Hoppa till innehållet

Vinstras för Klarna – här är siffrorna för 2015

Under första halvåret 2015 gjorde Klarna 163 miljoner kronor i vinst. Resten av året blev betydligt mindre lönsamt. Helårsresultatet stannade på 170 Mkr.

Klarna med vd:n Sebastian Siemiatkowski gjorde 170 Mkr i vinst 2015.
Klarna med vd:n Sebastian Siemiatkowski gjorde 170 Mkr i vinst 2015.Foto: Oskar Omne

Klarna redovisade en rekordvinst på 163 miljoner kronor under första halvåret 2015. Men bolagets färska årsredovisning visar att andra halvåret var en helt annan historia. 

Rörelseresultatet stannade på blott 7 Mkr för andra halvåret vilket innebär att Klarnas totala resultat för 2015 blev 170 Mkr.

Att resultatet skulle falla under andra halvåret har dock inte varit någon hemlighet. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski flaggade för det redan i vintras. 

Läs även: Klarnas tillväxt bromsar in

Anledningen är att Klarna (NTL) fattade beslutet att satsa på nya produkter och utlandslanseringar inte minst i USA, enligt marknadschefen Erik Engellau-Nilsson.

”Vi kände oss komfortabla med en grund att stå på och ökade investeringstakten under hösten. När det går så pass bra som det gör vill vi använda så stor del som möjligt av vårt rörelseresultat på tillväxt. Den största kostnadsposten är våra satsningar i USA och Storbritannien”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Läs även: Klarna utmanar Swish med direktbetalningar över nätet

Klarnas kreditförluster ökade också i fjol med 47 procent, från -228 Mkr till -335 Mkr. Det var en snabbare ökningstakt än för intäkterna som ökade från 2,1 till 2,8 miljarder kronor.  

”Man har alltid högre kreditförluster de första åren på en ny marknad tills att man har lärt sig den marknadens förutsättningar, sedan går det ner. Vissa länder kommer alltid vara mer lönsamma än andra”, säger Erik Engellau-Nilsson och fortsätter:

”Det viktiga för oss är att växa tillsammans med handlare. Vissa handlare säger att om ni inte har verksamhet i alla de här tio länderna då får vi jobba med någon annan. Då måste vi finnas i de länderna och då spelar det inte så stor roll var det är för lönsamhet på de olika marknaderna.”

Vissa länder kommer alltid vara mer lönsamma än andra.

Det är även på handlarsidan som Klarna växer mest. Provisionsintäkterna ökar mer än intäkterna från räntekostnader, som kommer från konsumenter som betalar med faktura.

”Vår tillväxt kommer framförallt från handlarsidan. Vi tar en procentuell andel av handlaren för att hantera betalningen. Ränteintäkterna ökar inte lika snabbt och det har att göra med att i andra länder kommer en större del av intäkterna från att vi förmedlar betalningar istället från fakturor. Speciellt i USA är man inte van vid fakturor utan man betalar oftast med kort”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Klarna har samtidigt gått från att ha ett positivt till ett negativt kassaflöde på minus 620 miljoner kronor.  Det kan ses som en sidoeffekt av att ha en större verksamhet som kräver än mer kapital. 

Klarna har tidigare tagit in över 2 miljarder kronor i riskkapital och tog tidigare i veckan in ytterligare 300 miljoner kronor i form av företagsobligationer. Detta för att ”diversifiera” sina finansieringskällor, enligt bolaget.

Läs även: Klarna tar in 300 miljoner kronor

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera