Annons

”Visst finns det risker med att samarbeta med Amazon”

Eva Fraenkel, marknadschef för Rapunzel of Sweden, och Bank Bergström, vd på Designonline.se.
Eva Fraenkel, marknadschef för Rapunzel of Sweden, och Bank Bergström, vd på Designonline.se.
Flera svenska handlare erbjuder redan i dag sina varor på Amazons marknadsplats ”Amazon Marketplace” i Storbritannien och Tyskland. För många är processen ett försiktigt första steg inför jättens troliga lansering i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I väntan på svensk premiär utvärderar ett antal svenska handlare aktivt att ansluta sig till Amazons handelsplattform, visar en kartläggning av Di Digital.

Nätbutikerna Rapunzel of Sweden och Designonline är två unga e-handelsbolag som redan är igång på Amazons handelsplattform "Marketplace" i Tyskland och Storbritannien.

”Vi började sälja på Amazon Marketplace i Tyskland i slutet av 2017 och i Storbritannien i början av 2018. Det har gått jättebra. Som liten e-handlare tror jag inte man ska vara rädd för Amazon”, säger Eva Fraenkel, marknadschef för Rapunzel of Sweden som säljer löshår på nätet.

Visst finns det en risk att Amazon ser vilka våra storsäljare är.

Eva Fraenkel uppger att Amazon tar cirka 15 procent i försäljningsprovision för att lägga ut varor från Rapunzel i sin sökbara katalog och ta emot beställningar. Rapunzel tar sedan hand om betalning och varuleverens på egen hand. Det efter Amazons modell "Fulfillment By Merchant" på Marketplace.

"Vi ska vara där kunden är. Att sälja via Amazon kostar bara lite mer än att nå ut via Facebook, sökord på Google, eller andra marknadsplatser som Shopping24.com eller Kelkoo.de”, säger Eva Fraenkel.

Läs mer: Här är Rapunzel-grundarens nya investering 

Hon får medhåll av Bank Bergström, vd på Designonline.se, som nyligen börjat erbjuda delar av sitt utbud på Amazon Marketplace i Tyskland.

”Marknadsplatsen är viktig. Ungefär hälften av all e-handel i Tyskland börjar på Amazon. Det kostar inte mer för oss att jobba med Amazon än det kostar att driva trafik via Google", förklarar han.

Designonline.se säljer produkter för hemmet från kända varumärken som Iittala, Rörstrand och Dala Industrier. Butiken finns bland annat i tysk och engelskspråkig skepnad.

Både Rapunzel of Sweden och Designonline.se hoppas att samarbetet med Amazon också ska leda till att kunder drivs till deras egna nätbutiker, där de har bättre marginaler och ett mer fullständigt sortiment. 

Läs mer: Amazon skjuter ut åtta nya Alexa-produkter 

En risk som bolagen lyfter fram med att samarbeta med Amazon är dock att jätten behåller den kunddata som köpen genererar, för att i ett senare skede använda som en konkurrensfördel gentemot handlarna.

”Visst finns det en risk att Amazon ser vilka våra storsäljare är och vänder sig direkt till våra underleverantörer. Men vi tror att marknadsplatser kommer bli allt viktigare och detta är något vi måste bli bra på”, säger Bank Bergström, vd på Designonline.se.

Även Eva Fraenkel tar det onda med det goda. Hon menar att det är en kvalitetsstämpel att samarbeta med Amazon.

”I Sverige är vi redan etablerade. Men i Tyskland och Storbritannien är vi inte lika välkända ännu. När vi syns på Amazon förstår folk att Rapunzel är ett riktigt bolag”, säger hon.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer