Hoppa till innehållet

Visa köper in sig i Klarna – ska få fart på bankaffären

Visa investerar i Klarna. Kortjätten ska trissa upp Klarnas bankaffär världen över. ”Vi är väldigt fokuserade på att utfärda krediter”, säger Klarnas affärschef Michael Rouse.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.Foto: Niklas Lundengård

Kortjätten Visa köper in sig i Klarna, som därmed väljer samma väg som några av USA:s största fintechföretag. Bland kortjätten Visas övriga portföljbolag finns nämligen betaljättarna Stripe och Square.

”De har sin banklicens, en bred kundbas och planer att expandera bortom marknaderna de befinner sig på. Klarna är en naturlig partner”, säger Visas innovationschef Bill Gajda till Di Digital.

Visa investerar i Klarna bara någon vecka efter att betaljätten fick sin banklicens av svenska Finansinspektionen.

Har skaffat oss fördelar så att vi kan samarbeta bättre med företag som Klarna

Klarna har tidigare tagit in 2,4 miljarder i riskkapitaljättar som Sequoia Capital och Atomico.

Visa köper nyemitterade aktier i Klarna men hur stor investeringen är vill ingen av parterna uppge. Dock jämför Bill Gajda affären med Klarna med Visas tidigare investeringar i Stripe och Square.

I åtminstone ett av dessa fall rör det sig om ett mångmiljardinnehav. I fjol framkom det nämligen att Visa ägde 10 procent av betaljätten Square, som i dag har ett börsvärde på 77 miljarder kronor.

För två år sedan, vid Klarnas senaste nyemission, värderades bolaget till 19 miljarder kronor.

Läs mer: Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss" 

Som Sveriges största fintechbolag kommer Klarna att använda Visa för att komma åt både betalningar i fysiska butiker och fler digitala kunder världen över.

”I dag är vi väldigt dominanta på marknader som Sverige. Vi ser det som att denna relation går bortom våra mogna marknader”, säger Michael Rouse, affärschef på Klarna med ett förflutet på American Express.

På den svenska marknaden hanterar Klarna betalningar direkt mot banker, med Bank-id som identifikationslösning. Den infrastrukturen finns dock inte på alla marknader.

Visa kan få banker att erbjuda digitala identifikationslösningar, säger Bill Gajda.

Den fysiska butikshandeln blir också allt viktigare för Klarna, som i fjol började erbjuda kunder i Sverige möjligheten att betala på plats genom att uppge sitt mobilnummer. Visa erbjuder ett nätverk med 50 miljoner handlare världen över.

Klarnas huvudspår som bank är hittills att låna ut pengar till sina kunder, till exempel för att möjliggöra avbetalningar. Klarna tar därmed på sig risken medan till exempel Visa kan tänkas hantera betalningen.

Anser inte att plastkort är en döende teknik

Affären med Visa innebär inte att Klarna kommer att lansera ett betalkort. Det säger Klarnas Michael Rouse, trots uppgifter Financial Times som pekade åt det hållet.

Analys: ”Därför är Klarna inte längre en startup” 

”Det är för tidigt och spekulativt att påstå att detta skulle ta formen av ett plastkort. Samtidigt anser jag inte att plastkort är en döende teknik. De används på bred skala. Vi eliminerar ingen betalningsform men jag påstår inte att vi kommer att lansera ett kort ihop”, säger Michael Rouse.

Visa och Klarna planerar just nu gemensamma lanseringar men vill inte tala konkret om planerna.

”Vi är väldigt fokuserade på att utfärda krediter och hur vi ska växa den delen av vår affär. Det är produkter som kommer att vara digitala i första hand”, säger Michael Rouse.


Mer om Visas investering i Klarna i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/eu-smiljardkravpagoogle-kinneviksnyavdochsexskandalibinarycapital

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera