Kortjätten Visa köper in sig i Klarna, som därmed väljer samma väg som några av USA:s största fintechföretag. Bland kortjätten Visas övriga portföljbolag finns nämligen betaljättarna Stripe och Square.
”De har sin banklicens, en bred kundbas och planer att expandera bortom marknaderna de befinner sig på. Klarna är en naturlig partner”, säger Visas innovationschef Bill Gajda till Di Digital.
Visa investerar i Klarna bara någon vecka efter att betaljätten fick sin banklicens av svenska Finansinspektionen.
Har skaffat oss fördelar så att vi kan samarbeta bättre med företag som Klarna
Klarna har tidigare tagit in 2,4 miljarder i riskkapitaljättar som Sequoia Capital och Atomico.
Visa köper nyemitterade aktier i Klarna men hur stor investeringen är vill ingen av parterna uppge. Dock jämför Bill Gajda affären med Klarna med Visas tidigare investeringar i Stripe och Square.
I åtminstone ett av dessa fall rör det sig om ett mångmiljardinnehav. I fjol framkom det nämligen att Visa ägde 10 procent av betaljätten Square, som i dag har ett börsvärde på 77 miljarder kronor.
För två år sedan, vid Klarnas senaste nyemission, värderades bolaget till 19 miljarder kronor.
Läs mer: Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss"
Som Sveriges största fintechbolag kommer Klarna att använda Visa för att komma åt både betalningar i fysiska butiker och fler digitala kunder världen över.
”I dag är vi väldigt dominanta på marknader som Sverige. Vi ser det som att denna relation går bortom våra mogna marknader”, säger Michael Rouse, affärschef på Klarna med ett förflutet på American Express.
På den svenska marknaden hanterar Klarna betalningar direkt mot banker, med Bank-id som identifikationslösning. Den infrastrukturen finns dock inte på alla marknader.
Visa kan få banker att erbjuda digitala identifikationslösningar, säger Bill Gajda.
Den fysiska butikshandeln blir också allt viktigare för Klarna, som i fjol började erbjuda kunder i Sverige möjligheten att betala på plats genom att uppge sitt mobilnummer. Visa erbjuder ett nätverk med 50 miljoner handlare världen över.
Klarnas huvudspår som bank är hittills att låna ut pengar till sina kunder, till exempel för att möjliggöra avbetalningar. Klarna tar därmed på sig risken medan till exempel Visa kan tänkas hantera betalningen.
Anser inte att plastkort är en döende teknik
Affären med Visa innebär inte att Klarna kommer att lansera ett betalkort. Det säger Klarnas Michael Rouse, trots uppgifter Financial Times som pekade åt det hållet.
Analys: ”Därför är Klarna inte längre en startup”
”Det är för tidigt och spekulativt att påstå att detta skulle ta formen av ett plastkort. Samtidigt anser jag inte att plastkort är en döende teknik. De används på bred skala. Vi eliminerar ingen betalningsform men jag påstår inte att vi kommer att lansera ett kort ihop”, säger Michael Rouse.
Visa och Klarna planerar just nu gemensamma lanseringar men vill inte tala konkret om planerna.
”Vi är väldigt fokuserade på att utfärda krediter och hur vi ska växa den delen av vår affär. Det är produkter som kommer att vara digitala i första hand”, säger Michael Rouse.
Mer om Visas investering i Klarna i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/eu-smiljardkravpagoogle-kinneviksnyavdochsexskandalibinarycapital
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev: