”Ett mer centralt läge är svårt att hitta”, skämtar en gäst vid receptionen.
Di Digital är på besök hos Zound Industries kontor i Stockholms Centralstation, två våningsplan ovanför den enorma vänthallen som stod klar 1871. Vd Pernilla Ekman tar emot och guidar runt i de anrika korridorerna, vars väggar är klädda dekorativa träpaneler från en svunnen tid. På dessa 2300 kvadratmeter, som fram till nyligen tjänstgjorde som SJ:s huvudkontor, har Zound byggt upp en liten labyrint med alla typer av rum som behövs för att formge, testa och marknadsföra lurar och högtalare.
”I det här rummet sitter vårt Marshall-team, och där sitter Urbanears-gänget...”, säger Pernilla Ekman medan hon tar sig fram genom huvudkorridoren.
”...här är vår ljudstudio, där är vår verkstad och därborta sitter de som ska jobba med Adidas, vårt senaste samarbete”, fortsätter hon.
Pernilla Ekman är ekonom i botten, men har tidigare jobbat på designinriktade bolag som Electrolux, Svenskt Tenn, J Lindeberg och Tiger. På Zound började hon som finanschef 2011 och blev vd två år senare.
Idag är Zound främst känt för sina högtalare och lurar av det brittiska märket Marshall, samt det egna varumärket Urbanears. Bolaget grundades 2008, har vuxit fort och gått med vinst varje år utom ett.
I fjol steg omsättningen med 35 procent till hela 1,4 miljarder kronor. Vinsten fyrfaldigades till hela 61 miljoner kronor i fjol, vilket är nytt rekord.
”Vi tror på fortsatt lönsam tillväxt under 2018”, säger Pernilla Ekman.
Drygt 60 procent av omsättningen kommer från högtalare – medan hörlurar står för resten. Bolagets största marknader är Norden, Frankrike, USA, Tyskland och Kina, där man saluförs av nätjättar som Alibaba och JD.com.
Pernilla Ekman beskriver Zound som ett bolag i gränslandet mellan llivsstil och teknologi. När det gäller teknik är dock målet att vara en ”fast follower” snarare än en ledare. Senaste året har man satsat mycket på att göra sina produkter trådlösa, med hjälp av bluetooth, och uppkopplade mot varandra och mot nätet via wifi. Man integrerar aven mot olika partners med hjälp av tekniska protokoll som Spotify Connect, Chromecast och Apples Airplay. Allt för att göra det enkelt att spela musik trådlöst, i rätt högtalare, från mobilen eller datorn.
Nästa steg blir att börja producera smarta, uppkopplade högtalare. Zound har tecknat icke-exklusiva samarbetsavtal med både Google och Amazon, som sålt cirka 20-30 miljoner smarta högtalare i Nordamerika med sina AI-assistenter ”Google Assistant” och ”Alexa”. Ambitionen är att producera en linje högtalare som integreras med Google Assistant, och en annan som kopplas till Amazons Alexa.
”Jag har röststyrda högtalare från både Google och Amazon hemma i köket och använder dem ofta för att spela musik, få väderleksrapporten uppläst eller ställa timern”, säger Pernilla Ekman.
Inom ett år hoppas hon alltså kunna byta ut dem mot Zounds egna smarta Marshall-högtalare.
”Vi ska ge ut röststyrda högtalare i slutat av 2018 och början av 2019. De ska utformas på vårt manér, men det ska samtidigt vara tydligt att de är innehåller teknik från Amazon eller Google. Priset kommer ligga lite högre, cirka 2500-5000 kronor per högtalare”, säger hon.
Vem ska köpa dem?
”Kunder med ett intresse för design och bra ljudkvalité som vill kunna integrera med sin högtalare via röststyrning.”
Ska man anropa dem med "Alexa" och "Ok Google" - eller ska man säga "Ok Marshall"?
”Vi hoppas få igenom ett eget kommando. Men vi får väl se hur det går med den saken."
Kommer högtalarna kunna prata svenska?
”Språkstödet rullas ju nu ut i snabb takt både från Google och Amazon. Ambition är att de ska finnas stöd för lokalt språk på det marknader där vi lanserar.”
Mitt under intervjun nås Di Digital av nyheten att Zounds färgstarka medgrundare och styrelseledamot Konrad Bergström kan vara på väg att lämna bolaget. Han jobbar i dag som chef för ett litet framtidslab inom bolaget.
"Det pågår en dialog om Konrads framtid i Zound. Vi ber att få återkomma när vi vet mer", säger Pernilla Ekman.
Läs mer: Uppgifter: Zounds grundare nära att lämna bolaget
Di Digital har, utan framgång, sökt Konrad Bergström i frågan.
Nyligen tecknade Zound ett exklusivt storavtal med den tyska sportjätten Adidas som sträcker sig till 2024.
”Sport är ju ett viktigt och växande område inom hörlurar. Nästa år lanserar vi de första produkterna, både för sportdelen och för det mer streetware-inspirerade märket Adidas Originals. Fokus ligger på design, funktionalitet och innovativ teknik”, förklarar Pernilla Ekman.
Bolaget har närmare 200 medarbetare idag. De flesta jobbar på huvudkontoret ovanför Nordens mest trafikerade järnvägsstation. Men Zound har även ett 30-tal medarbetare i Shenzhen, i Kina där produkterna tillverkas, samt säljkontor i Hongkong, New York och Paris.
Planerna om en börsnotering kvarstår, och bolaget förbereder sig bland annat genom att uppdatera sina stödsystem och byta redovisningsmetod till IFRS. Men precis som tidigare vill man bli klar med sitt avtal med Marshall innan man tar något beslut.
”Det är ett komplext och viktigt avtal för båda parter, ambitionen är att teckna ett avtal på upp till 15 år. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vi har flera år kvar på vårt existerande avtal”, säger vd:n.
Podd: Zounds ordförande Tommy Jacobson talar ut om avtalet med Marshall