Hoppa till innehållet

Viruslyft för börskandidaten Readly: ”Vi är i samma kategori som Storytel”

Viruskrisen lyfte den digitala tidskriftjätten Readly under mars månad. Bolagets vd ser fortsatt en börsnotering som en framtida möjlighet. 

Maria Hedengren, vd på tidsskriftsjätten Readly.
Maria Hedengren, vd på tidsskriftsjätten Readly.

Di Digital har som första nyhetssajt fått läsa Readly READ -1,03%Dagens utveckling årsredovisning som släpps under fredagen. Av den framgår att bolaget fortsätter att omsättningen ökade med 35 procent till närmare 265 Mkr under 2019 och att bruttomarginalen landade på 31 procent. 

Men tillväxten har sitt pris. Readlys rörelseförlust ökade med 33 procent till 143 Mkr i fjol. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -115 Mkr. 

Vid årets slut hade Readly bara 130 Mkr i likvida medel.

”Vi fortsätter prioritera tillväxt och behöver därmed ta in mer kapital framöver”, säger Maria Hedengren, vd för Readly sedan ett år tillbaka.

Hon spår fortsatta förluster i år, och förmodligen även under 2021.

Vi är ledande i Europa.

Positivt är dock att tillväxten fått förnyad fart på senaste, till följd av coronakrisen.

”Vi har sett en ökning av antalet app-nedladdningar på 21 procent mellan februari och mars i år. Jämfört med mars i fjol är ökningen 62 procent. Det är särskilt tydligt i Italien och Storbritannien som infört strikt karantän”, säger vd:n. 

Hon tror att trenden håller i sig även när krisen är över. 

”Min gissning är att detta ökar digitaliseringstakten i magasinförlagsbranschen, som inte kommit lika långt som musik och böcker”, säger hon.

Readly finns i dag i 11 länder, med Tyskland, Storbritannien och Sverige som kärnmarknader. Man beskrivs ofta som ett ”Spotify för tidskrifter” och erbjuder närmare 5000 magasin, från 800 förlag, på 16 språk i en app till en fast månadskostnad.

”Vi är ledande i Europa”, säger vd Maria Hedengren.

Hon bekräftar att Readly fortsätter vara en börskandidat. 

”En börsnotering är en framtida möjlighet”, säger Maria Hedengren, som har en del erfarenhet av att förbereda bolag för börsen.

Hon var tidigare finanschef för betalbolaget Izettle, som planerade en börsnotering innan det köptes av Paypal för drygt 19 miljarder kronor 2018. Innan dess var hon finanschef på spelbolagsleverantören och börsbolaget Netent.

Readlys börsplaner blev tydliga redan i fjol när bolaget lockade 157 miljoner kronor i riskkapital i en finansieringsrunda som leddes av pensionsjätten Tredje AP-fonden. Även de befintliga ägarna Zouk Capital och Swedbank Robur var med och investerade. Vanligtvis investerar AP-fonderna och Swedbank Robur endast i onoterade bolag om dessa är på väg att börsnoteras.

Rundan värderade Readly till cirka 900 Mkr. 

Maria Hedengren tror inte bolagets värde påverkas negativt av coronakrisen.

”Vi tror att vi är minst lika attraktiva som investeringsobjekt som innan. Vi är icke-cykliska, har hittills gynnas av krisen och befinner oss i samma kategori som Storytel STORY B -0,85%Dagens utveckling, som går som en raket på börsen”, säger vd Maria Hedengren.

Hur ser nästa kapitalrunda ut?

”Vi har olika typer av möjligheter och jag vill inte gå in på storlek eller upplägg. Det kan vara en privatinvestering eller börsnotering.”

Er årsredovisning är 73 sidor lång och mycket detaljerad. Är ni ett börsfärdigt bolag redan nu?

”Jag hoppas att vi har så pass bra interna rutiner att börsen skulle tycka att vi är skötsamt bolag om en notering skulle bli aktuell. Vi jobbar ständigt med att förbättra bolaget, både vad gäller interna rutiner och extern kommunikation, och använder IFRS  redovisningsstandard sedan flera år tillbaka.”

Hur har Readlys erbjudande förändrats på senaste?

”Vi har ju adderat mycket innehåll det senaste året i syfte att bli ledande i Europa i bredd och djup. Vi satsar även mer på ett kurerat innehåll med tips på olika artiklar.”

Hur ser målgruppen ut?

”Tidigare har våra kärnläsare kommit in vid 35 års ålder. Nu ser vi ett ökat intresse bland yngre personer som är oroade över 'fake news' och vill hitta verifierade informationskällor som tar ett publicistiskt ansvar. En internationell undersökning av PWC visade nyligen att tidsskrifter är bland de medier högst förtroende, högre än dagstidningar och tv och radio.”

Var är Readly om fem år?

”Vi ska fortsätta vara en tydlig marknadsledare med det bästa innehållet och gå i ska gå in i flera länder. Vårt fokus blir tidskrifter, men vi kan även lägga till dagspress som vi redan gjort med Expressen. Vi har även börjat laborera med ljud och e-handel, så vi får se vart det leder” 

Ska ni börja med egenproducerat innehåll som Storytel gör?

”I dag har vi inget egenproducerat innehåll, men vi gör ju en del exklusiva utgåvor i samarbeten med förlagen.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera