Hoppa till innehållet

Vivino får rätt mot Systembolaget – får fortsätta sälja vin i appen

Patent- och marknadsdomstolen går emot Systembolaget – appen Vivino får fortsätta att sälja vin i Sverige.

”Av central betydelse för den bedömningen har varit att Vivino bedriver sin verksamhet från ett annat land inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet”, skriver domstolen.

Heini Zachariassen är grundare och vd på Vivino, som fått rätt i Patent- och marknadsdomstolen.
Heini Zachariassen är grundare och vd på Vivino, som fått rätt i Patent- och marknadsdomstolen.

Den danska vinappen Vivino används primärt för att fota av och på så vis spara vinetiketter för att användaren ska kunna minnas och betygsätta vad han eller hon druckit.

Men en allt större del av verksamheten har styrts över till e-handel. Med några enkla klick kan således användaren beställa vinet denne just druckit, direkt i appen, och få det levererat hem.

Det är ett brott mot ensamrätten på alkoholförsäljning, menade Systembolaget som drivit frågan hos Patent- och marknadsdomstolen.

Men Systembolaget har fel, slår nu Patent- och marknadsdomstolen fast.

Läs mer: Systembolagets nya stridsåtgärd: Så ska vin-apparna stängas ute

”Det så kallade privatinförselundantaget infördes år 2008, efter att dåvarande EG-domstolen ansett att den svenska alkohollagstiftningen stred mot EG-rätten”, säger rådmannen Linda Kullberg i en kommentar och utvecklar:

”Det har återkommande lyfts fram att det är otydligt hur rätten till privatinförsel förhåller sig till den växande e-handeln för alkoholdrycker. Domstolen har nu haft anledning att pröva frågan om sådan e-handel som Vivino ägnar sig åt är tillåten och har kommit fram till att så är fallet.”

Så sent som i oktober i fjol fällde samma rättsinstans den danska vinsajten Winefinder för ett liknande brott. Winefinder ansågs marknadsföra sig mot svenska kunder som en detaljhandel för vin. Skillnaden framstår vara att Winefinder har en tydligare svensk koppling med en svensk sajt. Den domen har överklagats till Patent- och marknadsöverdomstolen, varför Winefinder temporärt kunnat fortsätta sin verksamhet.

Läs mer: Vivinos grundare: ”Stör mig att Systembolaget spelar folkhälsokortet”

I sin anmälan mot Vivino tryckte Systembolaget också på att appen marknadsfört vinförsäljning med specialerbjudanden som till exempel ”Black Friday”. På just den delen får Systembolaget rätt och domstolen förtydligar att Vivino måste hålla sig till en måttfull marknadsföring. 

Straffet i den frågan är ett vite om 1 miljon kronor.

I en intervju med Di i december sa Vivinos danske grundare Heini Zachariassen att bolagets jurister tolkat lagen som att verksamheten ska vara laglig.

”Har vi gjort misstag? Jag vet inte, kanske, och då är vi beredda att ta konsekvensen för det. Men våra advokater säger att vi får bedriva verksamheten som sådan, och vi tänker följa reglerna som vi förstår dem. Om någon inte håller med blir det förstås upp till rätten att bedöma det. Det är så det fungerar.”

Läs mer: Kinnevik leder vinappen Vivinos miljardrunda

Vivino tog i februari in 155 miljoner dollar, över 1,3 miljarder kronor, i en ny investeringsrunda. I den tog Kinnevik på sig ledartröjan med 70 miljoner dollar, motsvarande 600 miljoner kronor, i en kombination av nya och befintliga aktier.

Systembolaget ska enligt domen nu ersätta Vivinos rättsgångskostnader motsvarande dryga 3 miljoner kronor.

Domen kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera