfärska årsredovisning som Di Digital tagit del av. Därmed är bolaget nu tillbaka på 2016 års omsättningsnivå.

Även resultatet minskade förra året för Daniel Wellington och landade på 516 miljoner kronor. Under 2017, som var ett rekordår för klockbolaget, blev vinsten på 901 Mkr. 

Än så länge är det ingen ko på isen för Filip Tysander. Trots vinstfallet kunde grundaren plocka hem 220 miljoner kronor i utdelning från sitt ägarbolag JFT Holding i slutet av förra året.

Läs mer: Filip Tysander om klockmiljarderna: ”Jag har fingertoppskänsla” 

Det minskade resultatet och den krympande omsättningen är sannolikt en effekt av att bolaget sedan 2017 lagt om sin strategi.

Bolaget har gått från att ha flera distributörer till att ta tillbaka mer kontroll över varumärket, bland annat genom att fokusera på försäljningen genom egna butiker. Det innebär att Daniel Wellington startat flera bolag i olika länder under året, bland annat på stora marknader som Ryssland, Sydkorea och Japan.

Totalt hade koncernen vid slutet av året 22 rörelsedrivande bolag globalt, samtliga ska ha egna Daniel Wellington-butiker. Dessutom har Daniel Wellington förberett intåg på fler marknader genom bolag i bland annat Kanada, Mexiko och Israel. 

Av omsättningen på dryga 2 miljarder står hemmamarknaden i Sverige för en liten del: 42,8 miljoner kronor. EU står för 508 Mkr och resterande 1,49 miljarder står övriga marknader för.

Expansionen ser ut att ha varit ansträngande för bolaget. Kostnaderna för Daniel Wellington ökade något från 1,56 miljarder under 2017 till 1,64 miljarder förra året. Även antal anställda har växt till 273 under 2018, från 191 personer året innan.

Bolaget kallar självt 2018 för ett ”mellanår”. Lokala dotterbolag i de olika länderna har inte ”hunnit kompensera för intäktsbortfallet från avslutade distributörssamarbeten”, skriver Daniel Wellington i årsredovisningen.

Di Digital har sökt Daniel Wellington för en kommentar.

Lyssna mer: Poddspecial – så byggde Filip Tysander sitt miljardbolag 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies